Diskussion: Klarar man sig på 16gb?

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av cobbe, 9 dec 2012.

1. cobbe

cobbe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    245

MINA ENHETER

Jag vill ha nexus 4, men det som håller mig tillbaka är 16gb och inte plats för sd-kort. Vad säger ni?

2. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

jag har en galaxy nexus nu och har nog alltid haft en 4-5 gb ledigt hela tiden... problemet är rätt icke-existerande för de flesta tror jag. man anpassar sitt användande efter utrymmet man har. Oftast behöver man ju inte ha 5-6 stora spel samtidigt utan man kan ha ett som man lirar tills man klarat det helt enkelt...

man behöver heller inte synca över 20 gb spotifylistor egentligen...

16 gb inga problem.. 8 gb däremot hade jag nog haft lite klurigare med det känns väldigt skralt...

3. DavidW

DavidW Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Du måste jämföra med vad du behövde på din gamla mobil och sen lägga till lite med tanken på spel du eventuellt vill spela som inte gick att spela innan. Jag ångrar stort att jag nappade på en 16GB Note II. Innan hade jag en SI som klarade knappt att spela Temple Run på. Nu har jag en best som klara allt men ingen plats att ha spelen.
    Jag fyllde den på 10 dagar och var tvungen att slänga ut 2 spotify playlists.
    Jag misstänker att Google ska släppa en android spelkonsol och vill därför inte ger oss för mycket lagringsutrymme. De vill inte att vi förvandla våra gamla mobiler till spelkonsoler när vi uppgradera de om ett eller två år.

4. fiskmasen

fiskmasen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Xiaomi Mix Fold 2

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mix Fold 2
    ROM:
    Lineage OS
    Telefon 2:
    Essential PH-1
    Telefon 3:
    Nokia n900
    Platta:
    Microsoft Surface Pro
    Det är bara du som vet hur mycket musik du vill ha på telefonen (endast det jag behöver utrymme till, för jag gillar inte att se på film på mobilen)

5. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    det går ju inte att svara på, alla är olika. Jag har iaf just nu 11gb ledigt på min GN och har haft den i ett år nu så jag klarar mig fint!

6. gute88

gute88 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Har 16gig på min N7, och mycket fler appar och spel på denna. Utrymmet börjar tryta, men har mycket slit som kan rensas. Som sagt bara media filer som tar plats.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

7. Burbruee

Burbruee Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har i dagsläget en 16 GB Note, som visserligen har plats för microSD men har aldrig använt mig av detta utan bara kört på det interna utrymmet. (av vana då jag hade en Nexus S innan)

En liten översikt hur det ser ut för just mig. Får ut totalt 11.3 GB till lagring. Där nästan 4 GB är diverse foton och bilder tagna med kameran (inga videoklipp då jag aldrig filmar med mobilen) Sen har jag cirka 2.5 GB med rom- och kernel-filer. 100 MB hämtade filer från webbläsaren, 700 MB titanium backup. Clockworkmod-mappen innehåller 900 MB i mappen "blobs" (har ingen aning om vad detta är, ligger ca 3000 mappar inuti den mappen) Android-mappen som väl inehåller data till alla appar tar upp ca 700 MB. Avslutningsvid har jag EN xvid-film på 700 MB lagrad på kortet, då det redan är väldigt trångt med utrymme. Över har jag ungefär 1 GB innan kortet är helt fullt.

Så ja, 16 GB räcker inte långt. Jag har alltså ingen musik lagrad, ett filmklipp på 700 MB, kamerabilder på 4 GB och lite customroms (som man visserligen inte behöver ha alla liggande på telefonen) för 2.5 GB. Resten tas upp as systemet i form av data och cache för appar, titaniumbackup och cwm.

8. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Jag har 32 GB i min Xperia Ray. Eller ja, 29.23 GB är användbart. Efter att ha haft den i lite mer än ett år har jag 25.18 GB ledigt. Enda gångerna jag verkligen utnyttjat utrymmet är när jag åkt på semester och lagt in filmer/serier. :)

För mig räcker alltså 16 GB lugnt. Gissar på att det även räcker för dom flesta.

9. bombay

bombay Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Det beror ju helt och hållet på vem "man" är. JAG klarar mig gott och väl med 16, men det betyder ju inte att du gör det.

10. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag håller med om att utrymme egentligen bara behövs vid särskilda tillfällen, som vid resor. Då är det en klar fördel att kunna ha lite extra film eller musik kanske. Annars finns ju tjänster som låter dig spara grejer i molnet.
    Kan också tipsa om att skaffa en otg host kabel så du kan koppla usbminnen och externa hårddiskar till telefonen.

11. Burbruee

Burbruee Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nexus 4 stöder inte OTG.

12. jhws

jhws Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    113
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone
    Dem allra flesta klarar sig med 16 GB. Hur mycket utrymme har du idag?

13. fluffen

fluffen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Just nu har jag en Samsung Galaxy S2 med 16gb och klarar mig fint. Har 2gb över vilket kan fyllas av appar. Tar någorlunda mycket foton, dock fåtal filmer och ingen musik alls (använder Spotify). Annat som tar myclet plats har jag på min 50gb dropbox (använd .apk för SGS3/NOTE2 för att få 48gb i 2 år). http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=30238829&postcount=2 (krävs att du har CWM).

14. Cherokee

Cherokee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    106

MINA ENHETER

Jag har en Nexus S med 16GB och av totalt 13 GB som "blir över" så har jag ungefär 11 GB ledigt.. ;)

15. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    oh det visste jag inte, nu blev jag besviken.

16. f000l

f000l Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

chrippe7 skrev i en "ska testa nexus 4" tråden att LG sagt till honom att OTG inte fungerar out-of-box. Så det kanske kommer med något hack eller vanlig uppdatering.

17. seidse

seidse Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du måste titta på om du använder alla de saker som är på sin telefon. Och sedan rensar upp. Så jag är säker på att du inte använder mer än 16 GB. Såvida du inte har en fungerande dator.

18. erewkichkow

erewkichkow Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Varför köper du inte bara ett minneskort?

19. satyric

satyric Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

På min S3 har jag 32 + 12 GB, kanske 7-8 GB fritt. Det som tar plats är inspelade filmer, bilder och musik (spotify). Hade en Gnexus innan S3 och då klarade jag mig på de 16 GB jag hade där. Så länge man backupar bilder/filmer på datorn så är det bara ta bort från telefonen och man får banta ner spotifylistorna. Man har oftast 3G-täckning ändå så det är bara streama istället, dock blir batteritiden lidande istället.

Om man besitter kunskaperna så kan man sätta upp en FTP-server hemma och klona SD-kortet via titanium media sync automatiskt, sen är det bara rensa telefonen. Bra att ha om man blir av med telefonen också, då har man alltid en uppdaterad backup på datorn hemma.

20. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag kollade upp det där lite snabbt. Verkar som att N4 inte klarar av att leverera de 5v som tydligen krävs för att driva lite tyngre grejer så därför är mjukvarustödet borttaget för otg i 4.2 . Ska försöka ta reda på om detta verkligen stämmer för isf gäller det ju alla som kör vanilla oavsett hårdvara, vilket vore sjukt dåligt imo. Å andra sidan finns det ju custom roms att snegla på.