Köpa i USA?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Bushdoctor, 14 sept 2010.

1. Bushdoctor

Bushdoctor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Om man tänkt köpa t.ex. en Samsung Galaxy S i USA och sedan använda den här i Sverige, vad är det man ska tänka på då? Att den inte ska vara operatörslåst? Läste också nåt om olika 3G standarder. Är det olika för olika Android mobiltelefoner om de fungerar här i Sverige eller inte om de är köpta från butik i USA. Läste att det ej går att köpa Iphone 4 från USA och använda den i Sverige, så därför jag undrar.

2. Alia

Alia Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmm, utan operatörslåst är väl alltid ett plus, men frekvenserna är viktigare. En telefon som fungerar på T-Mobile/AT&T kommer sannolikt fungera för att ringa på här med, 3G är en helt annan fråga.
    Vi använder 900/2100, medans T-mobile sitter på 1700/2100 och AT&T har 850/1900. Jag vet inte om det finns några Samsung Galaxy S <i>för</i> den amerikanska marknaden som fungerar på 3G i europa. Det går att få tag på en internationell version där (triband 900/1900/2100), men om de fungerar där vet jag inte, och tror skulle inte bli mycket billigare än att köpa en här (plus risk att bli utan garanti).

En del telefoner (som T-Mobiles version av Nexus One med 900/1700/2100) klarar av båda kontinenterna, men de verkar vara undantagen som bekräftar regeln.

Kan du hitta en SGS som har stöd för 900/2100 (på 3G inte GSM), så borde det fungera.

Ärligt talat så är hela frekvenshärvan så komplicerad att själv skulle jag aldrig köpa en telefon i USA, till stor del för att slippa huvudvärken med att försöka garantera att man inte kommer hem med en handikappad telefon.

Hoppas att någon kan ge lite bättre (och uppmuntrande) svar, och att allt funkar om du köper en. :)