Köp utav ny kontorsstol - inget gaming racer trams

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av filipmak, 22 nov 2023.

1. filipmak

filipmak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76
    Hej!

Är dags att byta ut kontors-stolen jag använder hemma vid datorn känner jag.
    Tänkte givetvis hugga nu när det finns lite "Crazy black week month friday rea".
    Lite bakgrund: spenderar runt 4-8 timmar dagligen (jobb, kan även stå upp), längd 184cm, vikt ~110kg.

Här är 2 alternativ, från Sihoo...
    Pre Sale - Sihoo V1 Luxury Ergonomic Office Chair
    Sihoo Doro C300 Ergonomic Office Chair

Dessa lockar lite nu då man kan komma ner i ganska trevlig priser, ungefär 2700-3200:-
    Men är det någon som ägt/ äger någon av modellerna och känner till hur de faktiskt känns?

Mesh är nog något jag vill ha på ryggstödet eftersom de ska andas under sommaren (sätet spelar mindre roll).

Sedan har vi givetvis klassikern MARKUS Kontorsstol, Vissle mörkgrå - IKEA - men här blir det ganska begränsat med funktionalitet.

Det jag gillar med Sihoo är t.ex. möjligheten att kunna röra på delarna - men det resulterar ju också möjligtvis i större risk för något går sönder.

Har kollat de sidor jag kan hitta (svenska) men hittar verkligen inget vettigt - om inte man börjar dubblera kostnaderna.
    Aeron Miller, etc. känns inte aktuellt just nu.

Plast-armstöd (utan padding) går bort helt.

Tack för tips!

poipen gillar detta.
  2. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 767
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag köpte två st. Flintan på IKEA i somras när de kostade 1000:-. Vi är väldigt nöjda med de stolarna. De känns kraftiga och som kvalitet. Mycket bättre än andra stolar i liknande prisklass. De är sköna att sitta i.

Nu säljer IKEA dem för 800:-. En fantastiskt bra stol med 10 års garanti. Kanske inte riktigt når upp till dina krav men absolut ett mycket starkt budgetalternativ.

FLINTAN Kontorsstol, svart - IKEA

(SiC) och Dave021 gillar detta.
  3. BrorSnor

BrorSnor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    421
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
  4. filipmak

Mottagna gillanden:
    76
    Tack för tipset, men som du säger så når den nog inte upp till mina krav.
    Jag har faktiskt behov utav armstöd, men även nackstöd hade varit en fördel för mig.

Just eftersom jag spenderar en del timmar i den dagligen så vill jag nog "investera" lite mer i den.

5. filipmak

Mottagna gillanden:
    76
    BrorSnor gillar detta.
  6. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 012
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Kanske inte riktigt det du är ute efter men rekommenderas starkt att leta begagnat. Jag köpte en i princip helt ny kinnarps 8000 synchrone för 1300kr från Facebook marketplace. Mycket bättre än Ikeas varianter. Går att göra några klipp ibland om man inte har bråttom

7. filipmak

Mottagna gillanden:
    76
    Det är också ett alternativ jag har sett, men stolen har inte mycket tid över - den sjunker konstant ner och börjar bli jobbig att använda.. Och de stolar jag sett på marketplace för stunden är ganska slitna. Men definitivt något jag har i åtanke!

ASR gillar detta.
  8. erik.rahm

erik.rahm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 290

MINA ENHETER

Går att byta gasfjädern på många stolar - min hade exakt det problemet att den sakta sjönk och köpte en ny för typ 400kr (stolen gick lös på 10k så lätt värt det) :)

Byta gasfjaedrar | hjh-office.se.

(SiC) gillar detta.
  9. filipmak

Mottagna gillanden:
    76
    Den länken har jag faktiskt sett.
    I mitt fall är det mer än fjädern som är aktuellt för byte däremot. Men tack för tipset.

erik.rahm gillar detta.
  10. Sir_N

Sir_N Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Min erfarenhet av billiga stolar från typ Jula, är att de har för långa armstöd, man kommer inte nog nära bordet när man skall skriva.
    Fick tag i en beg riktig kontorsstol (Kinnarps) och den är perfekt. Högt ryggstöd, perfekt om man vill ta en liten "powernap"!