Köpa Nexus 6P nu eller vänta?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av fabbzz, 9 jun 2016.

1. fabbzz

fabbzz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Tjena!

Har funderingar på att införskaffa en Nexus 6P nu när jag har möjlighet att förnya mitt abonnemang i slutet av juli, men ställer mig samtidigt frågan om det är värt att skaffa en Nexus 6P nu eller om jag borde vänta på att Google släpper nästa generations Nexus-lurar som troligen bör släppas någon gång till hösten (september/oktober om man kollar på tidigare släpp).

Nexus 6P verkar vara en riktigt schyst telefon (har idag en HTC One M8 som för andra gången nu har problem med att den inte känner av något SIM-kort i telefonen) men det skulle samtidigt kännas lite trist att köpa en Nexus 6P nu bara för att två månader senare bli slagen av en nyare modell med bättre prestanda samt nya funktioner och finesser.

Vad säger ni som idag använder Nexus 6P? Borde jag vänta eller inte? Sitter just nu med både en Nokia Lumia 800 och en iPhone 4 som nödlösning (Nokian för samtal/SMS och iPhonen för alla andra appar*) och vill gärna slippa denna kombo så fort som möjligt. Enda nackdelarna som jag själv ser med att vänta är att månadskostnaden självklart kommer bli högre med en ny telefon än med en äldre samt att jag då får vänta ytterligare 2-3 månader innan jag köper en ny telefon.

Kommentera gärna med fördelar/nackdelar med att vänta.

*Fotnot: iPhonen är operatörslåst till en annan operatör och jag har ingen lust att betala 350kr för att låsa upp denna då jag annars inte har någon som helst användning för den luren.

2. Droid119

Droid119 Guest

@fabbzz@fabbzz Välkommen till Swedroid.

Jag skulle definitivt köra på 6P. I min mening den bästa hittils. :) Jag personligen skulle kanske evt inte köpa nästkommande Nexus då rykten pekar mot att HTC lär tillverka den.

Kolla upp lite recensioner om 6P. :) Ja tycker att den är otroligt underbar.

chraist gillar detta.
  3. ingfre

ingfre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93
    Och ett annat rykte att HUAWEI lagar nästa nexus. Källa www.mobil.se

4. Droid119

Droid119 Guest

En surfplatta ja. :)

5. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 991
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    @fabbzz@fabbzz jag flyttar din tråd till avdelningen för köpråd. [emoji2]

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk

6. fabbzz

Mottagna gillanden:
    1

Tack så mycket! Har läst i princip alla recensioner som jag hittat om den och fastnade totalt för den här modellen och nu har du övertygat mig så får bli en 6P så snart som möjligt :D

Det enda jag oroar mig lite för är storleken. Var inne på mediamarkt och kände på den och då kändes den gigantisk, så är lite smått orolig över att jag kommer att tycka att den är för stor, men samtidigt så kanske man vänjer sig rätt så fort.

Tack! Ber om ursäkt för att tråden inte hamnade rätt!

chraist gillar detta.
  7. Droid119

Droid119 Guest

Det enda "felet" med 6P är brusreduceringen. Ibland kan folk ha svårt att höra en. Typ som att du skulle stå en bot ifrån telefonen.

Storleken vänjer du dig vid.[emoji6]

Skickat från min iPhone

8. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Har läst en del om detta men ingen har klagat när jag använt min. Nu pratar jag ju i och för sig oerhört lite telefon så det kan ju bero på det.

Älskar min. Har aldrig haft så kul med en smartphone och då ska man betänka att jag varit med från Androids start samt många år innan dess med Symbian och gudarna vet allt.

Nackdelar som jag ser. Amoledproblemet färgton i det vita är lite mer på denna än vad det varit på mina 4 tidigare Amoleds (HTC, Nokia och två samsung).

En gulton är (var?) ju det vanliga på samsunger men denna ger en lätt rosa ton i en vinkel och övergår till nåt blågrönt vid minsta vinkling, vi snackar micrometervinkling.

Bytte min två gånger pga det men när även den tredje var lik så gav jag upp.

Jag är oerhört känslig i detta med färgåtergivning så de flesta bryr sig inte. Jag har vant mig och supertrivs med den så idag så har jag inte en tanke på detta.

Den är även halvtaskig i solsken, där var till och med min Note3 bättre.

Oj oj. Låter illa detta :-) Nej då, är kräsen som Fan och har funnit fler nackdelar än detta på mina tidigare androider så...

Den är underbar att använda, grymt flyt och så vidare så...
    Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

Last edited: 10 jun 2016
  9. Droid119

Droid119 Guest

Samma här. [emoji4]

Skickat från min iPhone

10. ruva

ruva Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Kör jag med plånboksfodral är mobilen för stor att ha i fickan när man sitter men utan fodralet är den såpass tunn och smidig att det inte är några problem.

11. fabbzz

Mottagna gillanden:
    1
    Funderade på att skaffa ett plånboksfodral då jag läst att nexusen verkar vara rätt så hal men får se lite hur jag gör då.

Är ju van vid HTC One M8 som är på 5,0" och 6Pn är ju på 5,7" så tar nog några dagar/veckor att vänja sig vid storleken :)

12. Azur

Azur Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130

MINA ENHETER

Ingen idé att vänta, det är en grym telefon. Anser att om du behöver en ny lur nu så köper du en nu, blir bara drygt att gå och vänta i flera månader.

Angående brusreduceringen så har även jag haft lite problem med att folk klagat på samtalskvaliteten, men det verkar ha blivit bättre sedan jag här om dagen rootade telefonen och stängde av brusreducering.

I övrigt är den mycket trevlig, snabb och problemfri, tar riktigt bra bilder, och batteriet varar utan problem dagen ut för min del. En kort vända med snabbladdaren löser annars problemet snabbt.

Ska sägas att även jag tyckte att den kändes väldigt stor när jag kikade på den i butik innan köp. Kändes dock trevligare att köpa 6P än 5X, för den bättre prestandan och metallkonstruktionen som jag gillade. Hoppades på att jag skulle vänja mig vid storleken, och det gjorde jag. Det märks att det är en stor telefon när man använder den, blir lite problematiskt att bara använda en hand, men det funkar, det också. Däremot har jag inga problem med att ha den i fickan, den är inte tjock nog att kännas klumpig där. :)

Peter Parker, Davil, ruva och 1 annan gillar detta.
  13. ruva

ruva Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Och storleken + den höga upplösningen gör att det är lättare att både surfa och kolla på streamad film. Jag kör också med VR-headset ibland och det är rätt kul i den upplösningen 6P har. Även provat med PC spel från en app jag köpte. Lite synd bara att många YouTube klipp för 360 inte är inspelade i 4k vilket gör en enorm skillnad.