Köpa i Hong Kong?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av flipp, 2 nov 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 696
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    På fredag drar jag till Hong Kong en vecka. Någon som vet om man kan fynda elektronik där och var man i så fall ska leta? Har förstått att priserna inte är dramatiskt lägre men ändå lägre än i Sverige. Är intresserad av både mobil och surfplatta. Gärna kinesiska märken som Huaewei, Xiaomi m.fl. Några tips?

2. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det blir inte mycket billigare än vad du kan hitta på nätet, enda skillnaden är att du inte får någon garanti.

Men vill du titta på kinesiska märken ska du ta pendeltåget över gränsen till Shenzhen, Kina sen tunnelbanan till Huaqiang Road Station, ta utgång A och gå sedan till vänster. Förutom en massa mindre butiker finns det en Huawei Flagship Store.

Last edited: 2 nov 2013
    flipp och darkshippo gillar detta.
  3. flipp

Mottagna gillanden:
    8 696
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tack för tipset. Även om det inte är billigare än på nätet slipper man betala frakt och eventuell tull så tänker att det ändå kan vara värt at köpa något i HK. Måste man inte ha visum för att ta sig till Kina?

4. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Ja du behöver visum.

Om telefonen går sönder när du är tillbaka i Sverige kan det vara värt att ha betalat den där frakten och tullen, annars kan det bli svårt att få någon i HK att ta ansvar för att få mobilen reparerad och sen tillbakaskickad.

Jag köpte en Huawei-mobil där skärmen gick sönder efter en månad och fick jättebra service av butiken jag köpte den av (på nätet). Och då var vi ändå till en officiell Huawei Device Service Center först och bråkade utan att få hjälp (skärmen funkade ibland och ibland inte, den funkade förstås när vi var hos Huawei). Nu lämnade jag förvisso mobilen personligen till säljaren så jag kunde lämnat den till vilken butik som helst, men det var bara för att jag råkade vara i Kina då. De fick felet lagat och skickade mobilen gratis till Sverige efter det (och bad om ursäkt att Huawei själva inte fixade felet när vi var där).

Men i Hongkong kan du åka tunnelbana till Sham Shui Po och ta en av utgångarna som säger Apliu Street, där finns det en del mobilaffärer. Det finns en del andra ställen också, men kommer inte ihåg exakt var de var nu...

5. gneken

gneken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 722
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Intresserad av Apple produkter? Då kan du nog köpa där då det är så mycket billigare ;)
    Se bara till att du handlar på en Apple Store.

flipp gillar detta.
  6. flipp

Mottagna gillanden:
    8 696
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ok, bra poäng. Vilken butik har du handlat på via nätet?

7. dennta

dennta Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag har handlat via merimobiles och det har funkat bra. Geekbouying har jag också hört mycket bra om och så finns ju såklart aliexpress.
    Är det platta du är intresserad av så kan jag rekommendera märket Pipo.
    Har själv en pipo m7 pro som jag är grymt nöjd med. Men då har jag installerat custom rom och kernel för att få ut det mesta av den.

8. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Du få tänka på att det är lottning på 5S med ditt ID-nummer för att få köpa. Tror man kan köpa två om man lyckas.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

9. gneken

gneken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 722
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Hur menar du? :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

10. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Om du vill köpa på Apple store i HK. Så måste du besöka hemsida n för att vara med om en dragning ifall du får köpa den. För att förhindra bråk samt att nån köper upp hela lagret för att säljani Kina

Sent from my A1-810 using Tapatalk 4

11. flipp

Mottagna gillanden:
    8 696
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Är i Hong Kong nu. Tyvärr är priserna på elektronik höga. Bara lite billigare än i Sverige om man går till de etablerade teknikkedjorna. Hos småhandlarna i Sham Shui Po var det dock betydligt billigare. T.ex. flaggskeppen ca 1000-1500 kr billigare än billigaste på prisjakt i Sverige. Men den där vågar man nog inte handla?

Finns det inga stora elektronikkedjor med bra priser? Typ som mediamarkt eller netonnet? Fortress och Broadway har ju butiker i alla större gallerier men det känns som de har rätt höga marginaler. Ungefär som att köpa telefoner på teknikmagasinet eller en teliabutik i Sverige. Finns det inga butiker med priser i nivå med webbutiker? De butiker jag varit i har heller inga erbjudanden.

Saknar också bra kinesiska märken. Nästan bara Sony, Samsung och HTC som säljs här.

Last edited: 13 nov 2013
  12. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Suning är en kinesisk elektronikkedja som hade OK priser (i Kina) när jag var där och köpte lite saker förut. Det fanns en hel del kinesiska mobiler också. Har sett att Suning finns i HK också, tror det var i Mongkok, men jag var inte in där. Men rent allmänt så är det små butiker och att pruta som gäller för att få bra priser.

Om du vågar köpa i Sham Shui Po är väl upp till dig, men kanske inte värt det eftersom garantin inte kommer gälla i Sverige. Titta efter tecknet 水 som kan stå vid prislappen, det betyder att det är ett sämre exemplar. Tecknet för bra exemplar har jag glömt... Jag har köpt saker där men det var inte mobiler.

13. flipp

Mottagna gillanden:
    8 696
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Efter mycket letande hittade jag en galleria med kinamobiler idag. Våning 2 på pioneer center i mongkok. Massor med små butiker. :)

14. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Aha, jag var på någon galleria med mobiler i Mongkok också, men kommer inte ihåg exakt var tyvärr... men det var på första våningen så är nog inte samma.

Det var väldigt små bås där man inte kunde prova något och det var mycket kopior. Så jag skulle prova Suning om du inte gjort det.

15. flipp

Mottagna gillanden:
    8 696
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ok, då var det nog inte samma ställe. Här kunde man pröva mobilerna. Stället kändes mycket seriösare än småhandlarna i Sham Shui Po. Dock fanns det många märken jag aldrig hört talas om. Zoppo, Lenovo och ZTE fanns dock.

Ska hålla utkik efter Suning, dock svårt när man inte vet vars det ligger.

Broadway eller om det var fortress säljer Huawei G700 för 1700 kr. Är lite sugen på att slå till.

16. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Zopo har egna butiker i Kina men kanske inte i HK?

Suning ligger på Sai Yeung Choi Street South, det är ganska nära Mong Kok MTR.

Huawei G700 är trevlig, är lite sugen på den. Det finns en Europeisk ROM med play store osv man kan ladda hem från Huawei Ryssland (men man måste backupa IMEI först).

17. flipp

Mottagna gillanden:
    8 696
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Blev inget köp i hong kong. Hittade flera suningaffärer men priserna där var inte bättre än fortress och broadway. Samma utbud och samma priser. Generellt var utbudet rätt trist i HK. Nästan bara samsung, sony, apple och lg. Verkar som kinesiska märken har låg status där, såg knappt någon på tunnelbanan som inte hade en iphone, galaxy eller xperialur.

Nu är jag i Bangkok och här verkar Oppo rätt populära. Bland annat har de en 5.5 tums lur som såg riktigt fin ut (Find Way S). Hade aldrig hört talas om den innan.

Last edited: 17 nov 2013
  18. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Aha tråkigt. Jag överdriver nog inte om jag säger att det fanns minst 150 olika kinesiska mobiler på den Suning i Shenzhen jag kollade på förut... lustigast var nog att det fanns tonvis med japanska och europeiska märken (t.ex. Panasonic, Pioneer, Philips) som hade "egna" kinesiska lurar men alla var typ standardlurar med MediaTek-chipset. Dessa såg jag nästan ingen annan stans även om jag såg hundratals kinesiska märken och modeller.

Tyvärr är det status med iPhone i HK fortfarande, får hoppas de skärper till sig snart... På fastlandet är det mycket mer varierat, men väldigt många stora mobiler (5" och större) och även Xiaomi.

Oppo har egna butiker på fastlandet också, jag var in i en i Peking men det var inte så roligt, de flesta modellerna var dummys och alla hette bara olika sifferbeteckningar (jag fick googla via min mobil för kodnamnet för Find 5, men den fanns att provköra i alla fall).

Den enda Oppo jag såg på stan sen var en gammal flipcover-lur...

19. flipp

Mottagna gillanden:
    8 696
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Till min förvåning är det ett större utbud och bättre priser i Bangkok jämfört med Hong Kong. I Siam Center finns massor med mobilbutiker (inte småhandlare utan riktiga seriösa butiker). Funderar på en Huaweri Mate som kostar 2100 kr, eller Lenovo K900 för 2600 kr. Lenovo S920 känns också lite intressant. Går på 1600 kr. Några tankar kring dessa lurar?

20. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    S920 är trevlig, till skillnad från många andra Kina-mobiler har den kompass och dubbla mikrofoner för brusreducering. Tyckte den verkade bra allmänt när jag testade den.

K900 är väl rätt fin också, men inbyggt batteri och ingen kortplats känns sådär. Lite för stor för mig personligen också. Samma med Mate.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.