Köp av Tv, hjälp

Diskussion i 'Off Topic' startad av Mr_Hero, 29 jun 2011.

1. Mr_Hero

Mr_Hero Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ska flytta in i en ny lägenhet och ska löpa en ny tv. har bara haft en gammal fyrkantig box innan så har ingen direkt erfaring av köp av lcd/led tv. Eftersom jag har lite snål budget på ca 3000 så vet jag att jag har begränsat mig mycket men jag kan tänka mig att gå upp till möjligtvis 4000. Jag kommer förmodligen sitta högst 2 m ifrån tv och använda den mest till filmer via usb, vanligt tv och nån dvd film ibland, men vill ha full hd eftersom jag ska köpa en bluerayspelare inom snar framtid. jag har tre alternativ som jag funderar på:

LG 32LE4500 32" LED FULL-HD - 3cm tunn LED-TV till oslagbart pris - Produktinformation

LG 32LD450 32-tums Full HD LCD-TV med USB-ingång

LG 42LD450 42" LCD FULL-HD - Full HD med mediastöd via USB - Produktinformation

Det lutar mot den första "edge-lit-led" tvn, men är det värt med led?
    Några förslag eller åsikter?
    / Mr_Hero

2. Snorken19

Snorken19 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Kör på LED, den har mycket bättre färger.
    Och så är den ju tunnare. ;)

3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Varför? En LED har inte alls "bättre färger" per automatik.

Jag skulle tagit 42:an. Den är väl mest prisvärd av de som du länkat till. Att ens få en 42:a för under 4000:- som inte är helt crap är svårt!

4. pingen

pingen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

är det inte så att över 40tum ger plasma tv bättre bild kvalité? kan ha fel dock.
    LED tv är väl LCD med ledlampor? är även energisnål

5. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

I min mening har plasma i regel alltid bättre bildkvalitet.

Stämmer, LED är LCD med ledbelysning. Kan vara bakbelyst led eller sidobelyst. Sidobelyst ger tunna apparater med sämre bild, bakbelysta ger bra bild men blir tjockare.

6. Miklan

Miklan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Tycker att LEDs strömsnålhet väger tungt om man jämför LCD vs LED. Grovt sagt är LCD = LED eftersom "enda" skillnaden på en LED tv är att bakgrundsbelysningen som belyser LCD-panelen är LED.

Sen tycker väldigt många att svärtan och färger blir bättre på LED-tv men det är även väldigt många som tycker tvärt om.. En smaksak när det väl gäller.

Även om 42" TV'n är prisvärd kanske det är bättre att droppa några tum för bättre bildkvalitet? Trivs man som person med mindre eller mer tum på det avståndet?
    Kommer man inom en snar framtid flytta på TV'n och där med få ett längre avstånd till bilden?

7. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

När det gäller film så är det plasma som gäller, men en lcd går bra också.

Men köp ej LED tvn.... Den är bara på 32 tum och det blir faktiskt väldigt litet att kolla på när det är filmer. Har själv två 32" en 47" och en 25-27". Det går inte att kolla film på de mindre utan det blir 47".

8. Pixeln

Pixeln Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Skulle nog inte heller köra på en 32:a. Har en i sovrummet och den är faktiskt ganska liten.

Men det beror ju lite på vilka avstånd du ska titta på tv:n. Sitter du omkring 2,5-3 m från tv kan en 32:a vara ok, men inte annars.

För att framtidsäkra lite så skulle jag gå på en 40:a om inte större. Tv:n krymper ganska mycket med tiden. Man vänjer sig vid storleken och undar hur man kunde titta på en vanlig tjocktv förr...:)

9. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Så mycket konstigt det flyger runt i tråden.

LCD eller LED är varken generellt sämre eller bättre än den andre. Det finns inget som ger den andre bättre bild, skarpare bild eller på något annat vis bättre bild.

Det skiljer sig ifrån TV till TV OBEROENDE av ifall den lyser med LCD- eller LED-teknik.

Kolla på 46D8005 t.ex. Hitta en LCD med bättre bild. Bara som ett exempel.

10. resorb

resorb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

11. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Bra att dra upp. Det är inte många som lider av grov clouding men de som har oturen tycker ofta att det är jävligt störande. Du har inte samma risker för clouding med en LCD.

Köper man inte en värsting-TV så gillar jag aldrig att köpa LED.