Klocka/Aktivitets armband för 10-åring?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Salvion, 21 dec 2024.

1. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 257
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    Då jag inte är speciellt inriktad på Wear OS eller vad det heter skapar jag en tråd här.

Min brorson är 10 år och jag fundera på att köpa en första klocka och då kanske smartklocka/aktivitets armband kan vara något.

Jag har en Garmin Vivosmart HR som legat i en låda i många år och som inte verkar starta, tar ej laddning och den var tänkt som en julklapp.

Nu behöver jag ett alternativ.

När jag googlar får jag upp förslag på klockor jag aldrig hört talas om och som verkar jäkligt stora.

Någonting som är roligt och funkar och inte tokdyr ifall intresset är borta efter julafton.

Öppen för förslag som ni har någon erfarenhet av.

2. Mushmushi

Mushmushi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    302

MINA ENHETER

Köpte en CMF watch pro 2 under Black Week. Trevlig kvalite. Alla klockor kommer nog kännas rätt stora på en 10-årig arm men den är inte överdrivet klumpig och det går att byta band enkelt etc.
    Edit. Har en 6-årig hemma som fick en sån där barnklocka med spårning och den är 100ggr klumpigare.

Salvion och bernard gillar detta.
  3. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    701

MINA ENHETER

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 921
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur skall det användas? Är tanken att man skall kunna ringa samtal/vara uppkopplad oberoende av telefonen, eller är det mest för att registrera aktivitet och se vad klockan är etc?

Jag tror en tioåring föredragit ett armband framför en klocka, de är mindre klumpiga, vilket passar bra när man klättrar i träd och gör sådant de flesta tioåringar gör. Armbanden är oftast lite billigare med och har i regel högre IP-klassning samt bättre batteritid.

Tror Miband 9 som nämnts ovan kan vara en rätt bra kandidat, dels för priset och dels för att det är kompakt.

På Amazon finns lite olika band man kan välja på om man vill göra den lite roligare: Amazon.se, Amazon.se

Last edited: 21 dec 2024
    Gizmokvack, Salvion och Helge67 gillar detta.
  5. cog

cog Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Team Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Team Pixel
    Om man inte bryr sig om att ge bort sina data till Kina så kommer här några inspel.

I jämförelse med Xiaomi Smart Band 9 så har 8 Pro bredare skärm och GPS. Köpte en sån till sonen som tyckte att hans gamla 6:a var för smal. Får se om den går hem på julafton. Batteritiden brukar vara bra på deras klockor. Men som nämnts tidigare så beror det lite på hur smal handleden är osv. Vill man komma billigare undan så finns modellen med "Active" i namnet men då får man en långsammare enhet med mycket sämre skärm.

Testade ett aktivitetsband från Huawei förra sommaren (Band 7) och var då tvungen att ange och verifiera med mobilnummer för att ens kunna använda appen i mobilen, så nu har Kina fått den uppgiften om mig också.

Obs att klockor från Xiaomi, Mi och Redmi är olika även fast de kommer från samma moderföretag och har liknande modellnamn. Ser ofta att folk skriver fel i sina annonser vad det är de säljer jämfört mot annonsfotot.

Edit: Xiaomi Smart Band 8 Pro på Webhallen just nu för 590 kr.

Last edited: 23 dec 2024
    Salvion och bernard gillar detta.
  6. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 257
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    Tack för alla råd!

Det blev så att jag fick fart på mitt begagnade Garmin Vivosmart (dålig kontaktyta) MEN den går från full laddning på c.a 1-2 dygn och häll från början laddning i drygt 5 dagar.
    Och så kommer jag hem nu och ser tipset från tex @maRRtin@maRRtin och @bernard@bernard och efter videon som fanns där och det i mitt tycke kanonpriset så beställde jag den nu!

Vi kommer inte att byta presenter förrän den 26 december så kanske hinner den komma till Instabox skåp.

Det som @Mushmushi@Mushmushi och @bernard@bernard skriver är nog rätt att en ren klocka är väl stor, vilket också var min tanke.

Tack för tipsen och God Jul! :)

maRRtin gillar detta.
  7. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    701

MINA ENHETER

Det blir nog toppen, min dotter 8 år har en sådan och hade det varit något större hade det blivit väldigt klumpigt.

bernard och Salvion gillar detta.
  8. JohnnyMann

JohnnyMann Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Tror nog kina skiter fullko0mmligt i ditt mobilnummer.
    Jobbar du inte på Säpo är du rätt ointressant!