Köpa mobil i Japan? Motorola Razr M?

Diskussion i 'Allmänt' startad av hackan, 14 feb 2013.

1. hackan

hackan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Vet inte vart jag ska lägga det här, Motorola-tråden kanske skulle varit rätt, men hoppas på ett lite mer allmänt svar.

Hej,
    Befinner mig i Japan (Tokyo) och funderar på ny mobil. Det blev ingen ny i Sverige eftersom jag ändå skulle hit, men väl på plats inser jag hur krångligt det verkar vara.

Någon som har erfarenhet av att skaffa mobil i Japan, och kan ge råd om det är värt att ens försöka skaffa något annat än en kontantkorts-mobil (långt ifrån smartphone, skulle snarare jämföra med en en stor Ericsson T20, eller möjligtvis T68 eftersom den har färgskärm)?

För några dagar sedan såg jag en Motorola Razr M i en butik här i Japan, och funderar på att skaffa en sådan. Motsvarande ca 2.400 kr ville de ha för den, begagnad (i en större butik).
    Är det någon som kan bidra med tips på:
    1. Kommer den gå att använda i Sverige?
    2. Verkar det vara ett vettigt köp?

Jag är rätt säker på att det var en Softbank-telefon (Softbank 201M i så fall), vilket bör innebära stöd för någon form av 3G-nät, och GSM-nät (GSM 850/900/1800/1900 MHz tror jag att jag kommit fram till efter att ha letat runt en del). Det finns ju en risk att den är operatörslåst, men tror att den borde gå att låsa upp i så fall.

Tyvärr verkar de flesta telefonerna här vara operatörslåsta, och endast säljas med abonnemang på två år, vilket gör att det blir onödigt krångligt för mig.

Last edited: 14 feb 2013