Köpa operatörslåst eller ej?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Trastan, 6 jul 2011.

1. Trastan

Trastan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej.

Nu är det äntligen dags att köpa en ny telefon. Mina frågor till er här på forumet är. Är det bäst att köpa telefonen på tex. Telia med ett abonnemang eller ska jag köpa telefonen olåst. Vad är fördelarna med båda?

Jag läste något om att operatörs låsta telefoner inte får uppdateringar, är det rätt uppfattat?

För nuvarande har jag en HTC Tatto och är inte alls nöjd med den, tycker den är trög och fryser ständigt när jag ska skriva sms osv. Det jag är intresserad av för tillfället när det gäller en ny telefon är HTC Sensation eller Samsung G2.

Jag vill ha en telefon som jag kan surfa, smsa och spela lite spel, den ska inte heller frysa utan vill ha en telefon som flyter på bra samt är väl byggd. Några råd från er?

Tack för att ni står ut med mig!

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag vill äga mina saker så jag köper alltid kontant!

Köp en SGS2!

3. PatricF

PatricF Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Att du inte skulle få uppdateringar till en operatörslåst telefon är fel, dock så kan det ta lite längre tid eller så kan operatören bestämma sig för att inte släppa just den uppdateringen som redan kommit för telefonen av olika skäl.

Har du en olåst telefon så får du alla uppdateringar när de släpps.

Fördelar med att köpa den på abonnemang är väl att man oftast får ringa för en del av pengarna och Kanske kan få telefonen gratis, men oftast inte en riktigt bra high-end lur om det är helt gratis. Annars blir det väl förhöjd månadsavgift och man får betala någon tusenlapp eller fler för telefonen. I vissa fall får man till och med betala hela telefonen ändå beroende på vilken telefon det är.

Köper du den olåst så kan du ha vilken operatör du vill, du kan t.ex låta din polare med en annan operatör stoppa in sitt SIM-kort i den och låna den kanske. Vid vissa tillfällen om man köper en operatörslåst telefon så kan till och med operatören tryckt in lite egna appar i den som man själv kanske inte ens vill ha och går då ej att ta bort.

Själv köper jag alltid ut telefonen kontant så jag kan göra vad jag vill med den, använda vilken operatör som helst osv. även om jag bara har en.

4. Mini Android Mobile

Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

kontant du bestämmer mer än inlåst i ett 24 mån avtal med telia sammt så om du åker utomlands så kan du inte byta sim kort i en op låst mobile

5. Mr*Gibson

Mr*Gibson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag köper alltid telefon utan operatörslåsning. Då kan jag själv göra som jag vill med telefonen, byta operatör eller vad som.
    Kostar kanske lite mer, men det tycker jag är värt.

6. Megalo

Megalo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

En olåst telefon är det jag är ute efter.

Vill inte ha en massa extra program från operatören.

7. Maverickgoose

Maverickgoose Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag brukar förlänga mitt abonnemang med 12 månader och köpa telefonen från ett annat företag, t. ex katshing. Då får jag rabatt på luren, men jag betalar forfarande cash, äger den till 100% samt att den inte är öperatörslåst.

8. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Telefoner köpta med abonnemang är inte alltid operatörslåsta. Precis som skrivet ovan kan man köpa med abonnemang från t.ex Katshing, CDON eller från butik såsom Elgiganten eller The Phone House, med abonnemang helt olåsta.

9. pingo

pingo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Det bästa är att köpa olåst. Att binda upp sig hos en operatör i 24 månader + höger njure tjänar du inte ett dyft på. Snarare dyrare.

Just nu går det 14 telefoner på dussinet och nya kommer ständigt. Varför inte köpa en begagnad? Du får ner priset och miljön tjänar på det. Efter lite letande hittar man riktiga fynd. Dessutom brukar folk på detta forum ta hand om sina telefoner...