Köpa GSM-mottagre för 4g

Diskussion i 'Allmänt' startad av Outloud, 24 aug 2023.

1. Outloud

Outloud Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Hej!
    Hoppas jag hamande i rätt tråd ☺️

Skriver åt en person som behöver hjälp med att köpa en 4G GSM mottagare.

Finns det någon sån överhuvudtaget?
    Det är så dålig teckning i lokalen att internet via mobilen inte funkar. Vill inte köpa router för det innebär månadskostad.

Tacksam för råd ☺️

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Jag tror det som söks kan vara en Teltonika RUT241, kanske med extra antenn som placeras utanför. Vill ni sedan ha wifi i lokalen är det en accesspunkt eller egen router som man behöver koppla till med kabel till Teltonikan.

bernard gillar detta.
  3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 289
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag är inte riktigt med på vad som eftersöks. Är det en LTE-repeater ni vill ha? 4g repeater - Hitta bästa priset på Prisjakt

Hur ser det ut? Kan ni placera något i markhöjd? För mest realistiskt är nog att göra som @Buzz@Buzz föreslår och skaffa ett LTE-modem/router ni placerar i markhöjd där det finns mottagning, och sedan ansluta en accesspunkt för WiFi som ni placerar på nedanvåningen, så alla får WiFi-täckning den vägen. Dock kräver ju detta också ett fristående abonnemang/SIM-kort som ni kan stoppa in i LTE-modemet.

Att ordna med en LTE-repeater är lite jobbigare då det krävs tillstånd från operatören/utrustningen behöver vara godkänd av operatören, så det inte uppstår någon signalstörning. Inte omöjligt för all del, men då kan det krävas en fackman så man inte ställer till det. Blir nog rätt stor kostnad för detta, så det är väl mest om lokalen kommer användas under väldigt lång tid framöver.

Last edited: 24 aug 2023
    stelex och Buzz gillar detta.
  4. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Från din prisjakt-länk så kan man hitta t.ex. Satellitproffsen - Allt inom paraboler, antenner och digitalmottagare. som låter exakt enligt frågan. Jag tycker inte det framgår riktigt hur bra det fungerar och att det krävs tillstånd som du säger. Den verkar bara klara ett visst frekvensband t.ex.

bernard gillar detta.
  5. Outloud

Outloud Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Tack så mycket för era svar. Jag tror i första hand han ska kontakta hyresvärden. Om de inte löser det vilket de borde göra så i värsta fall får man köpa ett abonnemang med internet med tillhörande router.

Vad jag eftersökte egentligen var en pryl med en liten antenn som man stoppa i kontakten så får man bättre teckning för GSM-nätet. Det finns sånna att stoppa i mobilen men ville ha så alla kunder och medarbetare kan få GSM-nät inne i lokalen.

Tittade på Teltonika RUT241 men då krävs det nån form av abonnemang, kan ju vara en lösning. Då får man också den där GSM-antennen som jag eftersökte samt wifi.

6. henriktm

henriktm Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Med tanke på den beskrivningen är det en Repeater som menas, detta kräver tillstånd från operatören samt godkänd utrustning. Oftast används bara 1 band för detta.
    Se tex telias sida om repeater.
    Information om repeater och bättre wifi - Telia.se Företag

Tänk på att tekniken GSM ska avvecklas helt och således är det en repeater för 4G som kommer att behövas installeras.

Kan inte hyresvärden lösa detta så är det nog bättre med en routerlösning.

bernard och Buzz gillar detta.
  7. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Jag utgick nog från att det gällde en privatperson eller liknande. Gäller det en större kommersiell lokal så kan det nog vara bra ide att kontakta ägaren/hyresvärden. Men också att försöka hitta någon kontakt hos en eller flera mobiloperatörer och fråga om de skicka något erbjudan till lokalägaren för bättre täckning. Eller kanske bara skicka in förslag/klagomål om dålig täckning till dem.

Edit: Numera har väl de flesta VoWifi i sina telefoner så ett alternativ kanske kan vara att hyresvärden/ägaren sätter upp "gratis" wifi i lokalen?

Last edited: 25 aug 2023
  8. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 289
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En "fullösning" är möjligen att placera telefonen i entrén någonstans. så den har mottagning och sedan aktivera hotspot/dela internetanslutning, för att därefter ansluta en WiFi-repeater till telefonens WiFi-nätverk.

Om det inte finns fri sikt/mottagningen blir dålig, så kan ni använda ethernetutgången på WiFi-repeatern för att istället dra en nätverkskabel till ännu en repeater som ni placerar där den behövs.

Tex; TP-link RE305 Wifi-repeater AC1200 - Repeater för trådlöst nätverk

Det går inte att dela LTE-uppkopplingen via ethernet på telefonerna direkt tror jag (den kommer inte routa via LTE), utan det fungerar bara att routa LTE över WiFi så vitt jag känner till. Annars kunde man ha en USB-C->RJ45-adapter och dra en kabel till repeatern istället.

9. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 805
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Skulle aldrig köra en Wifi repeter det här årtalet skulle hellre välja Mesh Repteters, just för att synkoperingen när man går runt med enheter i hemmet är mer korrekt och snabbare och hoppa över än vanliga repters dessutom när det updateras inställningar eller mjukvara så sköts det på samtliga så underhållet krävs mindre arbete på.

bernard och katho gillar detta.