Har problem med att få min klocka på min Samsung Galaxy S att visa rätt tid. Om jag i inställningar för tid väljer automatiskt - använd nätverksvärden så blir klockan 1 timma för lite, dvs den visar 11:10 nu istället för 12:10 som den är. Har 3 som operatör om det påverkar. Någon annan som råkat ut för detta eller vet om en fix. Visst kan jag ställa in tiden manuellt men automatik är trevligare.
Har du kollat så den inte står på vintertid eller fel tidzon? Annars finns en tråd om en kille som försov sig för att tiden ändrades under natten automatiskt.
Kan verkligen inte rekommendera att använda den automatiska tidsinställningen då alla operatörer i sverige verkar ha svårt att ha deras system synkroniserade.
Erm automatik läser vad operatören skickar ut och ignorerar vad du ställt in så det du säger hjälper inte.
Då är ju min Liquid ett positivt undantag. Prova själv innan du säger något. EDIT: Min SGS är även den ett undantag....
Det funkar på samma sätt på min Liquid, man får tid från operatören, men den ändras beroende på den tidszon man ställt in i telefonen
Okej det finns undantag jag får hålla med om det men det är dock inte normalt beteende. Om man har automatiskt påslaget så ska den ju ändra tidszon efter vad operatören skickar ut, så gjorde iaf mina gamla ericsson lurar när jag var ute och reste i jobbet. Landade i en ny tidszon och den ställde in sig på rätt tidszon efter vad operatören skickade ut. Min Magic läser dock enbart tiden från operatören om jag har automatisk tidszon påslaget och det gäller fler av HTC's lurar har jag märkt.
Väcker tråden lite eftersom jag har en fråga som passar rubriken så bra. Är det någon som vet hur tidssynkroniseringen fungerar i Android-lurar? Min Hero ligger ca 35 sekunder efter atomuret i Schweiz av någon anledning, inte för att detta får mig att må dåligt och ligga sömnlös på nätterna, men det stör mitt ordningssinne! Hur synkas tiden egentligen? Är det operatörsberoende, eller är det systemet i telefonen som bestämmer det?
Bra fråga.... vet inte. Men min Liquid E och SGS med Tele2 stämmer på sekunden med de radioklockor jag har. Kanske operatörsberoende? Vad har du för operatör?
Jag använder Tele2, glömde säga det. Kanske också borde nämna: 1. Jag kollade emot http://www.fröken-ur.se/ 2. En kollega har en iPhone 3 med ett Telia-abonnemang och får exakt rätt tid enligt fröken-ur-sidan.
Tiden tas från mobilnätet och är alltså operatörsberoende och dessutom tid/plats-beroende. Jag har varit med om att samma telefon har visat olika tidsdifferans under dagen beroende på var jag varit, dvs beroende på vilken basstation jag varit kopplad mot. Det finns ett program "SNTP Client" som kan visa vad din telefon har för tid och vad datorklockor som ligger närmare atomur visar. Tror det finns varianter på det också som även kan ställa klockan på rootade telefoner. Anledningen till att det inte används som standard skulle jag gissa är att det drar datatrafik, dvs kan innebär en kostnad.
Jag har TRE och min klocka gick x antal minuter för fort tidigare idag, hur länge den gjort det vet jag inte.
Jag ställde precis min Wildfire, jag tog bort inställningen att det skulle gå via operatören, verkar som om Telenor's "nätverksklocka" går fel
Jag kör med Clocksync Description i spoilern Spoiler Bli medlem eller logga in för att visa innehållet!
Min SGS klocka går fel oxå, jag syncar med clocksync men efter en dag så går den alltid minst 0.5sec fel och verkar öka hela tiden. Stängt av automatisk klocka etc.
En halv sekund är inte speciellt mycket, min drar sig några sekunder och jag använder också clocksync. Ser du någon korrelation till rumstemperaturen? Klockkretsar är ju ofta temperaturberoende.