Knappsats och scandinavian keyboard

Discussion in 'Desire - Frågor och problem' started by Fok, May 6, 2010.

1. Fok

Fok Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej,

Har försökt posta i tråden med nybörjarfrågor tidigare men saker tenderar att drunkna i den nu så jag provar en egen tråd. Om en moderator misstycker så ber jag om ursäkt.

Mitt problem är när jag kör telefonknappsats som på en gammal god telefon med T9. Dels så lyckas jag inte få med å,ä och ö då trots skandinaviskt tangetbord installerat. Inte heller om man håller in exempelvis a så dyker det inte upp som ett alternativ. Kör jag kompakt Qwerty så dyker dom ju upp men det har jag aldrig använt mig av så det känns svårt.

Jag upplever också att ordlistan inte fungerar vid telefonknappsatsen. Dom mest basala ord finns inte med som förslag, vilket dom gör med övriga knappsatser harj ag fått för mig.

Förstår att det här bör falla in som nybörjarfråga men om det är någon som kan ge tips, antingen på hur man kriver smidigast på telefonen om man gått från klassisk telefonknappsats eller annan assistans är jag tacksam. Ett problem för mig är att mina händer är rätt stora så fink¨änslan fin fullt tangentbord finns inte riktigt där.

Tack på förhand

2. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Tips om hur du får åäö;

1. installera scandinavian keyboard
    2. installera swedish dictionary för scandinavia keyboard
    3. gå till inställningar -> language & keyboard -> aktivera scandinavian keyboard
    4. ändra inställningen "keyboard layout" i inställningarna för scandinavian keyboard
    5. gå till valfri textruta, longpress på rutan, väl input method scandinavian keyboard

då borde du ha ett tangentbort med åäö som fungerar fint.

Vill du ha ett tangentbord som klarar av multitouch på svenska så rekommenderas "smart keyboard".

3. ENDOSKELLETONT800

ENDOSKELLETONT800 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Kör med smart keyboard pro, fungerar väldigt bra ...

4. fireon

fireon Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

tack för tipset. riktigt bra... nu kan jag skriva med tummen bra! :)

5. w00t

w00t Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Fick inte multitouch att fungera riktigt. Vad menar du med det? menar du att man skall kunna trycka på 2 tangenter samtidigt i stort sätt?

Det jag är ute efter är ett tangentbord som har ÅÄÖ, autokorrektion med svensk ordbok, och multitouch :o dvs, trycker jag på säg "h" och samtidigt "e" så skall resultatet bli "he". Precis som en iPhone fungerar.

Stort stort problem med att skriva sms i och med att luren inte hänger med mina fingrar. Nu funkar det ju så att när jag tryckt, OCH SLÄPPT, en bokstav får jag tillåtelsen att mata in nästa bokstav, vilket gör att skriver man snabbt så försvinner många bokstäver i och med att man måste släppa fingret från skärmen innan man kan mata in nästa, vilket kan bli lite jobbigt om man skriver snabbt.. "Heter" blir alltid "heer" för mig..

Någon som vet?

Märkte nu att Smartkeyboard verkar ha denna funktion, krävdes bara en omstart av telefonen för att det skulle fungera :P dock har jag inte pro versionen av programmet som ger alla funktioner som ordförslag och så :(

Last edited: May 6, 2010
  6. Fok

Fok Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag uttryckte mig nog dumt också. Jag får scandinavian keyboard att fungera men får inte med åäö när jag kör knappsatsen, d.v.s. T9 på gammalt hederligt sätt. Det verkar kanske smart keyboard klara av men då måstem an ha pro versionen som jag förstår det.

Exakt vad det innebär att ett tangentboard som klarar av multitouch är jag inte säker på att jag förstår?

Tack för all hjälp ni som svarade. Jag vill helt enkelt kunna skriva med mina feta tummar på en knappsats med T9 och ändå ha alternativ att mata in å,ä och ö.

7. Sgt. Stinger

Sgt. Stinger Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det ska inte behövas att installera några extra tangentbord eller ordböcker för att t9 skall funka, jag har inte haft några problem när jag testat och jag har inget sådant installerat...

8. Fok

Fok Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Fast jag lyckas inte få en telefonknappsats med den aktiverad. Hur gör jag för att få det, fan letat överallt tycker jag i inställningarna för scandinavian keyboard.

Kör jag vanligt touch input så använder den ju T9 för ord med å,ä&ö men vill jag lägga till ett ord med någon av dom så kan jag inte skriva dom själv för jag har inte bokstaven någonstans med den versionen.

Vilket dilemma, hehe.

9. fireon

MINA ENHETER

smart keyboard pro rockar!!!

10. Sodori

Sodori Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

riktigt hett tips på en super tangentbord!! Enda jag saknar skulle nog vara fler roliga skinns :P
    men det heter i vilket fall SlideIT Keyboard. Fördelen med den är inte bara kompakt design och fullstöd för svenska med en ordlista som kan få svenska akademins ordlista att blekna, utan man kan helt enkelt rita en linje emellan linjerna och den uppskattar vad du ville skriva riktigt bra, sällan jag behöver pröva på nytt och aldrig att jag behöver stava själv (även om detta är fullt möjligt såklart, plus att du kan lägga in dina stavade ord on the fly). Om man trycker på den vanliga siffror knappen för att komma åt siffror och tecken som vanligt hittar man såklart siffror samt dom vanligaste tecken. Rullista dock så du kan nog hitta vartenda liten symbol du någonsin skulle hitta i den! Plus det faktum att har du svenska som first language och engelska som second kan du här enkelt ändra tangentbord och ordlista emellan dom. Underbart för mig i alla fall som rätt ofta behöver skriva på både engelska och svenska.

Helt underbart tangentbord kort sagt och jag rekommenderar varmt att testa den!

11. ThompaL

ThompaL Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!
    Kör Scandinavian Keyboard och är ganska nöjd. Dock har jag upptäckt att de som har en iPhone får konstiga tecken för åäö/ÅÄÖ i mina mail skickade från min Desire. Alla andra mailprogram verkar kunna tyda dessa bra.

Nån som vet nån fix på detta? Skall den i så fall ligga i Android eller iPhone?

12. Sgt. Stinger

Sgt. Stinger Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

För att gå å ä och ö på standardtangentbordet håller du bara inne a eller o.
    För att få telefonknappsats, klicka på kugghjulet i tangentbordet, klicka på tangentbordstyper, klicka på telefonknappsats. Kolla också så att ordboken är påslagen för teleknappsatsen i menyn Textinmatning

13. speakman

speakman Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur får man PRO-versionen av Smart keyboard i Sverige?

14. fireon

MINA ENHETER

kontakta utvecklaren. eller kolla om det finns på cyrket..
    om du inte snubblar över apk'n någonstans...

man ska helst betala för sig, apparna är så billiga ändå. men eftersom google inte gör något åt problemet så biter dem sig själva i foten lite...

15. micke401

micke401 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Akta er för scandinavian keyboard,verkar inte vara helt kompatibelt med fingerzoomen i desiren..

16. Jack Bohlen

Jack Bohlen Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hände mig efter installationen, löste sig efter omstart dock och har fungerat sedan dess.

17. tanne

tanne Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Smart kborad e nice

18. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

SlideIT tycker jag är nice! Lite ovant i början, men man lär sig! :)

19. Sodori

Sodori Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Min favorit, även för användar vänligheten för hur man använder den.

20. DroidShout

DroidShout Adult Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Någon annan som får problem med multitouch i mobilen efter att ni kört igång denna tangentbordet?