Köp av SSD till stationär PC. Vad ska man tänka på?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Tobby, 22 dec 2012.

1. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

God kväll, gott folk. Jag tänkte eventuellt köpa mig en SSD-disk till min PC i mellandagarna för att få lite fart på burken.

Tanken var att den skulle ersätta min nuvarande 3,5" 1TB jag använder som C: I dagsläget avänder jag 109GB på C: så jag tänkte att jag får väl ha en SSD på minst 128GB.

Har dock ingen koll på hur viktiga de olika faktorerna är så som cacheminne och är dålig på att uppskatta hur mycket man får ut av den lovade hastigheten.

Hjälp är ni snälla. :)

Last edited: 22 dec 2012
  2. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Min ssd ligger på 120gb, får då ut 111gb och det räcker gott och väl till windows8 och alla program (66gb kvar).

Hur mycket du får ut av den utlovade hastigheten bör bero på 3 olika saker, om du har 6gb sata, vilken kontroller för sata du använder (moderkortets eller windows egna från typ 2006, min ssd körde bättre på windows egna) och hur pass bra ssd'ns kontroller är. Jag är dock jävligt rädd över att införskaffa mig en ny ssd som har en read/write på ~500/450 men sen när man fläkar in den i datorn så får man endast ut ~200/200, vore förjävligt. Min ssd som jag haft sen något år tillbaka som då, ny, gav ~270/270 ger nu ~200/80, den skriver alltså segare än min 1TB western digital HDD.. :/ Tycker det är konstigt det där med vad man bör kunna få ut, mot vad man får ut. Så jävla olika för många.

Finns ett stort jävla test här som är uppdaterat etc; http://www.nordichardware.se/SSD-Re...den-vaerldens-stoersta-loepande-ssd-test.html

Jag står mellan dessa 2 i valet om en ny ssd för att driva windows på;
    Samsung 830 128GB
    Intel 330 180GB

Lutar emot Intels då den har bättre read/write enligt nordichardwares tester och samt att jag endast ska ha den som systemdisk. Film, spel och diverse har jag en 1tb'are till.

3. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Jag har ett par spel också och kan tänka mig att det tar en del plats. Vill ha lite spelrum också.

4. alexm

alexm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    104

MINA ENHETER

Jag har en 128 GB och en 256 GB Samsung 830 och är sjukt nöjd! Har aldrig haft något problem så kan verkligen säga att dom är stabila. Kör Windows på båda.

5. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Kollade lite mer på mina Program-mapp och bestämt mig för att 128GB får räcka.

6. TazZy

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Okej, där ser man! Men vad får du ut i read/write? Lite tråkigt att 128gb'en endast har 320 write medans intels har 450 :/

7. alexm

Mottagna gillanden:
    104

MINA ENHETER

Har inte möjlighet att kolla nu, gör det senare! Men jag är nästan helt säker på att man inte märker någon större skillnad i hastighet mellan de flesta nya SSD. Stabilitet däremot, det kan man märka skillnad på.

Jag har en billig SSD från OCZ (agility 3 tror jag) och kan inte påstå att jag märker någon skillnad i hastighet. Men ibland hittar inte datorn SSD:n så då får jag start om datorn tills den gör det.

8. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Ja, Intels 180GB verkar ju nästan för bra för att vara sann. Var är haken? :P Nordic Hardware recension säger att den största skillnaden mellan den och Intels dyrare modeller 520 är att kvaliten är sämre. Den håller alltså inte lika länge, men hastigheten ska bara vara aningen lägre.

9. TazZy

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Jadu, vet inte riktigt. ._. Tror inte det finns någon, tbh. Ligger som "Bra Köp" enligt nordichardware.

http://www.nordichardware.se/SSD-Re...Rekommendationer-och-utmarkelser.html#content

Oroa sig över hur länge ens SSD i dagsläget ska hålla, ska man inte behöra oroa sig över.

10. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Den har en styrkrets som har väldigt dåligt rykte sandforce 2. Många olika märken som använt dem och får väldigt bra siffror men sen slutar dem funka eller beter sig märkligt efter ett tag. Har dock inte varit så många rapporter som det på senaste och aldrig vad jag vet med intels implementation. Men jag personligen skulle inte köpa en disk med sandforce 2.

Man märker ingen som helst skillnad på olika skriv/läs hastigheter. Den största vinsten med en SSD är söktiderna som är i princip 0.

11. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Jag har 240GB och skulle inte välja en mindre. Det är väldigt skönt att ha alla program och spel på den. Har ca 30Gb ledigt.

12. TazZy

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Jo, det har du nog fan rätt i. Får se om någon hamnar på rea någonstans :P Vad har du för någon?

13. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Intel 330. Köpte den när den var på rea och låg några hundra under motsvarande alternativ. kostade 12-1300 någonting.

14. TazZy

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Okey, sitter och tittar på Samsung 840 Pro 256gb, ska jag slå till lär det bli på en toppmodell ._.

15. ninjabear

ninjabear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
  16. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jag bytte nyligen från Intels X25 till en Intel 520, 180 GB och den funkar lysande. (X251b funkade oxå lysande men blev för liten)

Sen ska man då komma ihåg Intels verktyg SSD Toolbox samt att installera senaste drivare för AHCI, Intel rapid storage technology.

17. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Har du något bättre förslag? Minst 120GB.

18. alexm

Mottagna gillanden:
    104

MINA ENHETER

19. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Jag har en Samsung 830 256gb och vet många andra som har den och alla är nöjda. Aldrig hört någon som haft problem med den.

20. ninjabear

ninjabear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Hahaha aa juste ;)