Köpa Android telefon

Discussion in 'Köpråd och fyndtips' started by hoysqoch, Dec 23, 2018.

1. hoysqoch

hoysqoch Baby Droid Medlem

Hej
    Börjar min vistelse här på forumet med att fråga om råd vid köp av ny android telefon.

Har haft en begagnad iPhone tidigare men klarade inte av gränssnittet.

I väntan på en ny telefon fick jag låna en Samsung Xcover 2 (S7710) men den fick lämnas åter när jag köpte en Xiaomi Redmi 4x.

Tyvärr hade ett av mina barn sönder skärmen på den. Skulle gå på drygt 1100 att laga. Gav väl 2100 för den.

Nu har jag inte jordens bästa ekonomi och av rädsla för att en dyr telefon går sönder vill jag helst hålla mig under 2000.

Det jag gillade med Xiaomin var att det var lite bloatware och mycket minne (3 GB), batteritid (4200 mAh tror jag), och fingeravtrycksläsare. Nu minns jag inte processorn men var nog 1.4 GHz. Lagring 32 GB.

Kameran var ju helt okej, men jag antar att man inte kan önska så mycket i den prisklassen...?

Jag är inte så insatt i vad man bör ha när det gäller minne,batteritid och processor. Men lagring lär vara minst 32 iaf. Hört att batteritiden inte säger allt om det är en energisnål eller krävande telefon.

Söker jag på telefoner på prisjakt dyker det upp många skumma märken. Vill inte lägga pengar på något som jag sen blir missnöjd med.

En telefon med 2500 mAh och 2 GB minne, är det ett hopplöst exemplar? Går det att hitta telefoner kring 2000 med vettig kamera eller måste man uppåt 4-5000?

2. hoysqoch

Brukar inte spela några väldigt energikrävande spel men tittar på lite youtube och egna filmklipp emellanåt, lyssnar på ljudböcker osv. Använder appar med ordböcker, Skype någon enstaka gång (kör hellre i surfplattan pga skärmstorlek), sen har jag ofta använt telefonen till att navigera med (med Google Maps eller Maps.me offlinekartor).

3. hoysqoch

Ska väl tillägga att jag var nöjd med storleken på Xiaomin, tycker telefoner blir fför stora för att ha i fickan,men den här var helt okej (14 x 7 cm höjd å bredd)..

4. Android2015

Android2015 Professional Droid Medlem

Operatör:
    -
    Telefon:
    -

MINA ENHETER

Operatör:
    -
    Telefon:
    -
    Info:
    -
  5. hoysqoch

Har Sony Xperia kvar sin Whats up app som dyker upp med jämna mellanrum och stör? Vi har någon Sony i jobbet som retar gallfeber på folk av den anledningen...

6. pernils94231

pernils94231 Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 + IPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    What's New Finns kvar, finns 2 sätt att slå av aviseringar samma som all aviseringar och inne i appen under inställningar! Eller tre till och med direkt i avisering menyn beroende på Android version.

7. hoysqoch

Hur är det övrigt med bloatware på Sonys? Sitter och skriver från en Lenovo tablet som verkligen suger batteri. Vet inte hur man vet hur mycket batteri de faktiskt drar. Om det är mycket skräpappar som inte går att inaktivera som drar soppa...

8. hoysqoch

Tack för svar förresten

9. Slimey

Slimey Adult Droid Medlem

I ungefär din prisklass brukar det tipsas om Xiaomi Mi A2/A2 lite..
    Prisspannet sträcker sig i dagsläget mellan ca 2000kr för Mi A2 lite 32gb till ca 2500kr för Mi A2 64gb (hos större svenska butiker).

Bägge är däremot större än din nuvarande Redmi 4x, men i jämförelse med A2 lite som är den mindre av det bägge skiljer det bara nån centimeter på höjden (2mm bredare).

10. pernils94231

Operatör:
    Telia
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Dom du inte vill ha och dom inte går att avinstallera så går det iregel att inaktivera.
    Facebook appen är alltid första appen jag inaktiverar,för den går inte att avinstallera!
    Sony's lurar är inte helt rena men jag har slutat bry mig jag bara inaktiverar, bekanta med andra märken som klagar men är så lite minne dom tar upp och efter lite inställningar så slipper man aviseringar och uppdateringar för dom.

11. pernils94231

Operatör:
    Telia
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Få tips här. Gå till butiker känn på lurarna eventuell kanske det kommer mellandagsrea som är nått att ha.

12. hoysqoch

Tack.

Jag hittade några lurar men kollade på specs och det saknades repskydd på glaset. Den förra Xiaomin hade repskydd men jag vet inte hur viktigt det är egentligen. Finns ju repskydd man kan sätta på men det kräver ju mer inköp och det ska passa osv. Hade ev tänkt köpa sån där plånboksfodral om det har någon betydelse.