Köpa bil från Tyskland

Diskussion i 'Off Topic' startad av ducken, 25 jul 2013.

1. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Ohoj,

Är på jakt efter en ny bil och har väl i stort bestämt mig för en Audi A4 Avant TDI årsmodell mellan -09 till -11.

Har kikat runt lite vad som finns på begagnatmarknaden i Sverige men inte varit riktigt nöjd med resultatet av urvalet.

Har kikat en del på autoscout24.se. Där finns några bilar jag skulle kunna tänka mig, men nu då till frågan. Hur är det att köpa bil från Tyskland egentligen? Är det någon som har några erfarenheter om detta?

Jag har hört mycket om skruvade mätare, "importbilar" att dessa ska ha sämre värde på andrahandsmarknaden här i Sverige, att "märkesverkstäder" inte vill ta emot sånna bilar osv.

Jag gillar när det är mycket teknik i bilarna och vad jag sett så finns det inte så många sådana på den svenska marknaden i den prisklassen jag kan tänka mig. De bilarna jag tittat på har rätt mycket lullull i sig vilket jag gillar till en bra penning.
    Har väl tänkt mig en prisklass upp till 170 000 kr (om jag nu kan få nåt för min nuvarande saab 9-3 SS aero -05 vill säga:)) och inte över 10 000 mil.

Någon som har något vettigt åt mig?

2. robber

robber Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    314

MINA ENHETER

Hej!

Det finns större urval i tyskland men priserna skiljer sig inte längre så mycket. Det som skiljer sig är att försäkringsbolagen tar en högre premie utan att hymmla med ögonen.
    Ang vridning av mätare så är min åsikt att detta görs av personen som importerar inte den om säljer i tyskland, men de går nog båda vägarna.

Jag hade inte importerat en bil om den inte var mycket billigare eller var unik.

Ska nog själv till UK och importera en bil igen, där kan du få billiga bilar om man orkar köra som brevbärarna.

PS din SAAB är nog rätt död på marknaden men lycka till med försäljningen.

Mvh

Robin

3. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 280

MINA ENHETER

Om du ska köpa bil i Tyskland bör du vända dig till större bilföretag, risken är annars stor att mätaren är skruvad eller att bilen tidigare varit krockad. Tänk också på att Tyska bilar kan ha skillnader på spec mot Nordiska tex mindre värmepaket,bränslevärmare saknas, ingen stolsvärme. Skulle också tänka på att andrahandsvärdet i Sverige sen blir lägre än motsvarande Svensksåld bil, detta pga mycket problem med Importerade bilar. Dessutom har oftast Tyska bilar gått mycket hårdare än Svensksålda, Autobahn tar ganska hårt på motorerna då dom går på mycket högre varv där än på Svenska 110 vägar.

Skickat från Tapatalk 2

4. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Min importerade A4:a går i alla fall väldigt bra, förvisso importerades den 1999 och hade då gått två år i Tyskland.

Ljusautomatik kunde man ju i alla fall glömma tidigare, och som sagt så är det sällan som stolsvärme finnes.

Annat än det så går min bil fortfarande otroligt bra efter 40k+ mil på mätaren! :)

5. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Tycker att utrustningsnivån på de bilar jag tittat på i Tyskland är bra mycket mer utrustade än de i Sverige, men det är de jag tittat på.
    Premien kan jag dock tänka mig är dyrare vilket är en nackdel, frågan är bara hur mycket.

Nog går det att sälja Saaben, frågan är bara till vilket pris.

Bra input där. Inte ens tänkt på att sådana fundamentala saker som stolsvärme etc. kanske inte ens finns.

Av ren nyfikenhet, vad skulle kunna göra att det blir mer problem med en importerad bil än en icke importerad?

En nöjd ägare än så länge iaf:)

6. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 280

MINA ENHETER

Det beror ju lite på bilens ursprung. Dom största problemen kommer ju ihop med skruvad mätare och då oväntat slitage på bilens "Korta mätarställning". Nästa möjliga problem är ju att motorn med kringutrustning tex Turbo går sönder tidigare pga hård körning/höga varvtal.

Nu drar jag ju allt till sin spets och detta betyder ju absolut inte att det händer på alla importbilar, kan ju nästan lika gärna hända på en Svensksåld bil MEN Importbilar från Tyskland är allafall överrepresenterade enl min erfarenhet när det gäller större reparationer än Svensksålda bilar.

Jag anser allafall att man bör vara medveten om riskerna med import då det är lättare att gå på en blåsning på en sån bil då det är svårare att kolla bilens historik när den inte levererats i Sverige.

Sen kan man naturligtvis bli blåst även i Sverige av en oseriös säljare

Skickat från Tapatalk 2

Last edited: 25 jul 2013
  7. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Ja det finns ju risker såklart med allt. Uppskattar iaf dina synpunkter. Känns för mig säkrare att köpa i Sverige men visst, man kan ju bli blåst här oxå.

Ska höra med en gammal kollega på motorskadeavd. på LF och höra vad han säger. Han har nog även svaret på frågan om premien där oxå.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

8. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    362
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Tyvärr stämmer det med dålig utrustning för vintertid, har nu exakt idag inreggat min andra bil från Luxemburg, enda värme jag har är för bakruta och backspeglar :P

Har haft tur med att hitta mina bilar dock, ena köpte jag av morsan för en billig peng och den andra som jag nyss hämtade tillhörde farsans kollega. Fick samma pris som bilhandlaren erbjöd damen :) så min A6 2.7 TDI -09 fick jag för 30-40k lägre än blocketpriset för snarlika bilar.

9. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

I de annonser jag tittar på står det heated seats vilket inte kan misstolkas. Ser ju även vilka knappar som finns på instrumentpanelen som då indikerar på stolsvärme, uppvärmd fram- och bakruta. Är det sånt du menar inte finns på alla eller är det så att reglagen finns men inte funktionen? Vad skulle det kunna vara annars?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

10. Pliind

Mottagna gillanden:
    362
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Nu är detta generellt, stolsvärme, rattvärme, motorvärmare, dieselvärmare är stora bonusar om man hittar på tyska bilar, kan hända att man hittar, men det är inte vanligt.

11. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Ja det kanske är bonusar som du säger, men står det måste det ju finnas antar jag. Ska kika lite på det där med dieselvärmare och motorvärmare. Är det standard på svenska bilar? Rattvärme känner jag inte är ett måste, har aldrig saknat det.

12. bfly

bfly Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Nä, finns ju rattmuff :P

13. Pliind

Mottagna gillanden:
    362
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Står det så stämmer det säkert, men just dessa funktioner brukar tyskarna inte välja på sina bilar :)

14. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Nej, motorvärmare (vare sig elektrisk eller bränsledriven) är inte standard på svensksålda bilar.

m v h Henrik

15. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 280

MINA ENHETER

Det beror ju på tillverkare......

Skickat från Tapatalk 2

16. Evian

Evian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    284

MINA ENHETER

Dieselbilar brukar kunna ha en extra värmare under färd då överskottsvärmen från motorn inte räcker till på vintern. På Volvo så kan man även programmera tider i färddatorn och ha den som motorvärmare... Men det är ju på Volvo som sagt.

Edit: Osäker på om den alltid är standard hos Volvo men tror nästan det...

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

Last edited: 27 jul 2013
  17. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Så vitt jag vet är dieselvärmare standard, det även på de flesta andra bilarna.

Däremot parkeringsvärmare brukar vara tillval. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

18. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

19. Pliind

Mottagna gillanden:
    362
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Brukar väl vara vanligare att dom slänger in det i sina "nordenpaket" som är någon form av baspaket på bilen.

20. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Som tidigare skribenter har varit inne på så bör du nog kolla att det finns bränslevärmare i bilen. Det är inte alltid standard nere i europa men nästan nödvändigt här. Annars orkar inte bilen upp i arbetstemperatur vid kallare väderlek, vilket sliter enormt på motorn och dessutom blir det kallt i kupén...

Jag vet även att vissa bilar från sydligare bredgrader har klenare batteri, generator och värme paket. Det är förmodligen inget jätteproblem så länge du inte bor långt norrut men ändå bra att veta.

Slutligen så är många tyska bilar väldigt slitna p.g.a. hastighetsbestämmelserna där nere. Speciellt motorstarka bilar har ofta körts enormt hårt på autobahn.

Kort sagt: Ska du stå ut med allt ovanstående så bör bilen vara markant billigare än en svensksåld. Det går säkert att göra bra affärer i tyskland, men man måste hålla tungan rätt i munnen.