Köpa Iphone 6s på blocket

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av ante_ante, 24 jan 2016.

1. ante_ante

ante_ante Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel Pro XL
    Funderar på att köpa en 6s Rose Gold till frugan, jag kan köpa den på mitt abonnemang men tycker 310kr/månad är dyrt hos Telenor jag är kund nu, eller iofs kan jag få 100kr i rabatt om jag tar en på avbetalning. Men sen kollar man på blocket och där ligger dom för runt 5500kr mot en ny i butik ligger på 7300kr. Men jag är lite nojig, man vill ju inte råka ut för nåt skit även fast den är inplastad och NY. Om man hittar en med kvitto, kan man på något snabbt sätt se eller ta reda på om telefon är schysst och inte stulen eller så?

Finns väl målvakter och så plockas det ut telefoner hej vilt och säljs för snabba cash. Eller ska man ta den via Telenor och betala 210kr x 24 månader och veta att man är helt safe?

Edit: Har även en 5s jag tänkte sälja och då får man loss lite deg där.

2. kalleboston

kalleboston Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194

MINA ENHETER

Det där är alltid svårt. Om jag var du, skulle jag vänta och se om det dyker upp någon lämplig i köp och sälj här på Swedroid.
    Här kan du ju lätt kolla upp en säljare.
    Det är inget felsäkert system, men en bra bit på vägen :)

3. Lidback

Lidback Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

6S 64GB sålde jag i slutet på 2015. Fick då 5900:- för den. Så är det 16/64GB så är det ett "normalpris" på begagnatmarknaden i dagsläget.

Kolla så att kvittot visar imei# och att du får se imei# på telefonen så de överensstämmer med varandra. Och du ska alltid be om att få kvitto med i köpet.

4. iterva

iterva -_- Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 938

MINA ENHETER

Du ska absolut inte köpa från nån som inte kan uppvisa kvitto..Om det är en operatörsköpt enhet så har man ju även då antingen kvitto eller orderbekräftelse.
    Och innan man betalar för en Apple enhet (iphone/ipad/ipod/watch) så skall man kolla så Activation lock, inte ligger aktiv.
    Är den aktiv så ska säljaren inaktivera det (Genom inställningar - icloud - hitta min iphone/ipad), kan säljaren inte göra det så är det med all sannolikhet inte deras enhet..I.e stulen och enheten är bara en klump med elektronik skrot.

Så om kvitto finns och activation lock är inaktiverad så är man nog ganska säker på att det är en ärlig säljare/enhet.

jnsson gillar detta.
  5. ante_ante

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel Pro XL
    Just de om man köper en i obruten förpackning exempelvis från blocket, står imei numret på kartongen? Om inte lär de vara svårt för säljaren vill nog inte bryta den.

6. Lidback

Lidback Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Det står på kartongen. Men om man är ute efter att lura någon (som det varit skriverielser om förut) med folk som köpt telefoner i obrutna förpackningar på parkeringar etc, så har de varit en helt annan telefon i förpackningen när man väl öppnat. Eller ingen telefon alls. Så att enbart förlita sig på vad som står på förpackningen ska man inte göra.

7. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 111
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Är priset för bra för att vara sant så är det oftast så också....nått lurt med försäljningen.
    Köper jag nått från Blocket så är kvitto ett krav, och gärna ett handskrivet kvitto mellan oss och sen brukar jag fråga efter leg för att kolla av hur säljaren reagerar. Vill han inte visa leg så kan det vara nått skumt. Man får känna av säljaren lite grann....

kalleboston gillar detta.
  8. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Om jag var i din sits skulle jag hellre tagit den från telenor. Jag handlar aldrig mer telefoner från ställen som blocket och tradera. På tok för mycket scammande pajasar som initialt kan verka jävligt schyssta och bra för att sedan dra en ordentlig fuling.

Nej, då är det värt att betala mer för att handla hos en återförsäljare istället. I mitt tycke.

Last edited: 24 jan 2016
    chraist och kalleboston gillar detta.
  9. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    En bild på kvitto, imei på båda kartong och mobilen samt leg. Bäst så:)

iterva gillar detta.
  10. ante_ante

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel Pro XL
    Jag tackar för alla tips. Blir nog från butik trots allt så behöver man inte oroa sig för nån dåre som vill luras.

11. rickard81

rickard81 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    131

MINA ENHETER

Jag skulle köpt från butik om priset du sa stämde 210*24, då blir ju priset 5040kr är ju väldigt prisvärt

12. ante_ante

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel Pro XL
    Ja det priset fick jag efter avdragen rabatt på 100kr. Totalt sett så är 5040kr mkt bra pris, men sitta och betala nåt på 24 månader är lite segt dock. Sen om man vill lösa den innan räknas inte rabatten och då blir det 310kr iställe x månader.