köpa en ny telefon som jul klapp android vs symbian

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av frans, 23 sept 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. frans

frans Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hej alla tänkte köpa en ny telefon till julklapp men frågan är att ja har en samsung galaxy idag som ja är missnöjd med som är seg buggig osv fast ja har lagt in android 1.6 i den.

Har kollat på ht desire z eller nokia e7 det står mellan dessa mobiler för ja är trött med att ha tangentbord på skärmen där man hela tiden missa bokstaven.

eftersom ja vill ha en mobil som ja ska kunna lyssna på musik sitta på msn surfa skriva mail samtidigt utan att telefonen blir seg så undandra man vågar man fortsätta med android eller ska man gå tillbaka med gamla tro tjänaren Nokia igen som man hade innan en Nokia e71 som funkade bra.

Alltså ja vill ha en telefon som ja kan göra mycket med samtidigt utan att det segar och man måste vänta vet inte hur många gånger ja får fram att programmet har hängt sig och man får fram vill du vänta eller stänga ner det.

2. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Då är Desire Z den rätta telefonen för dig. Den motsvarar dina krav. Jag hade aldrig i livet köpt en Nokia. Android är det som är inne idag och troligtvis många år framöver, inte Symbian.

3. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Det säljs mååååånga fler mobiler med symbian än android så på vilket sätt skulle android vara mer inne?

Fram tills nu tycker jag att android haft ett försprång rent användarmässigt, men med nya symbian^3 ser det ut som man snäppt upp sig ordentligt. Jag har av naturliga skäl inte testat OS:et eftersom N8 som är den första nalle som ska ha det ännu inte börjat säljas.

Men jag tycker definitivt du ska titta på N8 ordenligt innan du köper en android. Den har visserligen inget tangentbord men eftersom E7 kör samma OS och har närmast identisk hårdvara så får du en uppfattning om hur den är.

4. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Det är det där med nuvarande mängd vs ökningstakt... Som gammal östgöte tycker jag att det ser ut som om Nokia är på väg att "göra en FACIT". För er som inte känner till FACIT från Åtvidaberg kan jag berätta att de en gång var marknadsledande på räknemaskiner. När det sedan började dyka upp en ny teknik i form av elektroniska räknemaskiner var FACIT övertygade om att det bara skulle vara en tillfällig fluga. Idag finns inte längre något FACIT kvar och deras fina gamla mekaniska räknemaskiner har ersatts av elektroniska räknemaskiner från Japan.

m v h Henrik

5. Dawe

Dawe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag går i ungerfär samma banor som dig och har gjort det ett bra tag nu. Jag kommer vänta tills båda telefonerna finns ute till fördämning så man kan testa båda 2 och få sig en bättre uppfattning för att sedan utvärdera. Som gammal ägare av några tangentbordsmobiler som bl.a. Nokia n97 mini förstår jag precis vad du menar med tangentbord. Jag saknar även en del grejer på min nuvande htc legend som den nallen hade och var betydligt bättre på. Bl.a. Sjukt mycket bättre kalender. Jag tycker den som är i android är väldigt dålig jämfört med både den i symbian och ios som min iPod touch använder. Sedan var ljudet bättre. Tackvare stereo högtalare så hörde man alltid när det ringde oavsett om man var i en relativt högljudd miljö och ljudet när man pratade i telefonen gick att ställa upp högre. Är några av grejerna jag saknar. En annan rolig grej som många inte verkar veta är wifi theathering som kommit till android 2.2 funnits till gamla symbian s60v5 med lite olika program sedan lång tid tillbaka.

Alla operativ har sina för resp nackdelar. Tidigare versioner av symbian har inte direkt varit snabbt i alla lägen och inte heller alltid snyggt. Däremot har det funnits en del funktioner som varit självklara på en telefon sedan lång tid tillbaka som android än sålänge saknar.

6. frans

frans Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Godmorgon plus att men symbian kan man köpa program det kan man inte med Android. Är det någon som vet att om man har google maps och läggen den i bakgrunden så kopplar gpsen ner sig jätte jobbigt någon som vet varför?

Nu såg ja att Nokia e7 bara har 16gb intern minne och ingen extra plats för micros sd eller behöver man extra minnes plats?

Det ända som skiljer dom åt är e7 har 8megapixlars kamera och större skärm och gps navigering och desire z har bara 3.7 och 5 megapixlars kamera.

http://www.nokia.se/hitta-produkter/produkter/nokia-e7-00/specifikationer
    http://www.htc.com/europe/product/desirez/specification.html

Nu blir det definitivt Android nu när man kan börja köpa program yee äntligen

Det är svårt val men det är ju ett tag till jul

Last edited: 1 okt 2010
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.