Köpa appar som inte är kompatibla?

Diskussion i 'Applikationer' startad av botze, 3 sept 2012.

1. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Hej!

Iom senaste rean i Google Play, som annonseras på Swedroids förstasida, så upptäckte jag att många av dessa inte är kompatibla med min telefon. Jag skulle dock ändå vilja köpa dem, då de har bra pris just nu, och jag inom kort kommer byta telefon. Varför finns denna dumma begränsning i Google Play, och går det att komma runt det? Trist för utvecklarna att jag inte KAN köpa deras app, fast jag vill :(

I dagens samhälle byter man ju Android -enheter rätt ofta, tycker de borde kunna ta bort denna check från Google Play så att man kan köpa en app utan att omedelbart installera den...

2. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Jo man kunde ju önska det, men majoriteten av användare hade nog köpt appar då och sen laddat hem dem och märkt att de inte var kompatibla. Det hade ju inte blivit lite klagomål till google då? :)

Tyvär vet jag ingen laglig lösning, kanske kan gå med root om man kan "låtsas vara någon annan mobil" (om det ens går? :P)

3. tors

tors Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Xperia XZ1

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ1
  4. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Löste det genom att gå in i inställningar i Google Play och bocka för att en surfplatta, som jag har haft men sålt, skulle synas i menyerna. Då kunde jag köpa appen och "ladda ner" till plattan :) Rätt dumt...

De skulle kunna ha en varning bara "den här appen är inte kompatibel med någon av dina enheter och kommer INTE laddas ner, vill du ändå köpa?" eller nåt.

5. dadilydoo

dadilydoo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Det där är mycket irriterande. Och ibland undrar man ju hur fan utvecklare prioriterar sina stöd. Ex. IBM2 när det kom... Jag har 10+ enheter i min Google Play varav fyra är olika tablets och Galaxy Nexus är en av mobilerna. IBM2 var kompatibel med en enhet; Acer A100. Deras sämst säljande tablet :D

Men åter till topic: Nej, det finns ingen bakväg. Har testat med emulator (på Gibgerbreadtiden dock) och det gick då inte.

6. Sleepwalk

Sleepwalk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

funkar de inte genom appland appen ?

7. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Visst är det väl så att man när man lägger in sitt google-konto i en ny telefon automatiskt får upp den som en av sina enheter i Play? (Tror jag läste någonstans att någon rekommenderade att man tillfälligt lånade en kompatibel telefon/tablet för att göra sina köp).

Kan säga att jag ångrar starkt att jag inte slog till och ägnade ett par minuter extra till att lägga till mitt google-konto (och sedan ta bort det igen förstås) i den Nexus 7 jag kände på inne på Media Markt förra veckan... Stod där och fipplade en bra stund, och tänkte tanken, men fegade ur och gick därifrån. (Nexus 7 kändes f.ö,. rätt trevlig - kommer det en 3G-variant som det ryktats om så blir det nog en sådan.)

8. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag har ju skrivit det förr och gör det igen: Google behöver ändra denna policy - och innan någon direkt påpekar att det inte går "för det blir bara dåliga recensioner" kommer lösningen:

1. Köper man ett "inkompatibelt" program gör man det på egen risk - möjligheten att sätta betyg är dessutom avaktiverad.

2. När man testat programmet under en period, säg t.ex 48 timmar (eller vad man nu sätter som gräns) som är klart längre än returtiden i Play kan man välja att flagga programmet som kompatibelt. Det innebär att man i Play får upp en ny knapp "ange som kompatibelt" där man även kan skriva en kommentar o.dyl. Denna info skickas till utvecklaren.

3. När tillräckligt många "kompatibeltflaggor" inkommit plockas kompatibilitetsvarningen bort och programmet kan därefter betygsättas i vanlig ordning.

På detta sätt kan man både köpa programmet samtidigt som risken för dåliga betyg eliminerats.

Skall man få ned piratkopieringen är det nödvändigt med dessa steg - lösningen är nämligen annars att ladda ner apkn på annat håll.

Edit: Jag har också erfarenheten att kompatibilitetskontrollen är så vansinnigt utformad att den hakar upp sig på DPI-värdet på enheten. T.ex kunde jag under inga förhållanden ladda ner GoWeather till en Galaxy Captivate (nej, den var inte rootad så jag kunde inte ändra DPI) enbart för att den hade annat DPI än de 240 som ofta är standard. Drog man då ner apkn istället gick det naturligtvis alldeles utmärkt att installera och köra.

Sedan skall vi inte tala om spel, där kan man få spel (pun intended) på att de är "inkompatibla" med t.ex min 240 DPI-Note. Intressant nog går det alldeles utmärkt att köra dem då man laddat ner apkn från annat håll. Naturligtvis går det inte att köpa heller eftersom Play så fint anger hela min enhetspark som inkompatibel (jag har en HD2/CM7, Noten och en Thunderbolt inlagt i Play).

Så detta måste Google lösa. Jag har personligen inga problem med att införa "frihet under ansvar" enligt ovanstående beskrivning - om programmet verkligen är inkompatibelt får man ju bara returnera köpet.

Last edited: 13 sept 2012
  9. dadilydoo

dadilydoo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre