Fråga: "Knäppande"-ljud vid samtal?

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av nicklas_718, 13 aug 2013.

1. nicklas_718

nicklas_718 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Hej!
    Är det ngn av er som har ett knäppande-ljud vid samtal? Spelar ingen roll om mobilen har 2G, 3G eller 4G-täckning utan ljudet hörs oavsett.

Har testat att uppgradera mobilen senaste GE-radion men ljudet finns kvar.

Tacksam för råd!

2. nicklas_718

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

3. nicklas_718

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Kan även uppdatera att ljudet (popping) hörs i högtalarna en kort stund efter att ett ljud hörts från högtalaren. Testa att höja eller sänka volymen och sätt sedan mobilen mot örat. Låter som att förstärkaren slås på och sedan när den slås av så poppar det till i högtalaren. Hade inte brytt mig om det inte vore för att jag även får samma ljud under samtal...

4. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Nope, testade efter jag läst inlägget här, men inga problem. Är det problem med samtliga romar och oavsett root eller ej?

5. nicklas_718

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Tyvärr så rootade jag mobilen direkt och la in ovanstående roms. Alla uppvisar samma symptom. Kanske är så enkelt att min mobil är defekt och bör skickas på rep. Är även lite osäker på hur man får in en vanlig stock-rom.

6. lotsen

lotsen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mkt irriterande ljud från min också. Fick tillbaks den från butiken för ett annat fel. Efter det knäppte det 15st små statiska knäppljud varje gång jag tex startade en app eller gjorde något annat....så det var bara att lämna in den igen....segt!
    Någon som känner igen det?
    Hoppas dom löser det!

7. Lidodido

Lidodido Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69

MINA ENHETER

Det ljudet kan jag höra just om jag lägger telefonen mot örat, men jag hör inget sånt under samtal. Snarare så att jag tycker telefonen har löjligt lite bakgrundsbrus under samtal. Tycker alltid telefoner brukar ha en viss delay efter att man tryckt svara tills samtalet kopplas in och jag är van vid att man hör när det börjar brusa och lixom ljudet "klipps på" och samtalet då kopplats igång, men det hörs överhuvudtaget inte med denna telefon.

Känns ju ungefär som om den slår förstärkaren på och av konstant helt utan anledning...

8. nicklas_718

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Exakt, men tycker inte att det spelar någon roll. Det jag däremot stör mig på är att under vissa samtal så knäpper det till i högtalaren under hela samtalet. Eftersom det inte är så under varje samtal så känns som att det är mjukvarurelaterat.
    Har dock provat diverse romar men är likadant på varje.

9. nicklas_718

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Lösning:
    Pinsamt att erkänna med det knäppande ljudet under samtal berodde ej på telefonen utan på simkortet. Provade simkortet i min andra telefon och samma ljud uppstod. Man kan tycka att det borde vara det första man provar men men ;)

inact_0030 gillar detta.
  10. inact_0030

inact_0030 Guest

Bra att du rapporterade detta! Det är otroligt många fel som beror på SIM-kortet.
    Många tar för givet att det är telefonen som krånglar och kan inte tro att det är SIM-kortet.

11. Eriklill

Eriklill Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har även fått samma problem med min! Hjälpte det att byta simkort?

Skickat från min HTC One via Tapatalk 2

12. 181wolf

181wolf Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Har också samma fel har precis uppkommit det knäpper väldigt mycket under samtal. Har inte haft detta fel innan

Skickat från min HTC One med Tapatalk 4

13. Eraiser

Eraiser Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 3:
    Iphone 6S
    Platta:
    Sony Z2
    Jag har det här "popping" ljudet, uppstår som det verkar varje gång jag lyssnat på något och förstärkaren slås av. Något jag också märkt är att när jag kollar på olika klipp på tex fb och Youtube kan det skrapa till ganska styggt i början av en del klipp. Under samtal har jag någon gång märkt av att ljudet klipper men det händer inte så ofta och tror jag mest beror på mottagning.

Tänkte jag skulle testa med htc's diagnostik verktyg (*#*#3424#*#*), något jag reagerade på där när man testar nedre och övre högtalare är först och främst att ljudstycket man får lyssna på har väldigt dålig kvalité? sen så låter det väldigt olikt ur övre och nedre högtalare under det testet. Ur övre högtalare får jag ett ganska "fylligt" ljud och ur nedre högtalare är ljudet väldigt "platt". Har någon lust att testa detta och se om ni får samma resultat? Och om ni kör ett audiotest kan ni väl även säga vad ni tycker om "receiver test"? Första frekvensen låter sprucken direkt från början, andra frekvensen får ett "pop", tredje frekvensen låter ok, men även sista frekvensen startar med ett ganska kraftigt "pop".

Om någon har lust att testa kan ni väl skriva här sen hur era lurar uppförde sig under testet? :)

14. inact_0030

inact_0030 Guest

Båda högtalarna låter likadant i min och recievertestet låter bra utan "pops" eller andra fel.

15. difference

difference Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Jag hör ett svagt "tipp" när högtalarna använts och sen tystnar. Kommer ca 2-3 sek efter. Dock inte vid samtal. Men vid andra ljud, inkl notifieringar. Men det är jättesvagt och hörs bara under absolut tystnad.

Sent from my HTC One using Tapatalk 4