Tips: Köpa Note i USA

Diskussion i 'Galaxy Note - Allmänt' startad av p_d, 8 feb 2012.

1. p_d

p_d Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Någon som har erfarenheter av att köpa telefon på plats i USA?
    Ska till N.Y i mars och funderar då på att köpa en Note.

Någon man behöver tänka på? Kommer den fungera i svenska nät?

Mvh,
    Per

2. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det går att köpa den hos Mobile City Online.

Mobile City Online

Butiksadressen

Den ligger nära Canal Street, metrostationen. Personligen tar jag alltid linje 6 från Grand Central dit, sedan är det bara en kort promenad.

De säljer internationella olåsta Notes.

AT&T kommer att börja sälja Note men då talar vi operatörslåst version som säljs med abbonemang huvudsakligen. Det är bättre att köpa den olåsta.

Nätmässigt spelar det ingen roll, enda skillnaden i detta fall är operatörslås och branding.

Jag är dock inte helt övertygad om att det blir en bättre deal att köpa en Note i NYC för att ta den till Sverige och teckna ett svenskt abbonemang.

Personligen hade jag noga räknat på saken och troligen tittat på möjligheten att köpa Noten i Sverige och ta t.ex 12 månaders bindningstid.

Den s.k internationella Note som säljs här är importerad från Europa, det är i.a.f intrycket jag fått. Jag tror t.o.m att Mobile City Online tar in den från Tyskland och med tanke på att den måste tullas in i USA känner jag absolut en tveksamhet inför huruvida den är billigare här än i bl.a Tyskland.

Prismässigt uppfattar jag det som att import-Noten är billigare än AT&Ts variant, i.a.f enligt de priser jag har sett.

Åker du hit i Mars vill jag också påminna om att bevaka Mobile World Congress. Samsung har nämligen fått en GT-N8000 certifierad och det namnet antyder starkt en uppföljare till Note (GT-N7000). Lanseras den som jag tror på MWC kan det vara värt att invänta den, såvida inte Noten går ner i pris p.g.a ersättaren.

Ingen vet något om denna N8000 än men beteckningen antyder ju helt klart någonting relaterat till Noten. Det talas också om en Galaxy Journal som sägs komma till Verizon, teoretiskt skulle ju den ryktade N8000 kunna vara Galaxy Journal i internationell version, därefter GT-N8010 för Verizon och GT-N8013 för Sprint (dessa modellnummer är med i certifieringen av 8000).

Personligen är jag sugen på en Note men avvaktar p.g.a N8000. Med tanke på att Noten lanserades i september 2011 och det nu är februari 2012 känns det som att en uppföljare är på G.

Edit: Apropå priser. Operatörerna här sätter groteska priser på nallar, i stil med $599-799 för abbonemangsfri lur. Detta för att locka in kunderna med "bara $299 vid 24-månaders bindningstid!"

Det är också värt att notera att när modellen blir gammal kan man få den för $0-99 med abbonemang - men det gamla abbonemangsfria priset ligger kvar......... Kostade den $599 2011-03 kostar den allt $599 2012-05 när operatören annonseras End of Life. Det där med att rent av sälja ut nallen är inte så där väldigt vanligt, även om det förekommer.

Last edited: 8 feb 2012
  3. p_d

p_d Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tusen tack för ett grymt bra svar.
    Ska ta och kolla runt lite och fundera! En nyare version till våren kan absolut vara värt att vänta på.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

4. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Min teori om de ryktade modellerna är i stort sett följande:

GT-N8000: Samsung Galaxy Journal (eller Note S): En uppgraderad Note för GSM/WCDMA/LTE-marknaderna, ersätter dagens N7000. Jag har dock inga direkta idéer om vad efterföljaren kommer att erbjuda men teoretiskt sätt skulle det ev kunna röra sig om en quadcore CPU eller ännu snabbare dualcore, ev ytterligare förbättrad skärm och framförallt: ICS som standard.

GT-N8010: Galaxy Journal för Verizon (CDMA/LTE).

GT-N8013: Galaxy Journal för Sprint (CDMA/LTE med annan frekvens m.m).

Detta är det jag gissar när det gäller de nyligen WiFi-certifierade N8000, N8010 och N8013.

Eftersom Noten inte släppts för andra operatörer i USA än AT&T av uppenbara skäl, misstänker jag att Samsung delvis testat marknadsreaktionerna för konceptet, då det förefaller som att det tagits emot långt över förväntan har sedan beslut tagits om att utveckla en modell som även släpps för CDMA-nät.

Detta blir då den s.k Galaxy Journal som jag tror döljer sig bakom N8000. Hur det blir vet vi snart, MWC går av stapeln om lite drygt två veckor.

Överlag skulle jag rekommendera alla köpare att avvakta tills dess, istället för att slå till på modeller som lätt kan bli obsoleta inom kort.

5. R3b0rn

R3b0rn Impartial Droid Moderator

Mottagna gillanden:
    6 733
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max
    Samsung är inte htc ... så dom modellerna du snackar om är bara carrier specified hårdvara.

Ingen uppdaterad note kommer på minst 10månader till...

Dom slösar inte 70 miljoner dollar på superbowl reklam på en produkt som blir överkörd på en månad. Lägg ner dina spekulationer.

| CriskeloROM v6 + AbyssNote v3.6 Powered Galaxy Note | Tapatalk |

brodiniozo gillar detta.
  6. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Om det nu är så att Noten verkligen kommer att vara aktuell i 10 månader till, ja då åker ju köpintresset upp direkt.

Dock känns det fortfarande som att det vore intressant att veta vad GT-N8000 är för något.

En detalj är ju att lurar kommer till USA med kraftig fördröjning, tittar jag runt började ju Noten levereras i oktober/november 2011 i Europa, den börjar säljas i AT&T-version (med Snapdragon istället för Exynos p.g.a LTE enligt vad jag sett) fr.o.m den 19 februari. Superbowl-reklamen avser för AT&T-versionen.

Det jag försöker undvika är helt enkelt misstaget att köpa en modell precis i skarven innan det kommer en uppföljare eller i varje fall "refresh" av den.

Å andra sidan kan det ju vara logiskt att utgå ifrån att Samsung släpper S III först och en ny Note senare, under förutsättning att de går in för 12-månaderscykler.

Jag tänker på SEMCs finter med Arc och kort därefter Arc S.