Köpa nytt surfpaket i operatörens app trots ingen aktiv surfpott?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av N6290, 3 sept 2025 kl 00:00.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 054

MINA ENHETER

Ni vet på flygplan, där tillåter flygbolaget att man går in på deras egen webbsida över Wifi, för att kunna göra ett köp av surf. Tills man har gjort köpet är alla webbsidor blockerade förutom just deras egen, så de har gjort någon "whitelist" typ.

Nu tänkte jag fråga om någon svensk mobiloperatörs app har liknande funktionalitet, dvs att appen tillåts koppla upp sig över mobildata trots att man inte har någon aktiverad surf, bara i syfte att man ska kunna använda appen alltid - t.ex. för att köpa surf?
    Kanske skulle strida mot nätneutralitet, men en sån grundläggande funktion kanske kan vara undantagen från de reglerna.

I vissa fall finns ju kortkommandon som kan skickas över sms för att köpa surfpaket, men det gäller väl främst abonnemang. Om man har ett kontantkort så brukar man behöva göra en betalning, vilket borde utesluta att sms-kommandon kan användas.

Att jag ställer frågan beror på att jag tänker skaffa ett kontaktkort att ha som reserv - lutar åt Comviq just nu. Säg att kontantkortet inte har någon aktiverad laddning med surf, men att mitt huvudabonnemang/operatör får något tillfälligt problem så att internet slutar funka. Då skulle jag vilja kunna köpa surf på kontantkortet, trots att jag inte har Wifi eller mobildata. Så är det någon som har koll på detta, är det någon mobiloperatörs app som tillåter att man laddar på kontantkort med surf över mobildata i deras egen app, trots att man inte har någon pott att surfa för när man vill göra aktiveringen?

Kristy gillar detta.