Klockning av ZTE Blad

Discussion in 'Blade' started by JTK-Power, Sep 25, 2011.

1. JTK-Power

JTK-Power Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hejsan hallå :)

Jag undrar lite om överklocknings funktionerna i ZTE Blade med Ginger Stir Fry Beta 26,

där kan man ju överklocka o ha kul :P men va skall man ha för inställningar på "Guvernör" samt I/O sceduler ?? vilket e den bästa inställninge ??

MVH JTK

2. Yoron

Yoron Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Bra fråga :)

Skulle också vara intresserad av den. Har sett en del argument både för och emot överklockning, kan förkorta livslängden på telefonen, kan också störa funktioner som använder klockningen för att definiera en tid, som kameran tex. Att den skulle förstöra CPU:n kan man ta med en smula salt då batcharna kommer med 'minsta krav' på sig. Dvs en 500 Mhz CPU är garanterad 500 Mhz kan, ifall du har lite tur, också fungera på högre hastigheter.

Man testar per 'batch' om jag minns rätt, ca 10%(?) av Cpu:erna i tillverkningen och om dom inte klarar en spec så säljer man dom som den närmast lägre hastigheten. Iallafall var det så man gjorde tidigare. Det betyder att överklockning inte är riktigt så farligt för en cpu som man kanske tror. Men sen har du alla kring detaljer förstås, bussar etc. Men jag har alltid överklockat, i den mån det har varit möjligt.

3. Saibot

Saibot Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad använder du för att överklocka? SetCPU? No frills? Kommer inte riktig ihåg vilken jag använde när jag körde på CM7, fast Guvernör Max@710Mhz och Min@122Mhz funkade finfint.

Fast tydligen så finns det folk som fixat över 750Mhz, vågar du testa? ;)

4. JTK-Power

MINA ENHETER

jag hadde No Frill o romen jag kör nu Ginger Stir Fry Beta 26 är det den som kallas cm7 ? :P förlåt för dumma frågor,, e bara 4 dagar gammal med smartphone :P
    har iaf satt den på 710 mhz sen får man ju under guvenör välja massa olika namn så som "ondemand" interactiX" o en hel drös andra olika namn.. va gör dessa??

5. SpajX

SpajX Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

- powersave will always set the "min" and never change it
    - performance will always set the "max" and never change it
    - ondemand (usually the default) will raise the value by a step up when the cpu is used, and lower the value by a step down when the cpu is not (much) used.
    - conservative is like ondemand but will be slower when changing frequencies
    - interactive is (conceptually) like ondemand but will be quicker when changing frequencies.

Kör själv med ondemand och tycker det fungerar bra. Performance är att rekommendera om man ska benchmarka.

Yoron and JTK-Power like this.
  6. JTK-Power

MINA ENHETER

Kalas, tusen tack för svar :)

7. Yoron

Yoron Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Skulle vara kul om Kallt Kaffe ville skriva något kort om det. Så vitt jag har sett är det han som har skapat källkoden för överklockning i CM7? Också att dom har missat en variabel så att bussen alltid är 'påslagen' i CM7 (om jag minns rätt vill säga) vilket tydligen funkar med de flesta telefoner, men inte alla?

Swedish Spring är fortfarande intressant för mig :) Just för att jag förväntar mig att överklockningen där är 'korrekt implementerad' efter KK:s egna idéer. Å andra sidan så är den ju inte purfärsk, men?

Finns för många ROM här :) och alla har grejer som talar för dom.