Fråga: Kjell & Co USB Type-C kabel. Farligt?

Diskussion i 'OnePlus 2 - Allmänt' startad av Systern, 23 nov 2015.

1. Systern

Systern Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejsan,

Det har ju snackats en del om USB Type-C kablar om vilka man ska använda etc, det har till och med kommit en lista där folk testar kablar.

Jag glömde ladda mobilen över natten, ska jobba till sent ikväll och behöver ladda telefonen, kan inte hämta laddaren hemma.

Funderar på en sådan; http://www.kjell.com/se/sortiment/d.../anslutningskabel-usb-c-till-usb-0-5-m-p69162

Vettig? Jag vet att det är överpris, men behöver en kabel nu. Vill kunna koppla den till OP2 laddaren, vallfri annan USB laddare och även till bilen.

Hjälp uppskattas :)

2. king_heisenberg

king_heisenberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    830
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Tyckte inte det priset var så farligt jag.
    Sen om du behöver en kabel snabbt och inte har några andra alternativ så är det väl inte så mycket och välja på? :)

3. kitfr

kitfr Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84
    Operatör:
    Telia

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
  4. Systern

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nä okej då, det är ingen farlig summa, men jag betalar hellre 200kr för en kabel som jag vet funkar till ALLT och har shysst kvalite, gillade listan med kablar någon testat.

Vill mest att den ska funka för allt och inte vara farlig.

5. iterva

iterva -_- Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 938

MINA ENHETER

Kör på, sålänge du inte kör den kabeln (innan den är verifierad att följa standard) med Nexus 5X, 6P, Chromebook Pixel eller nån annan enhet som tar upp till 3A laddning. Oneplus 2 tar upp till 2A...

kitfr gillar detta.
  6. Systern

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det ända jag har att tillgå i laddare är en apple som ger 5V 1A. Enligt dokumentet ovanför så står det såhär:

Q: If I have a 1A or 2A charger, am I safe?
    No, if you have a weaker charger, you are actually at MORE risk because your phone/tablet/laptop may not know to stop at the 1A or 2A limit the charger advertises because of the improper identifier in the cable.

Vad ska jag fråga de om, vad är det som ska testas?

7. kitfr

kitfr Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84
    Operatör:
    Telia

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Det var nog jag som var lite snabb där. Läs vad iterva skrev. Den länken jag skrev är kanske inte så relevant för OP2.

8. iterva

iterva -_- Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 938

MINA ENHETER

Hjälper inte ett dugg att fråga dom i butiken något, dom kommer bara säga att nåt i stil med "det är en standard kabel"...

5V/2A: Om enheten (Onplus 2 i detta fall) har hårdvara som begränsar laddning den kan ta emot till MAX 2A, och du har en laddare (i detta fall Apple 1A), och kablar (overifierade) som klarar upp till 2A....Var kommer då risken in att det skulle bli 3A nånstans och därmed bli farlig?

5V/3A: Om enheten (ex Nexus 6P) har hårdvara för max 3A, och man använder en laddare t.ex Apple 1A så är det då det kan bli farligt med overifierade kablar pga den overifierade kabeln kommer tro att den kan ta max styrka (3A) från laddaren (Som bara kan leverera 1A) som är ansluten.