Övrigt: Köpa elektronik i USA?

Diskussion i 'Off Topic' startad av sopaj96, 30 jan 2018.

1. sopaj96

sopaj96 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Tja, vet inte alls om detta är rätt ställe för en fråga som denna så hojta gärna till om något är knas.

Jo, det är som så att jag gillar att spela in osv och nya Mavic AIR kom ut för er som missat det :P
    Självklart vill man köpa en och min syster skall rätt passande till USA och jag tänkte då att hon kunde köpa med en då dem är billigare där än här, plus släpps tidigare där också vad jag vet.

Min fråga är dock, kommer man åka på tull elr moms om man köper den för privat bruk? Endast en enhet skall köpas

Tacksam för svar!

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 856
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tekniskt sett skall den tullas för när man landar, men de flesta brukar bara packa ned varor man köpt med det incheckade bagaget och brukar sedan glömma bort det, är ju lätt hänt att man blir lite virrig och trött efter en så lång resa och råkar vandra genom utgången där det står "inget att tulla".

I övrigt är det nog inte så mycket att tänka på annat än att laddare osv kommer att ha US-kontakt, men då är det bara att använda en adapter. Vill man vara försiktig kan man kolla så att laddaren tar 220/230V (...men i princip allt tar 220/230v idag).

Last edited: 30 jan 2018
  3. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Man verkar kunna ha med sig varor för 4300 utan att behöva tulla nu för tiden. Allmänt om att handla i ett annat land - Tullverket
    Överstiger varans pris beloppet får man betala för hela värdet, alltså inte bara den del som överstiger gränsen. Tull och moms i så fall.
    För en del år sen ville jag tulla in en liten dator (Asus EEE, det var tider det... Gränsen var lägre än 4300 på den tiden) jag köpt i USA. Tullarna tyckte jag var jobbig som absolut ville göra rätt för mig (ville ha torrt på fötterna vid eventuella garantiärenden). Jag hade använt datorn under resan "Men då är den ju begagnad! Det tar vi inte betalt för!" Tveksamt om de handlade rätt, men i vilket fall verkar man inte supernitiska mot oss privatpersoner som kanske bara handlat lite för mycket.

bernard gillar detta.
  4. sopaj96

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Toppen, tack för ett super svar! jetlag kan orsaka lite minnesförlust :P

bernard gillar detta.
  5. sopaj96

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Got it, tack så mycket för ett super svar du också. 2 svar som var spot on, so proud