Knapparna har fått dubbelfunktion

Diskussion i 'Hero' startad av pederbonde, 6 jan 2010.

1. pederbonde

pederbonde Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag köpte en begagnad hero för ett par dagar sedan, när jag kom hem tyckte jag att den reagerade konstigt. back knappen gick ett steg bakåt sedan till huvudmenyn.
    Sedan provade jag höj och sänk knappen. det visade sig att den först höjde sedan sänkte ett steg.
    upptäckte senare att menu och grön lur ligger på båda knapparna oxå.

så alltså
    volume up är både volume upp och ner
    menu är menu och grön lur
    back är home och back.
    och tvärt om.

kändes som ett mjukvaru fel så jag prova med en hard reset. funka inte.
    provade att installera htc ruu fast jag redan hade den versionen. funkade inte heller.

börjar kännas mer och mer som ett hårdvaru fel.. även om ett konstigt sådant.

men innan jag börjar krångla med netonnet eller gubben som sålde den till mig tänkte jag se om det är någon som har nått tips här inne.

2. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Att den går ett steg bakåt och sedan till Home skärmen har jag för mig att man kan ställa in i Spare Parts (ett program). Det med volymen verkar dock lite lurt.

3. pederbonde

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Testa att installera spare parts. hitta bara att man kunde ändra funktion på end call knappen.
    verkar vara ett kanon program annars. tack för tipset.

4. D-Droid

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Du kan ju alltid testa dra in MoDaCo 3.0 för att helt och hållet flasha om telefonen. Det blåser ju dock garantin helt och hållet fast den kanske redan är borta eftersom du köpt den i andra hand?

5. pederbonde

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

mm tänkte testa 2.1 romen som ligger ute.. men hur är det om man rotar den installerar romen och om det inte gör någon skillnad och kör htc orginal rom.. kommer dom märka det vid service stället.

förresten det där med garantin. borde inte det följa med produkten snarare en personen.
    fick gö med kvittot å så.

Denna telefonen verkar nästa vara den enda som har det här problemet.. har googlat i timmar utan att hitta någon med samma problem.

6. Pegaso

Pegaso Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad jag har förstått av att läsa här så upptäcker de om luren är/har vart rootad. Men garantin följer naturligtvis produkten och inte ägaren.

7. trasig

trasig Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

kvitton på netonnet är la personliga? står namn osv.. iofs lär dom inte fråga. tar ju tebax allt på det stället ;p

tycker det låter som han spillt nått på den.. ungefär så brukar ett tbord bete sig som man spillt något på :X

8. Pegaso

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Svårt att tro att de skulle kunna neka en garantireparation bara för att det står ett annat namn på inköpskvittot. Har aldrig vart med om att någon garanti skulle vara personlig, åas har jag haft fel förr, så...
    Men om förra ägaren doppat luren i cola kan det ju oavsett namn på kvittot bli lite knepigt

9. D-Droid

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Vill inte verka "neggo" men jag har för mig att de flesta garantier på produkter anses förbrukade när produkten säljs vidare. Det borde stå i garantiavtalet isåfall så det går nog att klura ut. Annars kanske han du köpt den av kan lämna in den?

10. j0nte

j0nte Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Får jag fråga var du köper dina saker någonstans?

Angående Netonnet:
    Netonnet binder ihop kunden med produkten för att kunden skall inte behöva ha med sig kvitto vid garanti ärende. Detta anser jag är perfekt då jag brukar tappa bort mina kvitton. Men köper du den begagnad så behöver du kvittot.

11. pederbonde

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Står något i det begränsade avtalet från HTC att garantin bara gäller den första ägaren men kan skriftligen föras över till nästa ägare genom att htc nya ägaren och gamla ägaren skriver ett avtal och att htc oftast inte motsätter sig det.
    Låter lite som amerikansk byråkrati. förhoppningsvis så fattar europeiska länder att sån byråkrati kostar mer en vad det smakar.

aja får testa å lämna in den, får se hur denna cliffhanger slutar, uppdaterar sedan hur det gick kan kanske hjälpa någon annan.

Men hur som helst.. när ni köper nått begagnat provstarta den inte bara,, prova alla knappar oxå :-/

12. Pegaso

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så om jag köper nåt som jag ska ge bort i present kommer ju mitt namn stå på kvittot, men garantin är ogiltig. Eftersom varan bytt ägare sen inköpsdatum.
    Nää, det köper jag inte riktigt. Men det är intressant att veta så motbevisa mig gärna om jag har fel. Händer ju titt som tätt att man har det, fel alltså ;)

Ok, HTC var naturligtvis lite speciella... :s

Last edited: 7 jan 2010
  13. matte35

matte35 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

har aldrig vart problem för mig , med kvitto på grejor i andras namn och jag köper byter mycket saker.

14. janne

janne Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ang. Garanti hos netonnet.
    Jag köpte en HTC Polaris i andra han och fick. Den utbytt efter att jag "tvivelaktigt lekt med Windows".
    Ring supporten och gråt lite blod och berätta vad det är för fel (dom har ingen koll alls och säg att du köpt den i andra hand) då lägger dom in dig i deras dator som nuvarande ägare.
    Dom kommer råda dig till att återställa telen i org (system återställning) och om felet kvarstår så får du lämna in den i närmsta netonnet butik.
    Ta dig till närmsta netonnet butik och visa dem problemet (dom var i mitt fall inte alls kunniga inom Windows mobile) och säg att du har svin brottom, dom har ett mål att service inte ska ta mer än 1-3 veckor.
    När dom får in en HTC mobil skicas den först till verkstad i Sverige och där får kollar dom den först med en systemåterställning, sen har inga avtal med HTC utan måste skäppa den till Asien, detta tar mer än 3 veckor.
    Under tiden så får man ringa och tjata som fasen på dem.
    Och efter 3 veckor hämtade jag ut en ny(även om min var "modifierad" så fick dom inte gå så "djupt" i systemet på den svenska verkstaden utan var tvungen att posta den till HTC i Asien, och där lagar dom inte mobilerna utan skickar ut nya.
    Men detta var en Windows mobile för länge sedan är osäker på om. Dom gör samma idag.

15. pederbonde

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jepp var vattenskada. finns en liten ampull under batteriet som löser ut om den kommer i kontakt med vätska. det var bort suddad med en bläckpenna.
    Jaja får köta med gubben som sålde den. har gö hans address och hela skiten (med kvittot) ganska korkat att blåsa någon så öppet. även om jag har svårt att tro att jag kommer få något tillbaka.

16. b.lindahl

b.lindahl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag reagerade på att NetOnNet ville ha mitt namn och adress när jag köpte en dator förra veckan. Ifrågasatte det då jag inte ser vitsen med det. Då hävdade ha i kassan att det berodde på garantin, vilket jag sade inte stämmer. (När jag köpte en tv på Expert för någon vecka sade han att garantin inte var personlig, iaf på TV-apparater, dock behövde han det pga tv-licensen) När jag ifrågasatte det sade han på NetOnNet att det var ju smidigt att namn och så finns lagrat om man behöver lämna tillbaka något och det kan det ju vara men jag personligen har aldrig tappat bort ett kvitto på en dator. Så jag behövde inte ange namn och adress för att handla.

jag är helt övertygad om att NetOnNet, tillsammans med andra större elektronikkedjor vill ha det för att registerra vad du handlar och således kunna skicka ut mer riktad reklam eller sälja det vidare till de som gör det t ex om 3-4 år när man kan tänka sig att datorn jag köpt börjar bli urtjänt och det är dags att köpa en ny.

Det här är ju något som man börjat med ganska nyligen. Jag antar att det går hand i hand med att folk lägger ut foton och allt möjligt annat på facebook mm utan att tänka sig för så att registrera vad man handlar till höger och vänster anses nog inte så värst integritetskränkande för de flesta, inte så mycket för mig heller. För mig var det mer en principsak.

17. pederbonde

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Förresten finns det någon rom med softkeys så man slipper använda hard keysen.. tänkte på att nexus har väll tex bara en knapp som iphone.
    Telefonen verkar stabil i övrigt.