Fråga: Klarar asus transformers prime 1080p flash stream utan lagg?

Discussion in 'ASUS' started by uppe, May 15, 2012.

1. uppe

uppe Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!

Jag har en fråga gällande asus transformers prime. Jag undrar ifall denna platta klarar av t ex twitch.tv eller justin.tv live streams i 1080p helt problemfritt utan något lagg/hackigt?

Skulle vara riktigt schyst om någon kunde pröva streama en valfri stream på www.twitch.tv med plattan och ändra upplösning till 720p samt 1080p och se ifall den klarar av det.

Stort tack i förhand!

Mvh

2. n'Anders

n'Anders Kid Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Info:
    S-View Cover
    Hej,

Jag provade en del av strömmarna på förstasidan av twitch.tv och de fungerade felfritt i 720 och det dom kallar 720+. Sen provade jag den här strömmen: http://sv.twitch.tv/90n1ne som tydligen är 1080p och den gick bra ibland och laggade ibland, något som mycket väl kan ha att göra med mitt nät.
    Jag tror att plattan har nog med kräm för att spela upp alla strömmar om man bara har tillräckligt bra nät.

uppe likes this.
  3. Cornflakes

Cornflakes Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har streamat en 1080p mkv med 7.1 ljud utan problem

4. uppe

uppe Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ett stort tack till dig som tog dig tid att pröva det! :). Då blir det nog ett köp.

Mvh

5. uppe

uppe Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Men det är väll inte live? Det verkar vara skillnad mellan live streams och vod streams. Live streams verkar vara lite tyngre att klara av.

Mvh

6. Cornflakes

MINA ENHETER

Antar att det beror på vilken lina du har.
    När jag testade så var det visserligen på mitt interna nät via en USB Wired 100mbit nätverksanslutning i dockan. Men det drog ca 10-15mbit max från servern vid okomprimerad streaming.

(XBMC var media streaming server och upspelningen sköttes via appen BubbleUPnP samt Dice player ad.)

Så om anslutningen är stark nog ser jag ingen begränsing i själva plattan för att klara av det. Det var någon på You tube häromdagen som visade att Primen klarar att spela upp 11 st You tube filmer samtidigt men inte 12. efter 12 så rebootade den. ( http://www.youtube.com/watch?v=9S65h7cT0bo )

Jag benchmarkade USB nätverksdongeln till lite över 60mbit ned till Primen vilket med tanke på att en blueray film maxar på runt 25-30mbit så skall det räcka och bli över. (I en riktigt bluerayspelare då, från BD skiva)

Skall testa från http://sv.twitch.tv/90n1ne ikväll och se hur det funkar för mig

Last edited: May 16, 2012
    uppe likes this.
  7. uppe

uppe Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Riktigt schyst och tack för informationen! :). Verkar hoppfullt. Härligt att streaming via XBMC också fungerar bra, då slipper man hålla på med överföring av filer.

Mvh

8. Cornflakes

MINA ENHETER

Okej, gjorde lite fler tester ikväll.

Usb Nätverksdongeln klarar 98 mbit och inte 60 som jag trodde innan
    Ganska trevligt för en noname 5$ på dealextreme måste jag säga :)

Siten för streaming av games "http://sv.twitch.tv/90n1ne" har issues när videon körs i browsern. det funkar inne i browsern men blir buggigt när man försöker köra full screen på flash fönstret.
    Däremot så har siten en egen Android app som fungerade helt perfekt, dock är endast 720p valbart som max upplösning inne i appen.

720p videos drar för övrigt runt 5mbit sek i bandbredd vilket funkar ypperligt att streama över wifi.

Men om man tex streamar via xbmc och sedan kör "the bird shot" i 1080p från Planet earth så kan det dra så mkt som 40 mbit i bandbredd då bitratet skjuter i höjden.
    Dongeln klarar nästan 100 mbit, men över mitt N Wifi nät får jag bara 17 mbit ish. Så om du skall streama mkt film kan det vara värt att köra med riktigt Wired connection via dockan.

Prime:en har dock 2 video lägen. Normalt körs 720p med UI:t ut då det är en direkt klon av skärmen. Detta läget körs alla appar i såvida appen inte använder sig av "Real" fullscreen mode.

När du använder tex DICE player och streamar en 1080p så kör DICE "Real" fullscreen under playback vilket gör att riktigt 1080p 7.1 skickas ut via HDMI:n.
    Skärmen är dock alltid tänd på padden även om filmen inte visas på den så sköts alla kontroller fortfarande via skärmen. Det är bara själva streamen som skickas vidare till TV/Projektor.

Så kort och gott appar som inte använder "real" fullscreen är limiterade till skärmens upplösning 720p. Detta gäller även spel osv men det beror nog lite på hur de är programerade med.

På nästa asus pad Tf700 infinity är nog default läget 1080p istället.

Jag brukar köra svtplay via hemsidan i 720p så angående flash och stöd där så är det nog lite upp till vilken såkallad "flash player" sidan använder. Vissa funkar helt utan problem andra not so much men det finns säkert 50 olika implementeringar av flashplayers så.

Svtplay brukar funka. Det händer ibland blir det bara en svart skärm när man klickar fullscreen. Men då får man döda browsern och ladda sidan igen. Det är inte perfekt men it works most of the time :)

Hoppas detta ger mer insikt i hur det funkar.
    Overall är jag väldigt nöjd med min iallfall.

Helt rätt val för mig och min personlighet :)

Last edited: May 17, 2012
  9. vespaman

vespaman Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kör normalt 720p från filservern till plattan (kollar något tvprogram när man somnar/vaknar). 1080p funkar inte för mig bara att råglömma. Men det beror ju iofs på hur hårt det är kodat; wifin är begränsningen.

Kommer nog inte att köpa någon TF700, eftersom jag inte tror att den kommer att klara 1080 över wifin heller. (den som lever får se) Skulle nog snarare gissa att det tar några generationer innan wifin blir så bra.

10. Cornflakes

MINA ENHETER

Om man bara kollar på plattan är 1080p helt poänglöst endå.
    Det är ju trots allt en 10.1 tums skärm.

11. vespaman

vespaman Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Sant, men mycket av materialet är ju 1080p, iaf hemma hos mig. Vore trevligt att kunna spela upp detta på plattan..

12. Cornflakes

MINA ENHETER

Tja att wifi är långsamt i sin definition då det är just trådlöst har vel inte förvånat någon. Och det har inte så mkt att göra med någon specifik padda av valfritt märkte utan mer själva tekniken i sig.

http://www.sweclockers.com/forum/14...-natverk/1103741-vad-krava-att-streama-1080p/

Det som du däremot kan göra är att köra som jag och använda https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bubblesoft.android.bubbleupnp&hl=sv

Och låta den transcoda ditt 1080p material på servern live när du spelar upp det. På så sätt streamas en 720p till din pad vilket använder mkt mkt mindre bandbredd och fungerar utan problem över wifi. Dock så kräver detta att du har en bra dator, tex en i7 Cpu eller motsvarande generation. Datorn hanterar då konverteringen från 1080p i realtid och du får bästa möjliga video till padden via trådlös anslutning.

Annars är den enda lösningen en riktigt hederlig TP kabel och ett USB nätverkskort i dockan :) 1080p i sin rena form är helt enkelt för mkt data för trådlöst.

Min snart 5år gamla Intel Q6600 klarar max 480p i realtids konvertering från 1080p som source. 720p är precis på gränsen dvs det börjar hacka efter ett tag. Däremot så är 480p så lite data att överföra att det funkar över 3g anslutning sålänge jag har bra teckning med Telenor 6mbit.

Lycka till :)