Fråga: Köpa Nexus 5 i USA

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av Lasse-hatten, 8 nov 2013.

1. Lasse-hatten

Lasse-hatten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har lite svårt att hänga med i alla turer med nya/gamla konton, svenska/utländska kort/adresser mm, så jag tar det från början:

Min dotter studerar i USA, men har inget amerikanskt bank- eller kreditkort och hennes Googlekonto är skapat i Sverige för flera år sedan. Kan hon beställa en Nexus 5 via Google Play rakt av? I så fall tänkte jag be henne beställa en och ta med den hem på jullovet.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

2. PatricF

PatricF Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Om hon har sin amerikanska adress på sitt kort så bör det gå. Jag vet inte om det går att ändra rakt av eller om man måste lägga in ett virtuellt visa/mastercard för att gå adressen godkänd.

Jag gjorde så här när jag beställde Nexus 4. Jag fixade ett kort på entropay.com och en adress på borderlinx (behöver du/hon ej göra nu dock), jag la till kortet till mitt Google-konto med borderlinx-adressen. Efter det kunde jag ändra den amerikanska adressen till mitt Svenska Visa och då gick det att betala.

Men som sagt, jag vet inte om man behöver göra dessa stegen eller om det går att lägga till direkt. Bara att testa sig fram :)
    Det går i alla fall inte köpa direkt med ett Svenskt kort med Svensk adress.

3. Festan

Festan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Tänk på att du inte kan använda svenskt LTE/4G om du köper från USA.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

4. Lasse-hatten

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack, det vet jag. Jag tillhör den generation som var jublande glada när vi fick modem med 56 kb/s, och våra abonnemang har "bara" 1 Mb/s, så jag överlever nog:-)

5. frippan

frippan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    153

MINA ENHETER

Har en nexus 5 från USA allt fungerar perfekt utom 4G, men det visste du ju innan.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

6. hussseein

hussseein Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

har fan svårt och bestämma mig om 4g är värt nästan 1500:- och få telefonen nu istället för i jul

7. Lasse-hatten

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag förstår nog fortfarande inte...

Kortet är ett bankkort, med VISA, från en svensk bank. Bankkontot har hennes folkbokföringsadress, som fortfarande är i Sverige. Hur ändrar man det utan flyttanmälan? Eller är det något annat vi diskuterar?

8. Lasse-hatten

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

4g är överreklamerat, och det är snart jul:-)

9. hussseein

hussseein Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

kanske det är men ibland går tres nät jävligt sakta, och det är ju fan 2 månader kvar till jul :(

10. PatricF

PatricF Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Jag kanske inte förklarar så bra. Så som jag har förstått det så för att kunna ändra adressen på ditt kort i Google Wallet, som är Svenskt, så måste du få din Amerikanska adressen godkänd genom att lägga till adressen på ett bankkort som godkänns.
    För att lyckas med detta så kan man skaffa sig ett virtuellt Visa där det fungerar att ange vilken adress som helst.

För att fixa ett virtuellt Visa så har jag använt mig utav www.entropay.com. Bara registrera dig där så kommer du få ett kortnummer för ditt virtuella Visa, det kostar ingenting.

Efter detta så går du in på wallet.google.com, klickar in på "Betalningsmetoder" och väljer "Lägg till ett kredit- eller betalkort".
    Här fyller du i kortnumret du fick av Entropay och under "Faktureringsadress" fyller du i din Amerikanska adress.

När detta är godkänt så kan du klicka på "Redigera" på ditt Svenska Visa/Mastercard och ändra faktureringsadressen till din Amerikanska adress som du precis fick godkänd till ditt Entropay-kort.

Nu kommer du alltså kunna köpa telefoner osv. med ditt Svenska Visa/Mastercard i Google Play Store, vilket du inte har kunnat innan.

Det är så jag gjorde när jag beställde en Nexus 4 för ett år sedan men som sagt så vet jag inte om detta går längre eller om Google har spärrat detta på något vis. Jag har i alla fall kvar min Amerikanska adress på mitt Visa och kan köpa saker med det fortfarande.

Hoppas detta hjälper eller så har jag kanske missuppfattat vad du är ute efter?

11. Lasse-hatten

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Aha, då förstår jag. Tack!

12. Fok

Fok Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Segt att Best Buy lägger på 100, har en bekant där men han kan inte köpa via play store då han är på genomresa. Någon som vet någon om när RadioShack får in den och vad deras priser kommer bli?

13. Lasse-hatten

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nu är det fixat!
    Dottern hade inget kort kopplat till Wallet, så hon lade in sitt svenska kort med sin amerikanska adress och det gick bra. Sen blev det problem vid själva beställningen, Google accepterar tydligen inte PO Box-adresser, så hon fick trixa lite, men enligt bekräftelse skall den levereras på måndag. Nu återstår bara att se om Postmästaren kan hantera den trixade adressen .