Köpa begagnad samsung fold 3/4/5, vad är era rekommendationer?

Diskussion i 'Samsung Galaxy Z Fold 3' startad av Teknikintresse, 21 maj 2024.

1. Teknikintresse

Teknikintresse Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Hej!

Jag träffade en vän som visade sin samsung fold 3. Han visade några applikationer som jag också använder men som är totalt oanvändbara på andra mobiler, men på samsung fold funkar det toppen.

Så just nu går jag i tankarna på att köpa en samsung fold begagnat, och funderade vad detta kloka forum har några rekommendationer eller tankar om man köper en begagnat? Begagnat priserna verkar mer spegla vad jag skulle kunna betala för en sådan telefon, men jag är lite osäker på just fold om de kan lida av barnsjukdomar och annat.

Jag har spanat lite på reviews som finns i trådarna för de olika modellerna, men de visar mest att användingsområdet matchar mig. Inte så mycket om långvariga problem.

Har ni några råd för en potentiell begagnat köpare? Något särskilt jag bör tänka på?

2. kupster

kupster Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    399

MINA ENHETER

Har en Fold 5. Har haft flip 3-4-5 innan.
    Förutom det vanliga man bör kika efter så kolla hur inner displayen ser ut och skärmskyddet.
    Har för mig att man fortfarande får ett utbytt gratis från Samsung om det släpper (vilket det ofta gör efter en tid). Så garantipapper är bra.
    Annars tuta och kör. Beggat är billigare än nytt. Jag är otroligt nöjd med min Fold 5

Kristy och Teknikintresse gillar detta.
  3. Teknikintresse

Mottagna gillanden:
    2
    Känner man om gångjärnet är trött?

Finns det några speciella tecken mer att se att skärmskyddet lossnat i mitten?

Om jag uppfattar det rätt så ingår ett byte för fold 4 och 5, men inte 3.

4. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 695
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Försök att hitta en i nyskick som inte är alltför mycket använd. Väldigt vanligt att folk tröttnar på foldables snabbt så brukar vara relativt lätt att hitta sparsamt använda Fold 4/5 till vettigt pris. En fold 5 kanske går att köpa för 8-9000 kr begagnad i nyskick. Fold 4 är iofs nästan lika bra så om du kan hitta den för runt 5-6000 kr kan det vara ett grymt bra köp. Fold 3 skulle jag undvika p g a batteritiden m.m. Något som talar för Fold 5 är att den är ett år nyare än F4 så risken att t.ex. batteriet har hunnit bli slitet är betydligt mindre.

Kristy och Teknikintresse gillar detta.
  5. Teknikintresse

Mottagna gillanden:
    2
    Du menar att det går att få tag i fold 4 under 6000? Det låter för mig som väldigt billigt jämfört med det jag ser på blocket/marketplace, men det kanske alltid är 20 % man bör pruta? ;)

Eller tror du det sälj av folk här på marknaden till det priset?

6. flipp

Mottagna gillanden:
    8 695
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Billigast att köpa här i forumet. Då är priserna jag nämner ovan rimliga. Blocketpriserna stämmer sällan, de flesta sätter priset som är rejält prutbara. Tradera blir ofta dyrast.

Kristy gillar detta.
  7. Teknikintresse

Mottagna gillanden:
    2
    Tack för tipsen!

Jag får försöka se om jag kan skapa en bevakning. Eftersom mitt konto är nytt, så är det inte riktigt betrott än.

Jag har alltid gjort alla mina affärer på Sweclockers i mer än 10 år utan problem, men jag har insett att telefon och paddor borde jag rimligtvis köpa här istället. Blocket och facebook marketplace får en att må illa varje gång man ger sig ut på jakt efter något där.

De får ggr jag köpt något på blocket så brukar jag ha en bevakning och sen lägga till en premie när det kommer en vettig deal. De personerna brukar vara helt sönderbombade med meddelanden.

8. Teknikintresse

Mottagna gillanden:
    2
    Tror ni fold 6 öppnar upp för billigare andrahandsköp? :)

9. Teknikintresse

Mottagna gillanden:
    2
    jag har hittat någon som säljer en fold 4 för 6500 kr med ny skärm och batteri. Det är väl ett ok pris?

flipp gillar detta.
  10. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 548
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Det beror helt på vem/vilka som bytt skärm och batteri. Allt annat än original service skulle jag absolut undvika

Kristy gillar detta.
  11. Teknikintresse

Mottagna gillanden:
    2

Deras officiella verkstad mcare säger han. Skickar de sina telefoner dit?

12. pjm1891

pjm1891 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 16 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 16 PM
    Samsung har lämnat över all sin mobilservice till mcare.

13. flipp

Mottagna gillanden:
    8 695
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja om det är originaltillbehör är priset OK om än inte fantastiskt.

14. h051n

h051n Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Någon som fortfarande använder sin fold 3 dagligen? Hur länge kan man förvänta sig en fold att hålla?

15. Bamsefar

Bamsefar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Lite sen på bollen, men JA jag använder fortfarande (3 år and counting eller något liknande) min Fold 3. Hur länge en Fold, valfri modell och tillverkare, beror på hur man hanterar den. Det man skall vara medveten om är att batteriet, enligt min erfarenhet, inte håller lika bra längre. Jag laddar typ var 36h eller så - alltså två arbetsdagar och en natt typ... Det går att trimma till tiden genom en del knep, men varje gång jag testar så tappar jag något som notifiering eller liknande, och ger liksom upp.

Jag går och funderar på vad den skall ersättas med, men kommer aldrig till beslut. Lite "Vargen kommer..." fenomen som jag fastnat i....

Ex Sony Xperia 1 VI, senaste alltså, som troligen har en batteritid som är mer än dubbelt så effektiv med mitt användarmönster - och en VII modell om den kommer, och kanske har Elite chip, mer energieffektiv skärm och varför inte 6500mAh batteri vore något. Speciellt som den går ned bättre, antar jag, i mina fickor när jag är ute och cyklar...

En ny fold 7 eller något liknande, ja den måste bli massivt bättre på batterifronten, speciellt med sin maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaasiva prislapp som verkligen lämnar övrigt att önskar. Så om Fold 7 har typ Fold 6 batteri - näe, kommer inte ske. Inte till det priset.

Det skrivet en Fold är grymt bra att använda, jag fullständig älskar när jag fäller upp den inre skärmen. Men det är allt. Programvaran är fortfarande, trots massor av uppdateringar, inte helt uppdaterad för att klara av den större skärmen....