Köpa mobil i utlandet?

Diskussion i 'Allmänt' startad av failnamn, 9 december 2013.

1. failnamn

failnamn Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjenare grabbar riktigt sugen på att köpa en htc one max men den har inte kommit till Sverige än, så jag undrar vad jag ska tänka på och så :cool:

2. onekw

onekw Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Om de har någon form av internationell garanti så skulle jag inte vara så rädd, men annars skulle jag tycka att det var lite för mycket gamble med tanke på att man hör rätt många som får lämna in sina lurar för garantisaker den första tiden (inte HTC specifikt).

Sent from my LG-D802 using Tapatalk

3. Jizzler

Jizzler Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Hur är det med skillnader i stödet för olika band mellan olika länder när det gäller Android-lurar, samma djungel som hos Apple?

4. AKERSKUUUG

AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Vilket land har du tänkt köpa telefonen i? Jag har inte koll på huruvida just HTC One Max finns i olika varianter beroende på marknad, men vill minnas att den ursprungliga One fanns i en nordisk och en europeisk modell, plus en hel uppsjö amerikanska. De amerikanska delar inte frekvensband fullt ut med den nordiska varianten, vet inte hur det låg till med den europeiska.

Prisjakt ser jag att HTC One Max finns i lager för cirka 6000 kronor och uppåt om man köper från en välrenommerad återförsäljare som CDON eller Dustin. Om du inte hittar den avsevärt billigare utomlands skulle jag nog rekommendera att du köper den i Sverige, för att slippa tänka på möjliga problem med garanti i framtiden.

5. failnamn

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Saken är den att jag hittade en på eBay för ca 3.7 k men den var amerikanskt stod att den var factory unlocked vet dock inte om vi har samma gsm här i Sverige?

Edit: kan länka den om en stund :)

6. Josasp

Josasp Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Skrev samman en liten guide:

Modeller och nät
    Vad man måste ha koll på är vilken modell av telefonen man ska köpa.
    Även om telefoner exempelvis heter Samsung Galaxy S4 så skiljer modellnummren. Där S4 finns i GT-I9500, GT-I9505 och SGH-i337.

Det kan skilja i prestanda och i vilka band som telefonen klarar,
    med S4an så har:
    GT-I9500 ingen 4G(LTE) och annan CPU,
    GT-I9505 har 4G(LTE) på (800 / 850 / 900 / 1800 / 2100 / 2600),
    SGH-i337 har 4G(LTE) på (700 / 1700 / 2100) saknar 3G på 900.

Det betyder att alla går att använda i Sverige, men
    GT-I9500 saknar 4G helt och har annan prestanda,
    GT-I9505 är samma som säljs i Sverige,
    SGH-i337 kan inte använda Sveriges 4G och inte vissa bitar av 3s 3G nät.

Ibland är det svårare att klura ut modell då de separeras av typ EU/North America version, men oftast finns det ett nummer. Ofta får man gissa ut vilken modell det gäller. Vissa saknar även läsare för sim, men oftast endast de som är sålda av Verizon i USA.

Operatörslåsning! & garanti.
    Tänk på att telefonen kan vara op-låst, då spelar nät osv ingen roll. Den måste låsas upp eller köpas olåst.

Ibland och i dag ganska ofta så har mobiler som köpt olåsta världsgaranti, det innebär att om jag köper en Samsung i Thailand så kan jag skicka in den om den går sönder till Samsung i Sverige. Tänk på att det kan krångla och sällan är någonting värt att tänka på, köper man sin lur i andra länder så är det något man brukar få leva med.

I det specifika fallet (HTC One Max):

HTC One Max [EMEA]
    GSM 850 / 900 / 1800 / 1900
    HSDPA 900 / 1900 / 2100
    LTE 800 / 900 / 1800 / 2600

HTC One Max [ASIA]
    GSM 850 / 900 / 1800 / 1900
    HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100
    LTE 900 / 1800 / 2100 / 2600

Verizon & Sprint är inte intressanta versioner då de är för CDMA, vilket inte används för telefoni i Sverige. Med undantag Net1 Mobilt Bredband på 450, inte relevant.

HTC One Max [EMEA] är alltså den idéala för Sverige, även den som är avsedd för Sverige och kommer eller säljs i Sverige. I Thailand kommer 3Gn fungera sämre då den saknar 850 på 3G, men i Sverige kommer den fungera perfekt!

HTC One Max [ASIA] saknar 4G(LTE) på 800, annars kommer den fungera prima i Sverige den med. Kommer inte ha tillgång till 4G-800 vilket innebär sämre eller ingen 4G på stora delar av landsbyggden.

OBS! Tänk på ev op-låsning innan du köper.

Nätet i Sverige (Min bild jag gjorde Maj 2013, kan ändrat sig sedan dess)

Last edited: 10 december 2013
    Adde.k och AKERSKUUUG gillar detta.
  7. failnamn

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tack så jätte mycket för infon :innocent: