KjellExtra

Discussion in 'Allmänt' started by Turritops, Aug 3, 2011.

1. Turritops

Turritops Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Brukar du handla på Kjell & Co? Använder du en android-platta? Då är du inte lika intressant som kund. Idag lanserar dom KjellExtra, ett prylmagasin för läsplattor - men bara för iPad. Androidversionen kommer förhoppningsvis till nästa nummer om ett par månader. Berätta gärna för [email protected] vad du tycker om det, det har jag gjort.

2. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Jo, visst är det tråkigt att Android hamnar något i skymundan, men sett till det dominerande OS:et på surfplattor idag är det ändå förståeligt att just iPad prioriteras.

Last edited: Aug 3, 2011
  3. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Dom har även en mobiltelefonbilaga till sin katalog som jag tog med mig sist jag var där, det är lite samma stuk som clas Ohlson kört med, dvs dom har samlat ihop alla produkter som iofs även finns med i den stora katalogen i ett lite mindre häfte. Även det häftet (och även sortimentet i huvudkatalogen) tycker jag domineras av iPhone-tillbehör. Inget ont menat med Apple-produkter, men det kunde väl finnas tillbehör till telefoner från andra tillverkare också...

4. infexis

infexis Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Speciellt nu när man vet att nästan hälften av alla telefoner som tillverkas är just Androider... men ändå.. lättare o maxa ut produkter till en enskilld telefon som är poppis än massa andra modeller som inte går lika bra..det tar ju upp lagerutrymme osv.
    företag tänker inte som vi, hos dem är allt pengar pengar pengar :P

5. marreboy

marreboy Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Problemet med tillbehör till android är just att det inte finns någon standard hur saker funkar. HTC tillbehör behöver inte nödvändigtvis funka med Samsung eller LG eller nån annan android lur. Finns ju inte gemensam standard hur hörlurs uttaget ska funka för headsets och samma visa gäller för micro-USB kontakten. Alltså är det inte konstigt att det inte finns mer tillbehör till android. Blir ju inte ekonomiskt för tillverkare av tillbehör att göra en variant per telefon modell av varje tillbehör.

6. Varazir

Varazir Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Jag trodde att hörlurs uttaget var det samma. Jag har testat lite olika även de som är "gjorda" för iphone.

Jag mejlade kjell.com och sa att nästa kjellextra skulle det komma ut en android app med

7. boltis

boltis Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Ipadappen var faktiskt riktigt trevlig. Om än lite tungladdad (255mb) men innehållet var ganska välgjort. Kanske inte en tiopoängare men ganska nära.
    Ivarjefall för mig som är prylnörd och handlar en del på kjell oavsett. IGrillen t.ex är grym o hjälpte mig med oxfilén förra helgen..

8. Turritops

Turritops Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Om man som företag bara bryr sig om storlek på målgrupp och struntar i badwill så är det logiskt. Om vi som är drabbade dessutom står med mössan i hand och skrapar med foten och hoppas på att en vacker dag också få lite service så gör dom rätt.

Om vi däremot berättar för företag som exkluderar oss att vi lika lätt kan exkludera dom kan vi göra skillnad. Den skillnaden kan leda till ett större intresse för Android-baserade plattor så att vi vad det lider kan nå samma position på plattor som på lurar (ca 50% av nyförsäljningen). Den dagen lär vi inte se några företag göra tabben att lansera en app för plattor och mena enbart iPad...

9. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Om ni kollar nya mobilkatalogen så ser ni att en hel del saker i den saknas i huvudkatalogen, det är mängder med nyheter och prylar till android, det enda jag tycker saknas är variation på skalen till telefonerna, svart silikon går väl, men tror att hårda skal i någon neutral färg skulle sälja mer.

Det kommer att komma appar till Android och ifån, vet dock inte varför android dröjer..

Ang hörlursuttaget så är det ja och nej, det är ingen standard men fler och fler "konverterar" till det rätta. Så i dagsläget så passar iFån/HTC/Motorola/Nya Samsung och ZTE varandras lurar.

10. VoodooExtreme

VoodooExtreme Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Intressant att en del av er tror att Kjell & Company bara struntar i Androidanvändarna vid utvecklande av appen. Det kan ju finnas andra faktorer så som; det inte fanns några bra Android-surfplattor (dvs. honey comb) vid starten av projektet, och att Adobe (Digital Publishing Suite) inte riktigt håller vad de lovar... ;)

11. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Det KOMMER att komma en android app, iPad appen var bara först på tur, tror att android och ifån appen kommer samtidigt. Om det kommer något i still med iPad-appen till Android-surfplattor tror jag dock ej, det är fortfarande en liten målgrupp :/

12. KraXarN

KraXarN Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Om du läser produktnummren i Kjells mobilkatalogen så ser du att produktnummret 35-115 dyker upp som ersättningsladdare för microusb och 35-057 som datakabel på HTC, Nokia, Samsung, Sony Ericsson, Motorola, LG dessutom vad är vitsen med den nya laddar-/överföringsstandarden om sakerna inte skulle funka för alla mobiler.

13. x10christian

x10christian Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2
    Telefon 2:
    Samsung S9
    Telefon 3:
    Samsung
    Platta:
    iPad
    Info:
    7-tum
    Övrigt:
    Chrome, Sony SW3, Garmin 6
    Jag tycker att det är så att det finns fler tillbehör till iphone. Kanske är det så att svenska handlare tar in fler tillbehör? Men problemet är nog att androidmobiler är så olika i form, anslutningar mm. Och att svenskar är så kåta på Apples produkter, trots att dom inte alltid är bättre.

14. daltemyr

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det finns en väldigt enkel förklaring. Iphone är en betydligt dyrare produkt än de flesta Android-telefoner, likadant är det med Apple-datorer, dom är överlag dyrare än en windows-dator med liknande egenskaper. Android-användare är förespråkare till öppna system och är vana vid och förväntar sig gratis appar och liknande. Iphone och Apple-produkter riktar sig alltså till kunder som över lag är benägna att betala mera för sina leksaker och är därmed även mera benägna att köpa mera tillbehör. Alltså satsar man som handlare hellre på Iphone-tillbehör än tillbehör till andra typer av telefoner. Åtminstone så tror jag att det är så det fungerar. Vi Android-användare får med andra ord skylla oss själva lite, för att vi inte visar oss lika spenderingsvilliga.

15. Mikey

Mikey Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Samtidigt så brukar ju en stor del av iPhone-användare vara av den sortens personlighet som bara vill ha en fin telefon som fungerar och struntar i roliga tillbehör till sin telefon. Android-användare är ofta såna som gillar att pilla med sina telefoner och fixa tillbehör. T.ex. känner jag väldigt många med androidlurar som har lagt ner pengar på dyra displayskydd (Copter/Indisible Shield) men kan inte påminna mig om någon med en iPhone som har ett sånt.
    Men den absolut största anledningen (tror jag) är att det bara behövs en produkt för att sälja till iphone, jämfört med de tiotals olika androidlurarna.

16. marreboy

marreboy Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Laddare och laddningskablar är en standard, ja. Men det beror på att det är ett EU direktiv som tillverkarna valt att följa.

Det jag pratar om är placering av micro USB porten och vad mer den kan nyttjas till och hur. Det är sånt som gör det möjligt att skapa dockor och tillbehör som passar många olika tillverkares mobiler. Det är rätt frustrerande att de flesta inte har stöd för ljud ut över usb porten som ett exempel. Att köra ut ljud över 3.5 mm porten för att mata in i bilstereon känns för mig som en riktig nödlösning. Med en vettig port i telefonen och en passande docka får man lågnivå hela vägen och mindre risk för brus och störningar.

Sånt finns till iPhone och jag är uppriktigt avundsjuk på alla smarta lösningar som finns för den.
    (dock inte avundsjuk på så mycket annat ;))

17. daltemyr

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Alla får ju naturligtvis ha olika åsikter, men jag håller inte riktigt med. Jag tror knappt jag har sett en enda iPhone-ägare som inte har nån slags skal eller skydd eller fodral runt sin ögonsten, och likadant med displayskydd, vilket jag finner något märkligt eftersom glas är betydligt mera reptåligt än den plast som i alla fall hittills varkar ha varit vanligast på Androidlurar. Nu är det ju några stycken Xperia-modeller på gång som ska ha mineralglasdisplay, till exempel, så saker och ting ändras över tiden.

Men annars håller jag med tråden överlag att Androidlurar är underrepresenterade när det gäller utbud av tillbehör, men det är lite att jämföra päron med bananer. Med iPhone avses ett fåtal snarlika modeller från en enda tillverkare, med likadant OS, liknande formfaktor i designen, likadan systemkontakt etc. Dessa har ungefär halva smartphone-marknaden. Som motpol till dessa ställer man det som kallas "Android", vilket är ett väldigt stort antal olika modeller från flera olika tillverkare, med väldigt varierande funktioner och hårdvaruspecifikationer och olika sorters kontakter och anslutningsmöjligheter. Om jag var säljare eller tillbehörstillverkare och inte hade obegränsade resurser så skulle jag nog också satsa på den delmängd som var störst, dvs iPhone.

18. daltemyr

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    +1 på den. Man kan undra varför inte tillbehörstillverkare och t.ex bilstereotillverkare (eller t.o.m. biltillverkare) satsar mera på Bluetooth, det är ju en mera universell standard som både iPhone, Android och även andra typer av apparater pratar och förstår. Använder man Bluetooth för informations- elle rsignalöverföring så är det bara strömförsörjningsproblematiken kvar. Micro-USB har ju blivit en standard, utom för iPhone då, men placeringen kan forfarande upplevas som idiotisk på en del telefoner, t.ex på X10 mini pro.

19. Mikey

Mikey Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad jag har sett så har de flesta iPhone-ägare som har något slags skal på sin telefon det där skalet man kan få gratis :) (iPhone 4 hade ju något problem med antennen gick åt fanders om man höll telefonen på något speciellt sätt, så därför kan man beställa ett gratis skal)

Precis det där jag ville få fram med min förra post, du lyckades förklara det lite finare dock :)

20. KraXarN

KraXarN Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok då missförstod jag dig. Har en multiladdare där man ställer mobilen på kontakten det borde funka för en docka också.