köpa n900?

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av fillekille, 18 maj 2010.

1. fillekille

fillekille Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

funderar på att köpa en n900 men har några få frågor...

Hur bra funkar touchen?
    Är tangentbordet lätt o skriva med?
    hur är LJUDKVALLAN???(mkt viktigt) (in ear och med högtalarna)
    Batteritiden?
    kameran?

2. zppln

zppln Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är också lite intresserad av de där frågorna, i synnerhet batteritiden som jag aldrig fått nått grepp om.

Vidare undrar jag hur Nokias planer egentligen ser ut för plattformen? N900 ser i mångt och mycket ut att vara den ultimata prylen, även om den har ett par rätt störande flaws. Vet man överhuvudtaget något om de planerar att lansera typ någon upphottad variant av N900?

3. illithe

illithe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har en N900. Svar på era frågor:
    *Touch-skärmen: Den är resistiv. M.a.o. måste man trycka lite på den för att den ska fatta. Bra, för man kan använda annat än fingrar, och det fungerar med vantar. Dåligt för att det blir svårt att trycka med ett finger och träffa något smått på skärmen.

*Tangentbordet är inte svårare att skriva med än något annat skitlitet tangentbord. Personligen tycker jag det fungerar mycket bättre än on-screen-tangentbord på vilken android som helst.

*Ljudkvalitén (om det är "kvallan") är bra. Har inte testat de medföljande in-ear hörlurarna, men med mitt bluetooth-headset gör i alla fall inte ljudet mig besviken och då är jag ganska petig. Detta gäller både musik och vanligt telefonerande. Talkvalitén är varken bättre eller sämre än någon annan liknande telefon.

*Batteritiden är totalt värdelös, typ. Som med alla dessa telefoner som man kan gör mycket mer än att ringa med så beror det naturligtvis på vad du gör med den.
    Exempelvis tar batteriet slut på ca. 6-7 timmar om du har rubbet påslaget(bt, wifi, 3G, gps, radio ...) och använder den flitigt. Sen kan den ligga i 2-3 dagar om allt är avslaget och man mer använder den som en gammal hederlig telefon.
    För mig klara den runt 16-17 timmar. Då lyssnar jag på musik en 1-2 timmar via bluetooth, surfar en 30-40 min och pratar i telefon 20-30 min och telefonen är uppkopplad via wifi ca 6 timmar. Hela tiden har jag gps och 3g avslaget. Just 3G:n drar väldigt mycket batteri.

*Kameran är mycket bra tycker jag (för att vara i en telefon). Startar på ett ögonblick. Tar skapliga bilder och lätt att skicka vidare. Filmar i HD. Där kan det vara lite si och så med frame raten. Hackar lite precis vid start ibland. Kan vara fixat nu i senaste fw-uppdateringen. Har inte testat ännu.

Vad gäller Nokias road-map på kommande telefoner kan jag inte så mycket :) Man ska nog alltid tänka att man köper en telefon som den är just nu. Eventuella uppdateringar och bugg-fixar får man se som ren bonus. Tyvärr. Men det räcker med att tänka efter. När tjänar Nokia sina pengar? Då inser man att Nokia inte är ute efter att bygga världens bästa mobila operativsystem eller så, utan att kränga så många telefoner som möjligt. (Jag vet att detta inte är hela sanningen, men i grund och botten)

Mitt råd är följande:
    Vill du ha en superbra telefon, köp en Android, t.ex. HTC Desire eller liknande.
    Vill du ha en lite dator som du kan ringa med, köp en N900.

Min nästa telefon blir troligen inte en MeeGo utan en Android.

Last edited: 29 maj 2010
  4. makke

makke Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Även jag har en N900 och får absolut hålla med om

"Mitt råd är följande:
    Vill du ha en superbra telefon, köp en Android, t.ex. HTC Desire eller liknande.
    Vill du ha en lite dator som du kan ringa med, köp en N900.

Min nästa telefon blir troligen inte en MeeGo utan en Android."

Dock hade jag nog skaffat en nexus one just för att den får uppdateringar snabbt.
    Hade en Magic innan, blev förbannad på HTC (enda anledningen till att jag bytte lur) när de aldrig släppte någon uppdatering så jag sålde den, vilket känns lite surt nu när det verkar som att den kan få Android 2.2...

Allt stämmer bra som illithe säger, men för att säga hur jag upplever batteriet:
    Får ladda nästan varje kväll, har alltid 3G igång (har tre som abb.), sitter konstant uppkopplad mot wifi hemma, telefonen synkar mina kontakter och mail en gång i timmen på kontorstid, övrig tid så synkar den i realtid. Talar 1-2 timmar om dagen.
    Med dessa inställningar så håller telefonen från va 06:00 - 21:00.

Last edited: 29 maj 2010