Kindle, någon som har koll?

Diskussion i 'Off Topic' startad av lono, 23 mar 2011.

1. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Tänkte köpa en Kindle i USA, men lite bråttom så jag hinner inte kolla upp allt själv. Så skulle någon kunna svara på några snabba frågor?

1. Har mkt pdf och wordfiler jag skulle vilja läsa på resande fot, men är det bara att föra över och läsa på kindle eller är det massor med DRM och skit så man måste köra speciella filer man köpt på amazon?

2. Vilken är den billigaste modellen? Verkar flyta runt olika versioner, men går det få tag på de äldre i affär? Ungefärligt pris?

3. Bra ställe att köpa en i NY? Något man behöver tänka på när man köper i USA? Laddare går att fixa med vanlig adapter?

Tackar på förhand!

2. Zargoth

Zargoth Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

1. PDF filer bör inte vara några problem, men det finns inget stöd överhuvudtaget för word filer så dessa måste konventeras till PDF eller kindles egna format

lono gillar detta.
  3. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Tackar för infon! Lutar åt en kindle då. Funderade på en nook color med, men känns mindre lönt då jag inte behöver en tablet eg utan något att läsa böcker på. Så billigare, mindre och lättare att läsa på. :)

4. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 251

MINA ENHETER

Amazon säljer väl bara de som finns på hemsidan. Dvs liten eller stor och med eller utan 3G.

5. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Såg det, men tänkte om man kunde få tag på en äldre generation i butik någonstans. Men kollade upp versionerna och senaste är helt klart bättre.

Ingen som har en kindle här och kan säga hur bra den hanterar pdfs(läste något om att det kunde vara ryckigt)? Hur smidigt är det att använda konverterare? Tex göra om .lit-filer?

6. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 251

MINA ENHETER

Jag har förra generationen av lilla modellen. Har mest bara provat att dra in någon pdf men inte använt det utan läser mest filer konverterade till native-formatet (se http://calibre-ebook.com/). Om jag minns rätt så fungerade inte pdf så bra på den lilla modellen eftersom de flesta är formatterade för A4 och texten blir helt enkelt oläslig. Zoom gick väl i teorin men inte i praktiken så pdf fungerar antagligen bättre på stora modellen. Så kändes det för mig, andra kan ha andra åsikter förstås.

7. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Alltså det är lätt att konvertera till nativeformatet? Har ett gäng böcker i pdf och .lit. Har inget krav att jag måste läsa dem i just det formatet.
    Är det lätt att konvertera till nativeformatet och blir resultatet bra? Något filformat som inte blir bra om man konverterar(tex pdf och lit?)?

8. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 251

MINA ENHETER

Är formatet fritt från DRM och består av text så är det lätt. Är det DRM inblandat så är det troligen svårt eller till och med omöjligt. Är det mycket bilder eller avancerad formattering (som det kan vara i pdf ibland) så är det inte säkert resultatet blir så bra. Att konvertera från andra eboksformat som epub (utan DRM) brukar bli bra.

9. robot

robot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159

MINA ENHETER

Är inte så påläst om Kindle, men så gott som jag vet, så är det lite knepigt med ePUB-format (t.ex. om du vill låna en bok från biblioteket) då Amazon föredrar att kunderna köper böckerna från deras butik.

Förövrigt om du åker till USA, så vill jag tipsa dig om ett supererbjudande!
    Jag köpte en e-reader från amerikanska "Borders" för ett par veckor sedan, vid märket "Kobo". Hörde någon säga att de hade sänkt priset på den, för butiken gått i konkurs(?). Jag köpte iallafall en Kobo Wireless eReader för 80 dollar och fick 100 (väldigt kända) böcker installerade i läsplattan. Inga som helst problem med att överföra, ladda ner böcker till den. Jag tror faktiskt att den används mer än min iPad ;)

Last edited: 23 mar 2011
    lono gillar detta.
  10. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 251

MINA ENHETER

Epub finns både med och utan DRM. Utan DRM är inget problem att konvertera och läsa på Kindle. Biblioteken kör med DRM tyvärr så det blir inte mycket lånat om man har en kindle. Men epub med vattenmärke som t.ex. adlibris har fungerar bra.

11. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 251

MINA ENHETER

Åtminstone den modellen jag har laddas med usb-kabel så det fungerar att sätta den i datorn eller i vilken som helst "usb-laddare".

lono gillar detta.
  12. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Tackar för alla svar. Velar lite fram och tillbaks mellan en Nook och en Kindle nu och måste bestämma mig idag. Men mångsidigheten i Nook lockar nog mer. Även om Kindle är så mkt bättre på att bara läsa böcker, så är det lockande med en funktionell tablet...

Den där såg ju riktigt intressant ut. Grymt pris! Har du någon hum om hur skärmen är jämfört med Kindle? Ju så mkt uppmärksamhet om E-pearlskärmen, men hittar inte vad det är för skärm på denna.
    Och säger du att den stöder fler format än Kindle? Alltså bara slänga in pdf, lit etc och den klarar det? Något hum om batteritid?

13. robot

robot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159

MINA ENHETER

Min kobo har läst mina PDF och ePUB-filer (både med och utan DRM). Jag är otroligt nöjd med Kobo, har haft den "på" i ungefär en månad utan laddning. Det coola är att den aldrig är avstängd utan på någon slags "viloläge" som visar framsidan/omslaget av boken (t.ex. just nu ser jag omslaget på Svensk Maffia). Skärmen som används på Kobo är "eInk" vilket inte retar upp ögonen eller så. Om jag inte har helt fel så har den nästan samma mått som Kindle 3.

Dimensions 184 by 120 by 10 mm in size (7.2 by 4.7 by .4 in.)
    Weight 221 grams (7.80oz.)

Om du har tid så kan du ta en titt:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Kobo_eReader
    http://koboereader.com/cad/

14. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Haha, du gör det verkligen inte lätt för mig. Funderar på en Nook nu eg(iofs helt annan produkt). Men 80USD för denna som ser ut att ha ungefär samma spec som Kindle är ju ett rikt kap. Borders finns ju annars i uk också, men är dyrare där, 70 pund.
    Hittade denna länk nu, så var nog du som fick en otroligt bra deal, verkar ej vara normalpriset. :)
    http://mikecanex.wordpress.com/2011/02/26/kobo-reader-us79-99-at-closing-borders/

15. robot

robot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159

MINA ENHETER

Nej, 80 dollar är absolut inte normalpriset, det är just därför det är ett kap! :) Specifikationer för Kobo:
    * Otroligt bra batteritid
    * Inte så mycket funktioner (surfa internet, pilla inställningar)
    * Läser DRM-skyddade ePub-filer
    * Lite knepigt med text storleken på PDF-filer