Jag har ju skrivit det förr och gör det igen: Google behöver ändra denna policy - och innan någon direkt påpekar att det inte går "för det blir bara dåliga recensioner" kommer lösningen:
1. Köper man ett "inkompatibelt" program gör man det på egen risk - möjligheten att sätta betyg är dessutom avaktiverad.
2. När man testat programmet under en period, säg t.ex 48 timmar (eller vad man nu sätter som gräns) som är klart längre än returtiden i Play kan man välja att flagga programmet som kompatibelt. Det innebär att man i Play får upp en ny knapp "ange som kompatibelt" där man även kan skriva en kommentar o.dyl. Denna info skickas till utvecklaren.
3. När tillräckligt många "kompatibeltflaggor" inkommit plockas kompatibilitetsvarningen bort och programmet kan därefter betygsättas i vanlig ordning.
På detta sätt kan man både köpa programmet samtidigt som risken för dåliga betyg eliminerats.
Skall man få ned piratkopieringen är det nödvändigt med dessa steg - lösningen är nämligen annars att ladda ner apkn på annat håll.
Edit: Jag har också erfarenheten att kompatibilitetskontrollen är så vansinnigt utformad att den hakar upp sig på DPI-värdet på enheten. T.ex kunde jag under inga förhållanden ladda ner GoWeather till en Galaxy Captivate (nej, den var inte rootad så jag kunde inte ändra DPI) enbart för att den hade annat DPI än de 240 som ofta är standard. Drog man då ner apkn istället gick det naturligtvis alldeles utmärkt att installera och köra.
Sedan skall vi inte tala om spel, där kan man få spel (pun intended) på att de är "inkompatibla" med t.ex min 240 DPI-Note. Intressant nog går det alldeles utmärkt att köra dem då man laddat ner apkn från annat håll. Naturligtvis går det inte att köpa heller eftersom Play så fint anger hela min enhetspark som inkompatibel (jag har en HD2/CM7, Noten och en Thunderbolt inlagt i Play).
Så detta måste Google lösa. Jag har personligen inga problem med att införa "frihet under ansvar" enligt ovanstående beskrivning - om programmet verkligen är inkompatibelt får man ju bara returnera köpet.
Last edited: 13 sept 2012