Kinalurar man testat det senaste året inkl betyg

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av flipp, 23 jan 2017.

1. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 738
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Roade mig med att sammanställa en lista med betyg på de kinalurar jag testat under det senare året. Kanske kan vara intressant för någon här på forumet som funderar på vilken telefon de ska beställa. Vore även bra om fler här på forumet kan fylla på med de lurar de testat. Betyget är min subjektiva helhetsbedömning som ibland inte ligger i linje med specifikationerna. T.ex. gillade jag Meizu M3 Max mer än Leeco Le Max 2 trots att Le Max 2 är bättre på nästan alla enskilda punkter om man tittar på specifikationsbladet.

Xiaomi Redmi 3
    Gillade: MIUI. Batteritiden och de smidiga yttermåtten. Överraskande bra kamera.
    Gillade inte: Lite halvseg emellanåt. Inte den bästa byggkvalitet (sämre än RMN3Pro).
    Betyg: 7/10.

Xiaomi Redmi Note 3 Pro
    Gillade: MIUI. Prestandan, batteritiden och de smidiga yttermåtten. Gillade också de rundade kanterna. Fortfarande (2017) en av de bästa lurarna för ca 1500 kr.
    Gillade inte: Väldigt hal baksida. Bara "okej" kvalitet från bilderna på kameran, dock inte sämre än andra budgetlurar. Byggkvaliteten är bra men inte i nivå med Meizu M3 note och uppföljare Redmi Note 4.
    Betyg: 8/10.

Cubot S500
    Gillade: Väldigt tunn (7mm), väldigt bra flyt i systemet.
    Gillade inte: Kantig och oskön att hålla i. Fula svarta kanter runt skärmen. Standby drain, batteriet drog 20 procent över natten (även efter att jag jag återställt den och felsökt), ångrade köpet. Undvik källarföretag och köp istället lurar från etablerade företag sm Xiaomi, Leeco, Meizu m.fl.
    Betyg: 4/10.

Meizu M3 Note
    Gillade: Flyme. Grym byggkvalitet, bra känsla i handen. Grym batteritid (likvärdig med RMN3Pro).
    Gillade inte: Dålig kamera även för att vara en budgetlur. Halvdålig skärm.
    Betyg: 7/10.

Xiaomi Redmi Note 4
    Gillade: Prestandan och byggkvaliteten. Skärmen. Hade den gråsvarta som dessutom är riktigt snygg. Batteritiden bra men inte så bra som den borde vara med tanke på batteriets storlek.
    Gillade inte: Foton från kameran var riktig mediokra. Ungefär som RMN3Pro eller t o m lite sämre. Dock tycker många reviewers på senare tid att kameran är bättre så kanske var det ett mångdagsex. jag hade eller så blev kameran bättre med uppdateringar.
    Betyg: 7/10

Xiaomi Mi Max
    Gillade: Makalös batteritid. Snygg design. Bra prestanda.
    Gillade inte: Halvdålig byggkvalitet, för stor för att användas som telefon.
    Betyg 7/10

Lenovo K5 Note
    Gillade: Otroligt bra flyt i systemet. Kändes faktiskt snabbare än alla andra lurar jag testat under 2016. Bra kamera.
    Gillade inte: Halvdålig byggkvalitet med billiga knappar, svarta kanter runt skärmen. Fult UI. Android 5.1 och lyckades inte uppdatera till 6.0.
    Betyg 6/10

Huawei Nova Plus
    Gillade. Bra byggkvalitet, batteritid, kamera och yttermått.
    Gillade inte: Lite tråkig design, ogillar EMUI väldigt mycket (fult och klumpigt). Rätt dyr.

Meizu M3 Max
    Gillade: Fantastisk byggkvalitet och batteritid. Bra skärm. Väldigt snygg. 64 GB Rom. Gillar Flyme. Dålig på papperet men ändå den lur jag gillade mest under 2016.
    Gillade inte: Medioker kamera även för en budgetlur. Inte lika bra flyt som t.ex. K5 Note eller RMN3Pro.
    Betyg 8.5/10.

Leeco Le Max 2
    Gillade: Snabb, bra byggkvalitet, bra skärm, mycket bra högtalare, bra kamera.
    Gillade inte: Medioker batteritid, oskön att hålla i, fula kanter runt skärmen. Är inte tokförtjust i Leeco EUI. Fingeravtrycksläsaren var inte den bästa. På papperet grymt bra men fastnade ändå inte riktigt för den.

Qiku Terra Ultimate
    Gillade: Oklanderlig byggkvalitet. Väldigt smala kanter runt skärmen. Bra kamera. Bra batteritid och prestanda.Väldigt bra fingeravtrycksläsare som nästan aldrig läser fel.
    Gillade inte: Inte lika snygg som t.ex. Meizu M3 Max.
    Betyg 8/10

ZTE Nubia Z11 Max
    Gillade: Snygg. Väldigt "punchy" skärm, snabb, grym batteritid, bra kamera i dagsljus.
    Gillade inte: Kameran i dåligt ljus. Byggkvaliteten kunde vara lite bättre.
    Betyg 8/10

Leeco Cool1 Dual
    Gillade: Ligger bra i handen. Bra byggkvalitet. Bra prestanda. Väldigt bra kamera både i dagsljus och i dålig belysning. Grym batteritid. Mest prisvärda telefonen under 2016.
    Gillade inte: Dålig högtalare. Fula svarta kanter runt skärmen. Är inte tokförtjust i Leeco EUI.
    Betyg: 8.5/10

Last edited: 23 jan 2017
    Herrputte, tojjetok, wiper och 14 andra gillar detta.
  2. mobilapan

mobilapan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Jag trodde du rekommenderade Redmi Note 4 före Redmi Note 3?

Är lite sugen på att köpa någon mer mobil för att testa och sen antagligen ge bort... Vet att det rationella valet är RN3SE men nu har jag redan två stycken så tittar på RN4, Cool1 eller Mi Max.

3. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 738
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jo precis. Jag brukar göra det men när jag satte betyget så blev det ändå en enhet högre på RMN3Pro. Note 3 har ju bättre batteritid och bättre utvecklarstöd men Note 4 bättre byggkvalitet och även en bättre kamera om man ska tro det jag läst på sistone (var besviken på foton tagna med mitt ex.). Om du köper Note 4 ta den gråsvarta eller helsvarta. Den i guld eller vit har en ful svart kant runt skärmen. Cool1 är verkligen ett grymt bra köp om man kan leva med EUI. Gillar MIUI mycket bättre. Eftersom du verkar gilla RN3SE så blir du antagligen mest nöjd med Mi Max som har väldig lik hårdvara. Ser framför mig att du skulle gnälla väldigt mycket på Note 4:s batteritid t.ex..... ;)

4. Page03

Page03 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Iphone 13 mini
    Platta:
    iPad Pro 12.9, iPad gen 10
    Övrigt:
    ATV, Chromecast, Android TV
    Kul sammanställning! Blev inspirerad så jag satte ihop en egen lista med ytterligare några telefoner.

Telefoner under senaste året. Nämner det som jag tycker sticker ut med just den telefonen, annat fungerar helt enkelt som jag förväntar mig. Se det mest som personliga funderingar som @flipp@flipp säger.

Ulefone Paris, 5”
    Bra:
    Samtalsljudet
    Byggkvalité
    Ligger bra i handen
    Dubbla SIM-kort plus minneskort
    Alla möjliga band
    Skärmen.
    Fick många systemuppdateringar under första halvåret.
    Dåligt:
    Bluetooth har kort räckvidd
    Medioker batteritid på 4G
    Saknar fingerläsare
    Rätt stor sorgkant runt skärmen.
    Micro USB laddning
    Kamera:
    Bättre än förväntat för en tusenkronors telefon. Riktigt bra i dagsljus, hygglig med rätt inställning i mörkare omgivning
    Gränssnitt:
    Så gott som ren android med några tillägg. Inget bloat att tala om
    Betyg sett till prisvärdhet: 8,5. Använde under 10 månader.

OnePlus 3, 5,5”
    Bra:
    OK samtalsljud.
    Fantastisk byggkvalité.
    Fantastisk fingerläsare.
    Dubbla SIM-kort.
    Gott om minne.
    Snabbladdning.
    Ligger (tillräckligt) bra i handen trots storleken.
    Dåligt:
    Kopplade inte upp mot min bil.
    Kamera:
    Bra, inga konstigheter.
    Gränssnitt:
    Så gott som ren android med några tillägg. Inget bloat att tala om.
    Betyg sett till prisvärdhet: 8. Använde en månad.

Xiaomi Redmi Pro, 5,5”
    Bra:
    OK samtalsljud.
    Byggkvalité.
    Batteritid
    Skärmen.
    Dubbla SIM-kort
    Bra med minne
    Dåligt:
    Nedre kameran precis där pekfinger hamnar.
    Baksidan är en smutsmagnet.
    Skärmglaset inte avfasat, blir hård kant.
    Svårt att få notifieringar att fungera som jag vill.
    Kamera:
    Medioker som bäst. Skärpedjupseffekten är en kul grej men knappast användbar till vardags. Ett 3D läge som också var kul. En gång...
    Gränssnitt:
    Långt från android. Många bra tillägg men kräver tillvänjning.
    Betyg sett till prisvärdhet: 6. Använde en månad.

ZUK Z2 Pro, 5,2”
    Bra:
    Hög byggkvalité
    Ligger bra i handen. Den perfekta storleken?
    6/128 GB…!
    Batteritid, om det kniper klarar jag två dagar med min normala användning.
    Dubbla SIM-kort
    Snabbladdning
    Bra fingerläsare
    Skärmen
    Dåligt:
    Samtalsljudet skulle kunna vara bättre.
    Svårt att få notifieringar att fungera som jag vill.
    Vissa appar laggar lite, vet inte om det beror på appen eller ZUI.
    ZUI. Tycker inte om…
    Kamera:
    Mycket bra. Efter senaste uppdateringen till android 7 kom manuella inställningar också.
    Gränssnitt:
    Långt från android. Kräver tillvänjning och en del medföljande appar har kinesisk text trots att den är ställd till engelska. Övriga språk saknas. Inget bloat egentligen men systemappar på kinesiska. Det mesta går att ta bort/byta ut.
    Betyg sett till prisvärdhet: 8. Använder nu, haft den en månad.

Herrputte, Gurex, wiper och 3 andra gillar detta.