Köp av strömtång

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av md7dani, 19 maj 2020.

Taggar:
  1. md7dani

md7dani Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tänkte köpa en vettig strömtång med 1 decimals noggrannhet. Den får kosta omkring 500kr. Vilken rekommenderar ni i den prisklassen?

Bör vara specad för 54V och upp till 30A.

Strömtång kallas även för tångamperemeter.

Tacksam för alla tips.

2. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 992
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
  3. md7dani

md7dani Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

tack svenix, vilken tror du är bäst av dessa 2 gällande noggrannhet i strömmätningen?

Helst en noggrannhet på 100-tal mA. Tror dessa kan diffa upp till 1A men är osäker.

Den bör klara likström, DC, vilket båda tycks klara.

Den från CLOhl har en diff på DCA 0-40/400 A ± 2 %
    Vid mätning på 10A så diffar den 200 mA upp eller ner. Det är helt ok. Sen tror jag det är när kabeln är mitt i sensorn.

Hittade inte specen på den från Kj o Co

Last edited: 20 maj 2020
  4. Slimey

Slimey Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    638
    Finns i manualen. Googlar du på produktnamnet så får du ännu mer detaljerad info.

UT210D (Kjelles) är något nyare än UT203 (Classes) och eventuellt något mer exakt på vissa områden, men bägge låter som att de skall funka för ditt användningsområde.
    Noggrannheten vid mätning av ström är likadan för bägge.

5. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 992
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Manualen till den som Kjell&Co säljer hittar du här: https://www.kjell.com/globalassets/mediaassets/692252_48436_manual_sv.pdf?ref=8B85064D2C
    De anger noggrannheten till "+/- 2% + 3 siffror" vad nu det kan tänkas betyda.

Manualen till den som Clas Ohlson säljer finns här: https://www.clasohlson.com/medias/sys_master/9542753517598.pdf
    Där anges noggrannheten till "±(2 % + 5)" som jag inte heller förstår riktigt.

I praktiken skulle jag tro att de båda instrumenten är ganska likvärdiga. Vilket man väljer beror kanske mer på hur man gillar utseendet och vad det finns för övriga funktioner/mätområden.

Rent generellt är strömmätning med strömtång inte någon precisionsmetod. Det är väl mer för att få en ungefärlig uppfattning av strömmens storlek. Jag skulle nog i alla fall inte lita speciellt mycket på decimalerna. Vill man sedan ha ett instrument i den prisklassen du efterlyser så är det kanske för mycket att begära att det ska vara ett precisionsinstrument.

UNI-T håller hygglig klass för hemmapularen och är nog det bästa du kan hitta runt 500:-. Om det sedan räcker till dina krav är en annan fråga. Jag misstänker dock att om du vill ha något som är avsevärt bättre så kostar det många tusenlappar till.

Så i praktiken får du nog acceptera den noggrannhet du får med ett av dessa instrument eller bereda dig på att satsa betydligt mer pengar på någon mer professionell utrustning.

6. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    516

MINA ENHETER

+/- 2% + 3siffror innebär att vid t.ex. 10A kan den visa mellan 9,5 - 10,5

svenix gillar detta.