Köp: Samsung Galaxy S2 / HTC One S / Sony Xperia S ?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Appoc, 22 aug 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Appoc

Appoc Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Försöker bestämma vad för mobil man ska satsa på i denna prisklass; dvs. 3-4k. Nytt, inte begagnat.

Prioriterar batteritid & kamera.

* One S & Xperia S saknar minneskortläsare & utbytbart batteri - vilket ju är en fördel för S2, men vet inte om det är något jag skulle utnyttja ändå.
    * Xpera S's touchknappar har fått en del klagomål här och där om att vara oresponsiva - handlar detta om ett par exemplar eller gäller detta alla (fast att folk är olika känsliga/medvetna)?
    * Vill ju gärna ha fortsatt mjukvarustöd framöver, vilket ju är en nackdel för S2 då den nu är ett år gammal. Eller vad tror man, har Samsung sagt något kring detta?
    * One S kräver micro-SIM. Någon som vet vad det kostar att beställa ett sådant från sin operatör (Telia) och hur lång tid det tar? (hittar ingen info förutom extra-kort med abonneamang för ipad etc)

Har ni provat någon/några av dessa lurar och har input?

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
  3. Millwad

Millwad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Håller inte med Cammen alls. :)

Mellan One S och Xperia S hade jag valt den sistnämnda. Dubbelt så mycket i minne och ingen av mobilerna har minneskortsplats. Xperia S har även bättre skärm med högre upplösning och bättre skärm och även ett billigare pris.

Förvånansvärt billig för att vara en så bra och förhållandevis ny mobil.

Xperia S hade jag även valt över S2 utan tvekan, högre skärmupplösning, mer i PPI, snabbare processor och bättre kamera. Förvisso har S2 plats för utökat minnesutrymme vilket inte Xperian har fast valet är i mina ögon solklart.

4. Appoc

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är ju goda nyheter, att S2 får 4.1 :)

Det är främst kameran & gränssnittet som gör att jag tittar åt annat håll från S2an. Visst att det går roota & slänga in annan rom, men vill inte göra det det första jag gör med en ny mobil...
    Speciellt inte med tanke på S2ans 4.0.4 ver som kan bricka telefonen om man har insane chip & vill återställa telefonen... (behöver ju inte ens roota/flasha för det iof)

Större/bättre skärm eller högre upplösning tror jag inte att jag behöver ändå faktiskt. Spelar inga spel eller så direkt så att jag kräver det - då tar det bara onödigt kraft från batteriet imo.
    Likaså med processorn.
    Har en Desire idag så vilken som lär nog bli ett lyft.

Utöver ovan så är det främst knapparna på Xperian som avskräcker mig där... Ogillar massa små irritationsmoment för saker som används frekvent och bara skall fungera.

Hur är batteritiden om man jämför One S och Xperia S?

Last edited: 22 aug 2012
  5. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Jag förstår att knapparna kan tänkas vara ett irritationsmoment och jag tyckte det i början med, nu föredrar jag de nästan, det är bara en vanesak.

Själv äger jag en Note och min tjej har en Xperia S och jag har tyckte knapparna var jobbiga i början och jag har inte använt hennes lur i mer än en timme men knapparna är verkligen inget irritationsmoment när man fått kläm på dem.

6. Appoc

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ah, antar det... :) Tack för din input. Hur är batteritiden på luren?

7. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Riktigt bra, idag lånade jag hennes lur då jag hade strul med min egna.
    Efter att ha lyssnat på musik i två timmar och sen haft den på mig resten av dagen så kollade jag batteritiden och den låg på 79% och den hade då varit oladdad i 11 timmar.

Den är framförallt prisvärd, 3500 kr i nypris, 400 kr billigare än One S och två dyrare än den gamla s2:an.

Och om du inte bryr dig om nytt så kan du lätt få en för 2200 till 2500 kr begagnad.

8. Appoc

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

79% efter 11 timmar från laddaren, eller hade den varit från laddaren 11 timmar innan du använde den?

3500kr vardå? billigaste pålitliga butiken jag hittar via prisjakt är 3789:- @ Elgiganten/NetOnNet/Siba, och det är "bara" ~100 billigare än One S hos en pålitlig butik.

De priser som jag kikat på är:
    Samsung Galaxy S2: 3285:-
    HTC One S: 3969:-
    Sony Xperia S: 3789:-

9. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Nej, jag menade att jag hade laddat den hela kvällen och sedan på morgonen gått hemifrån med luren och då var den fulladdad. Under dagen har jag sedan lyssnat på musik i två timmar och haft den på resten av dagen likaså och sen när jag kom hem 11 timmar senare så var det 79% av batteriet som var kvar.

Du hade förvisso rätt om priserna, jag kollade första billigaste för Xperia S. Den går dock att få billigt i andra hand, jag personligen ska sälja min som är helt i nyskick och knappt använd för 2300 kr och jag har sett att många andra säljer den för det priset som beg..

Ser inte heller vitsen med att köpa en One S över Xperia S då den inte ens är bättre. Sedan tycker jag personligen att fördelarna med Xperia S är värd priset som den kostar mer än en S2.

10. Mosik

Mosik Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Kör på en Galaxy Note ;)

11. Appoc

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

På tok för stor! :P Min gräns går nog någonstans vid S2

Ah ok... Läst om en massa som har problem med batteritiden med Xperia S dock. Samt nån gul fläck över skärmen då enheten blir varm. Och tillsammans med menyknapparna så känns som det finns risk för massa problem och irritationsmoment.

12. Arvid719

Arvid719 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Går aktivera onscreen knapparna väldigt lätt ifall det skulle vara ett problem. Fläckarna gällde bara den första/de första batcharna så köper du en ny är chansen extremt liten du får det problemet. Beroende hur du använder den så får du ut runt ett och ett halvt dygn på en laddning vid normalt användande och drygt 3 timmars skärmtid.

Sent from my Xperia S

13. Appoc

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Onscreen-knappar? :o *googla* tja, ja, det är ju en lösning isf :) å andra sidan tappar man ju skärmyta & har onödigt stor mobil då yta/volym inte ens används längre.

Resten av det du skriver är ju goda nyheter :) Fast när man kollar i batteritid-tråden för Xperia S här på forumet så känns det som att väldigt många klagar för att de inte får ut så mycket batteritid som de borde; ~12h nämns som tak osv...

14. Arvid719

Arvid719 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Självklart, jag tror aldrig jag missat de vanliga knapparna, sen vad resten av folket gör för att missa hela tiden, ja det är en annan sak. Men skulle du ha problem så finns alternativ, mest så jag tänkte.

Det med batteri är svårt säga, om du har mycket skärmtid, kör navigation, samt spelar tunga spel så visst den kommer tappa snabbt, men det gör alla andra smartphones också. Men du kommer lugnt klara dig en helt dygn vid normal användning. Ganska svårt säga också då jag inte vet hur du har tänkt använda den.

15. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Alla smartphones har dålig batteritid! Ingen kommer på väldigt länge bli nöjd med batteritiden :P

Jag tycker att om man vill använda telefonen mycket är att antingen skaffa ett externt batteri alt internt om man kan. Det behöver inte vara dyrt på ebay. Bra att ha också. Jag hade nog valt S2, mest för att jag gillar microSD. Fipplar väldigt mycket med bilder från telefon till TV, dator eller surfplatta eller filmklipp till plattan.

Men vill du ha en kameratelefon som inte heter Nokia så e det givet för Xperia S. Bra megapixel, egen kameraknapp, HDMI till TV, bra upplösning för att kika härligt på mobilen när du vill zooma eller kolla på klipp.

Det är redan sagt att knapparna är en vanesak, ja. Och gula fläcken har antingen eliminerats på nya exemplar eller har god service för dessa problem. Xperia S e ändå ganska snygg! ;)

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

16. Appoc

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så kan man ju också se det :)

Kan jag hålla med om! men klarar mig ofta 2 dygn med normal användning med min nuvarande Desire, och vill klara mig åtminstonde minst lika länge med den nya luren...

17. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    För att ha lite bättre batteritid så finns det nog vissa standardiserade tankesätt. En telefon med mindre skärm och upplösning drar mindre batteri. Ett batteri blir iofs mindre till storleken och lite klenare. Samsung galaxy S2 har lägre skärmupplösning, är en större telefon, har en stor skärm. Visserligen lika stor som Xperia S. Sen finns det monster exempel på typ Galaxy Nexus med hög upplösning och ännu större skärm.

Jag vet inte faktan men jag gissar på att One S har bäst batteritid av dessa tre i topic. Du kanske vill kolla på Xperia P eller Xperia Go/Acro S för att måtta lite med telefoner från Sony med upplösningar som kan jämföras med S2. Men ah. Det är ett tufft val. Externt batteri ftw.

Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.