köp av EU moped.(Kinamärke)

Diskussion i 'Off Topic' startad av eastbound, 16 jul 2013.

1. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 247

MINA ENHETER

Har blivit erbjuden att köpa en eu moped av en arbetskompis.
    Det är en baotian eco bike bt50qt 9(Kina)2005, som på bild det ut att vara i bra skick.
    2000kr vill han ha.har länge velat ha en vespa att ta mig till jobbet med.
    Man hör ju mycket att det är bara Kina skräp och så. Dock är ju detta märke det populäraste märke i Sverige tydligen. Vad tror ni? Nån som har erfarenhet av denna modellen eller av märket?

2. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Jag har själv en kinamoppe (dock annat märke) och den fungerar fint. Den måste förstås ha service en gång om året (precis som alla andra märken) och reservdelar kanske kan vara lite svårt, men som tur är har jag en bra firma som fixar det åt mig för ca tusenlappen. Det är mycket skitsnack från folk som köper dyrare att kina är skräp, vilket inte all stämmer. Däremot finns det individuella maskiner som är kassa så undersök den noga. Dessutom hade jag nog prutat minst 500 spänn.

3. Mikael R

Mikael R Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Jag har en sån, går väldigt bra faktiskt! Se dock till att kolla oljan och eventuellt byta den ganska regelbundet, annars kan det gå åt skogen!

4. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Vanligtvis får man vad man betalar för, hävdar man något annat så ljuger man.
    Å andra sidan finns det dock bättre och sämre märken, vilket av dessa Baotian tillhör vet jag inte.

5. eastbound

Mottagna gillanden:
    3 247

MINA ENHETER

Fan..svårt detta, har googlat lite och det står ju en hel del skit om den modellen..han vill inte gå ner i pris heller.tackar nog nej.läst för mycket negativt om den....tyvärr..

6. aeom

aeom Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

2 lax är inga stora pengar. Så länge den funkar så kvittar märke.

Vill du ha kvalite t.e.x yamaha, peugeot etc får du punga ut 10 lax för att få en hyffsad.

7. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

En del får någon form av tillfredställelse av att klanka ned på billiga grejer. Det gäller inte bara mopeder. Hur många gånger har man t.ex. inte hört att "Biltemas cyklar är skit". Efter egna erfarenheter kan jag säga att detta är inget annat än rent skitsnack. Jag har haft en biltemacykel i 2,5 år nu. Den står ute 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året och går minst en mil om dagen. Det enda jag har bytt på den är slitdelar. Inte har den rostat nämnvärt heller. Jag kunde inte vara nöjdare med tanke på de 1700 Kr jag gav för den. Innan hade jag en Crescent för 8000 Kr som det var betydligt mer problem med.

Naturligtvis är dyrare grejer bättre, men illa vore väl annars. Billiga prylar säljs ofta i mycket större serier, vilket pressar tillverkningskostnaden till ett minimum.

Kort sagt: Billiga grejer funkar utmärkt i 9 fall av 10 och har ett helt överlägset prisvärde. Jag kan inte se att mopeder skulle utgöra något undantag.

Köp!

8. evening.beam

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Inte alls! Priset står sällan i proportion till kvalité. Dyrare märken är dyrare just för att de är kända, men det betyder inte nödvändigtvis att det är bättre. Typexemplet i detta forum i så fall skulle vara att hävda att iphone är överlägset de flesta android lurar då priset är mycket högre. Varumärket (namnet) på en pryl utgör ofta en stor del av priset.

9. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det man klassiskt sett får genom ett högre pris är väl erfarenhet om något. Det kan ju översättas i kvalitet i vissa fall.

De stora märkena har pillat med sakerna ett tag och av den anledningen är det väl större chans att de levererar en bra produkt än ett företag som just startat och säljer billigare diton. Men å andra sidan kan ditoföretaget vara precis lika bra, eller bättre, kvalitetsmässigt än det dyrare.

Nu för tiden är det dock förbannat mycket vanligare att ett billigt märke har högre kvalitet. Procentuellt är det säkert samma skit som för 100 år sedan. De som bara vill slälja produkt X till så högt pris som möjligt för så lite tillverkningskostnad som möjligt finns det ju ett par av.

10. eastbound

Mottagna gillanden:
    3 247

MINA ENHETER

Tack för all feedback.kan bli ett köp ändå.Dock har jag inte rört en moped på 20 år så har ingen koll...på nåt typ..oljeblandningen för bränslet, har hört 2%? Bara att gälla i tanken eller? Vilken typ av olja? Och oljebyte, vilken typ av olja är det man ska ha?

11. evening.beam

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Det skiljer lite mellan olika mopeder, men framförallt beroende på huruvida det är en tvåtaktare eller en fyrtaktare. Nu är jag ingen meckare så längre än så sträcker sig tyvärr inte mina kunskaper.

Det råd jag dock kan ge är att inte köra får långt ut i vägrenen, eftersom det finns oerhört många nonchalanta bilister som inte kör om på ett säkert sätt och då får du se till att ha vingelmarginalen (av fartvinden) till höger om dig istället. :P

12. eastbound

Mottagna gillanden:
    3 247

MINA ENHETER

Tack alla tips är välkomna :-)

13. djkmmo

djkmmo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

På den typen av mopeder brukar det vara fyrtaktare och då skall det inte blandas i tanken utan fyllas separat, som på en bil. Vet inte om det skall vara någon speciell olja, men det borde vara vanlig 10w30 eller liknande.

Skickat från min N90FHDRK med Tapatalk 4 Beta

14. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Jag ser inga som helst problem i att köpa en kinamoppe.

Jag har en sådan själv med några år på nacken. Har aldrig krånglat. Min är fyrtakt så den kräver service
    i form av oljebyte, tändstift samt ventiljustering med bladmått då och då. Servicen ligger kanske på 600:-/år vilket man helt klart kan göra själv (kanske inte ventiljusteringen men de få gångerna man kan väl lämna in?). Då blir det billigare. Bara en skvätt olja och nytt oljefilter.

Min omfattas dessutom av Insplanets billiga försäkringar vilket gör att man betalar runt 1500:-/år
    för hel och halv-delen samt valfritt bolag för trafikdelen. Ca 3000:- för mig / år i försäkring. (32 år gammal).

Min har fartspärren borttagen vilket ger fart på 60+. Jag är mycket nöjd.
    Jag tankar 98 octansoppa utan att blanda något i den.

Däremot klurar jag på om jag ska ha kvar den eller ej. Jag har inte kört den på ett år och inte känt
    behovet riktigt heller. Jag måste klura.

15. eastbound

Mottagna gillanden:
    3 247

MINA ENHETER

Jaså,98 octan? Bara att tanka och köra utan att blanda i olja? Skulle det funka på den jag är intresserad av också om du vet? Vet du annars med säkerhet vilken typ av olja man ska blanda med, samt vid oljebyte vilken olja man ska ha?

Last edited: 18 jul 2013
  16. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Jag kör ALLTID oavsett fordonstyp på 98+ octan (om det inte är en diesel såklart).
    Om jag är lurad eller skiter jag i. Jag har upplevt bättre förbrukning med 98.
    Jag stoppar alltid bäst soppa i mina kärror.

Ja, jag kör endast soppa och ingen oljeblandning. Detta är för att det är en fyrtakt och
    inte tvåtakt. Enklast för dig att känna igen 2 eller 4 takt är att lyssna.
    En tvåtakt har betydligt högre ton, lite som en geting/bi (eller varför inte en motorsåg?).
    En fyrtakt har lägre frekvens på brummandet. Lite av samma klang som en bil fast vad
    nu en 50cc 1cyl kan ge...

En tvåtakt blåryker också. Det gör inte en fyrtakt (om den inte är defekt).
    Tvåtaktaren blåryker för att den förbränner olja pga blandningen.

Så, du kan ju lyssna på den så ser du om det är två eller fyrtakt. Den sista ska ej ha
    oljeblandad soppa.

// A

17. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
  18. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

2-takt låter "IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii" när den kör förbi.

4-takt låter mer som en normal motor.

19. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Kan du inte ringa mig och muntligen beskriva hur en 2-takt låter? :D

// A

20. eastbound

Mottagna gillanden:
    3 247

MINA ENHETER

Det verkar vara en 2 taktare. Vilken vet du vilken typ av olja jag ska köpa? Och vet du vilken olja man ska ha vid oljebyte? Tack för alla svar förresten!