Kivos eltandborste

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Dingus, 24 okt 2023.

1. Dingus

Dingus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    252

MINA ENHETER

Hej! Var det någon annan som slog till på Kivos eltandborste på Amazon förra eller förrförra året? Jag köpte två och fick sammanlagt fyra tandborsthuvuden. Nu behöver jag fler och kan för mitt liv inte hitta några (inklusive generiska) som passar, så jag vänder mig till er för hjälp och vägledning. Bifogar bild på botten av ett tandborsthuvud så ni ser vad jag är ute efter.

Bifogade filer:

2. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Kristy och Dingus gillar detta.
  3. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 032

MINA ENHETER

Sorry om jag lånar tråden lite, hoppas TS inte misstycker.

Tycker du båda modellerna ovan håller måttet, eller är det något dåligt med nån av dem? Vad är fördelen med litium-jonbatteri då?

Jag har tänkt köpa en eltandborste inom kort, så här såg jag en gyllene chans att få lite input. Jag har borstat alldeles för hårt i flera år och en del tandkött har dragit sig tillbaka, så för mig är funktionen när eltandborsten varnar om man borstar för hårt särskilt viktig. Eltandborsten i din länk nr 2 har den funktionen. Hur bra funkar funktionen? En bekant skulle visa motsvarande funktion på sin eltandborste för ett tag sedan men då reagerade den inte förrän hon tryckte väldigt hårt, vilket fick mig att ana att funktionen där inte riktigt var något att hänga i julgranen. Undrar om det funkar bättre med ovanstående modell.

Eltandborsten i din länk nr 1 har tre borstningslägen, där ett kallas "Mjuk" står det. Vad mer i detalj innebär detta, att den pulserar långsammare/mjukare typ? Är det läget något att ha, något du använder? För eltandborsten i länk nr 2 nämns inget om tre borstningslägen och inte heller något om ett "Mjuk"-läge, trots att den modellen verkar vara en premiummodell och borde ha flest funktioner. Är det en brist att detta saknas, vad tror du?

Tar tacksamt emot alla råd, innan jag köper ;)
    Lite mer off-topic (hoppas det är ok, då detta varit en känslig/jobbig fråga för mig senaste tiden): Någon mer som borstat för hårt och fått tandkött att dra sig tillbaka, så att tandhalsar blottas? Hur stora problem upplever ni att detta inneburit för er, och hur allvarligt har tandläkaren sett på er situation? Jag har blivit varnad i flera år men inte riktigt tagit varningen på allvar och inte förstått vilka slags (eller hur stora) problem det kan bli. Vid nästa tandläkarbesök - som är hyfsat snart - ska jag försöka få svar från tandläkaren.

Last edited: 25 okt 2023
  4. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Varning för om man tar i för hårt fungerar mycket bra.

Litiumjon håller oförändrad kapacitet år efter år och laddar fortare. Märker fortfarande ingen skillnad på den första Lio jag köpte för minst 5 år sedan som är motsvarande den andra jag länkade. NiMH tappar mycket fortare i kapacitet och håller inte lika länge innan batteriet känns trött.

Använder sällan program och den enda jag har med program är en svindyr Genesis eller vad den hette, med 5 eller 6 olika program. De enda jag använder är normalhastighet och det extra kraftiga som helt enkelt ökar frekvensen, men det äter mer batteri, det märks. Dock bra om man känner sig extra skitig i munnen. De andra pulserar upp och ner bl a, men som sagt använder aldrig, finner ingen nytta.

Oral B för runt 600-700 med Lio-batteri och tryckvarnare är allt man behöver.

Edit: Tandborsthuvudena gör störst skillnad. Original har klart bäst kvalitet och håller riktigt länge om man inte borstar för hårt. 6 månader utan vidare.

Jag varierar mellan cross action och en annan sort som inte verkar finnas längre (allt måste ju ändras hela tiden, helt galet), men den hette dual action eller likande, dock inte den som finns nu. Den varianten jag har hade varannan borst som rörde sig inbördes och är mycket effektiv att komma in mellan tänderna. Köper alltid på mig ett lager för minst 5 år när jag ser något jag gillar, luttrad av ett numera rätt långt liv där företagen ständigt är klåfingriga och ska ändra, ofta helt i onödan. Antagligen marknadsföringsavdelningen som skriker högst.

Avslutningsvis är Oral B tandkräm i Pro-serien marknadens bästa (INTE den "vanliga" som ofta säljs i affärer till samma pris som Pepsodent och Colgate). Enda såvitt jag vet som har tennflourid istället för natriumflourid och den är mycket effektivare mot karies. Togs fram för säkert 50 år sedan men har aldrig slagit igenom hos andra, kanske beroende på pris. Deras tandkräm är också väldigt bra på att hålla bakterier borta från tandköttsfickor. Märks stor skillnad de gånger jag tvingats använda annan sort.

https://www.apotea.se/oral-b-pro-expert-professional-protection-tandkram-75-ml

1003316.jpg

Jag kör Sensitive-varianten pga känsliga tandhalsar, tar bort alla besvär.

Edit 2: har inte lagat ett hål på 40 år och inte behövt besöka en tandläkare på 10, så det säger lite om hur bra produkterna fungerar. Använder dock även TePe eller GUM:s tandpetare i räfflat gummi (varje dag) och tandtråd (2 ggr i veckan kanske).

Last edited: 25 okt 2023
    Bart S och Kristy gillar detta.
  5. SwedeWhite

SwedeWhite Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Googel Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Googel Pixel 8
    Jag köpte samma borstar som TS. Tycker dom är kanon att ha i necessären med rese-etuit etc
    Men visst är Oral-B en klass över

Jag köpte extraborstar på Temu, tror man kan köpa vilka som helst som har DuPont Bristle Fit-fattning? (Passar till andra märken såsom Xiaomi mfl)

Dingus gillar detta.
  6. Dingus

Dingus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    252

MINA ENHETER

Du skulle inte kunna länka till den produkten du köpte på Temu, så köper jag samma för säkerhets skull? Jag fick en massa sökresultat där och ingen annons visar undersidan av tandborsthuvudet.