Köp och Sälj låsning

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av benknackan, 7 sept 2011.

1. benknackan

benknackan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 687

MINA ENHETER

Är det bara jag som tycker att det är konstigt och onödigt att moderatorerna skriver ett inlägg i de trådar de låser?

Fyller väl noll funktion att en låst tråd hamnar överst? Mitt förslag är alltså att ni bara låser?

2. Absinis

Absinis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    119

MINA ENHETER

Kan ju vara bra att få veta varför den blivit låst.

3. benknackan

Mottagna gillanden:
    3 687

MINA ENHETER

Ja men när de låser så är det ju för att sista inlägget innan är att OP säger att varan är köpt/såld. Då behövs det inte ett inlägg som säger låst förutom att låsa förstås...

4. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Tycker du att det är orättvist därför att de får en högre postcount?:neutral:

5. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Inte alltid fallet.

Kan ju vara så att någon har "bumpat" tråden fler gånger än 2 och för dom som inte läser reglerna så lär man ju inte förstå varför tråden låses

6. benknackan

Mottagna gillanden:
    3 687

MINA ENHETER

Larss00n80 kunde inte bry mig mindre om det.

x10, ja det kan det absolut vara men då är det väl bättre att det skickas i ett PM en varning eller vad som helst. Jag har själv flera trådar som blivit låsta av anledning okänd för mig i köp och sälj utan förklaring i slutet eller PM. Vissa gissar jag på har vart att det är för många som de räknar som bumpar. Andra finns det ingen anledning.

Men just att de skriver tråd låst eller dylikt tillför inget. Likadant att de bumpar tråden igen så att säga på en då låst tråd gör ju att de som faktiskt är aktiva trådar som vill synas försvinner snabbare.

För övrigt vore det bäst egentligen om OP kunde låsa sina trådar i köp & sälj, med krav på att man fyller i anledning till att man låser.

7. Absinis

Absinis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    119

MINA ENHETER

En grej är ju att skapa ett Sub Forum till köp och sälj som heter "låsta trådar" eller ngt liknande. Dock tycker jag inte det behövs. inget som stör mig att dom skriver /låst :)

8. TookieDroid

TookieDroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Jag tycker att Jedi gör ett bra jobb i Köp/sälj delen som Mod. Han är aktiv där och låser trådarna snabbt när TS sålt sin vara. Så jag tycker att det är bra att han skriver att han låst tråden så att man vet varför tråden är låst.
    Tycker också att köp/sälj delen ser bättre ut när en Mod har visat sig där och då ser man att moderatorerna är aktiva och inte bara låser sen drar vidare.

Hoppas nån förstod vad jag menade med mitt inlägg xD

Sent from my Optimus 2X using Tapatalk

9. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

De annonser som till synes verkar ha låsts utan anledning är sådana som har legat i Köp & Sälj i 14 dagar. Trådar i den sektionen har nämligen numera en tidsgräns på 14 dagar och låses därefter automatiskt. Det vi vill motverka är egentligen rätt uppenbart - att aktiva annonser hamnar längre ner på grund av att äldre sådana bumpas.

Swedroid forum - Allmänna meddelanden i forum : Köp & Sälj

Att jag, eller någon annan moderator för den delen, skriver en rad i de trådar som vi låser beror främst på att vi vill uppmärksamma trådskaparen och övriga användare om anledningen till varför vi valde att låsa tråden, och ge en fingervisning om företeelser som inte accepteras på forumet så att dessa inte återupprepas i framtida trådar. Det är i alla fall förhoppningen.

En annan anledning är för att helt enkelt markera vilken moderator det var som låste tråden så att det blir enklare för både trådskaparen och för oss att följa upp det hela om frågor skulle komma att uppstå i efterhand. Vad gäller just annonserna i Köp & Sälj kan jag inte missminna mig att jag någon gång har låst en med en genomförd transaktion eller dylikt, samtidigt som tråden i fråga legat på sida 2+. Det säger sig självt att en sådan tråd inte längre hör på förstasidan. Jag brukar dock oftast vara väldigt snabb med att plocka fram hänglåset. :)

x10_minipro gillar detta.
  10. benknackan

Mottagna gillanden:
    3 687

MINA ENHETER

tack för det tydliga svaret jedi. Och jag håller med och ser skalen till autolås osv. Det har jag saknat förrut. Jag skriver det här för att just gammla trådar kommer högt upp.

men då är det inget även om jag tycker att det inte behövs en extra bump när op skriver såld köpt eller vad det Nu är.