Klarar N1 BT class 1 och finns det sådana hf?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av bjoli, 5 jul 2010.

1. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Undrar just: Klarar N1 BT class 1 och finns det sådana hf?

Jag har läst en artikel där det stod att Nexus One skulle klara bluetooth class 1, men blev inte klok på om den gjorde det från början eller om det eventuellt skulle kunna komma. Nästa fråga är om det finns headsets som klarar class 1, annars är ju allt ointressant.

Vad allt handlar om är nämligen att jag är i behov av ett hf till telefonen som fungerar en bra bit från telefonen, minst 25m och helst mer eftersom de 25 metrarna inte alltid är "frisiktsmetrar".

Är det någon här som vet hur det ligger till, eller har tips på någon annan lösning? Repeater (om det ens finns) är tyvärr inget alternativ.

2. fello

fello Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

vrf behöver du vara så långt ifrån? :o (bara nyfiken :) )

3. mooxie

mooxie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Är det med eller utan väggar?

Vet att jag lätt klarar 10m genom betongvägg med min nexus plus mw-600

4. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Utan att veta exakt hur det ligger till med stödet föreslår jag att du försöker leta upp något eller några sådana och sedan försöker ta reda på om de fungerar med Nexus One. Kan vara enklare att få svar på frågan då tror jag då långt ifrån alla vet vad class 1 står för i detta fallet. :)

5. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Jo, jag visst vore det lättast att prova, men jag vet inte vart eller ens om det finns hf med class 1. Om jag förstått det rätt kan det vara så att inget som går på batteri stöder högre än class 2.

En kort beskrivning:
    Bluetooth class 1 klarar avstånd <100m (alltså mindre än 100m men ändå mer än class 2)
    Class 2 <10m
    Class 1 <5m

Mer kan läsas här: Wikipedia

Det låter ju riktigt bra faktiskt! 10m betong borde väl motsvara minst 20m fri sikt.

I mitt fall är tanken att jag ska kunna lämna telefonen i en lastbil (öppen dörr funkar oftast) och sedan kunna lasta både bil och släp manuellt och med truck. Ett ekipage är som längst totalt 25,25m och innehåller mest glasfiber. Det är ofta väldigt trångt med stor klämrisk om telefonen sitter i en benficka eller i en jacka. Det enda stället som får vara hyggligt i fred är på huvudet men hur smidigt är det med en telefon i håret eller i en keps :P

Jag får väl försöka få tag på någon som har ett hf och sedan göra egna ovetenskapliga experiment i någon liknande miljö.

Är det något annat man särskilt bör tänka på när man ska köpa blåtandshandsfree?

6. Punkista

Punkista Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

http://byrev.org/tech/nexus-one-with-wireless-n-and-fm-radio-via-android-2-2/
    Hårdvaran verkar stödja Class 1. Kan dock inte tänka mig att det är aktiverat i mjukvaran eller någonsin kommer bli det... 1-100mW i sändareffekt är väldigt mycket!

Edit:
    http://www.callpod.com/products/dragon
    Handsfree finns iaf.
    Fullt möjligt att det fungerar mao.

Last edited: 6 jul 2010
  7. Robusiek

Robusiek Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vet att denna Bluetooth A2DP streamer (http://www.nedis.se/datasheets/DATASHEET_CEL.MRH-B2HIFI.PDF) från Kjell & Co fungerade att para ihop med min Nexus, dock så fick jag aldrig möjlighet att testa längre avstånd än 1 meter :P Nexusen var sändare och streamern mottagare ( (Nexus -> Bluetooth A2DP streamer (kopplad tilll stereo) ), vet dock inte om det fungerar att Nexusen är transceiver...

my 2 cents :P

8. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Det var den första länken jag läste tidigare och tänkte precis som du. Produkten i den andra länken verkar väldigt intressant! Får forska lite mer om den. Tack för tipset!

9. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Det där var en kul grej :) Frågan är dock om den går att köra på 12V eller 24V utan dyr inverter...