Problem: Knäpp accelerometer!

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av oOEmilOo, 24 sept 2013.

1. oOEmilOo

oOEmilOo Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!
    När jag använder mig av accelerometern i till exempel spel där man roterar bilden genom att rotera telefonen eller fotosfär så rör sig inte bilden alls som den ska. Den rör sig problemfritt upp och ner men när jag roterar åt höger och vänster så rör den sig ytterst lite och ibland åt fel håll. Mycket märkligt är det! Går det att på nåt sätt reseta accelerometern eller är den helt enkelt trasig och behöver lagas, vilket den troligtvis inte kan?... Möjligtvis vänta och se efter nästa uppdatering? Jag har inte sysslat med några ROM's eller ens rootat den så allt är som när jag köpte den.

Nån som har någon idé?

Tack
    //Emil

Edit: Antar att den funktion jag syftar på styrs av någon typ av kompass! Men går den att trixa till så den fungerar igen?

Last edited: 25 sept 2013
  2. oOEmilOo

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har testat att kalibrera kompassen med GPS Status men utan resultat.

3. Stoffiss

Stoffiss Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Hej Emil!

Låter som din accelerometer behöver kalibreras!
    Gå in i inställningar och fliken Min enhet --> Rörelser och gester --> Gyroskopskalibrering.

Placera sedan enheten på en helt plan yta enligt instruktionerna och tryck på kalibrera :)

Hoppas det hjälper!

/Stoffiss

4. oOEmilOo

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det gav tyvärr inga framsteg!
    Jag tror att det är kompassen som är näst intill död. Eftersom accelerometern inte kan känna av hur väderstrecket ändras så måste det vara någon annan komponent som känner av magnetfältet som styr detta.

Accelerometern känner bara av åt vilket håll nedåt är och kan avgöra vilket läge telefonen har utifrån det. Så den kan ju inte känna någon skillnad på om du tittar mot norr eller öst osv... Så måste vara kompassen som är paj i mitt fall.

Har testat att kalibrera den också men när jag tittar på videos på hur när andra kalibrerar kompassen så rör sig kompassen väldigt mycket. För mig så rör den sig knappt alls. Men när jag lutar mobilen så att den nästan är riktad mot golvet så får kompassen en snurr. Ingen logik liksom!

5. Stoffiss

Stoffiss Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Har haft samma problem som dig med kompassen, kalibrerade kompassen genom att göra den i en rörelse av en åtta 5-6 ggr med GPS Toolbox.