Köpa platta från Ebay - Tull för skicka tillbaks för garantiärenden?

Diskussion i 'Allmänt' startad av dt33, 27 dec 2013.

1. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    592

MINA ENHETER

Funderar på köpa en Note 2014 LTE från Ebay och säljaren är från Hong Kong.
    Att man råkar på moms, det vet jag, men hur är det om man ska skicka tillbaks för garantiärenden och behöver man återigen betala tull/moms/avgifter för det också? Samma när säljaren skickar tillbaks till mig och råkar man ut återigen för tullen?

2. kenuswe

kenuswe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Svar på alla dina frågor finns här: http://www.tullverket.se/innehallao...dutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005754.html

Tänk på att LTE kanske inte fungerar i Sverige, och att du kanske inte har någon garanti om det är en privatperson som säljer.

3. Radon

Radon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 6s

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 6s
    Du btalar ingen tull när du skickar tillbaka.
    När du sen får tillbaka grejerna så kan du åka på tull. Men skickar du in in kvitto från första gången du betalade tullavgiftet får du tillbaka det.

Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk 2

4. dt33

Mottagna gillanden:
    592

MINA ENHETER

HK kör LTE bands som i Sverige, men inget jag bryr mig om och det är Snapdragon 800 jag vill ha för LTE versionen. Det är från butik i HK och dom erbjuder 1 års garanti.
    Den sidan har jag läst och det står inget om garantiärenden. När ska klicka på länken till om: Skicka varor i retur för reparation. Så fungerar inte länken.

Som ovan jag skrev och Skicka varor i retur för reparation länken hos tullverket fungerar inte.
    Returnera en vara du köpt via internet och Ersättningsleveranser är ju inte direkt som garantiärenden.

5. HeadQuaker

HeadQuaker Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag felanmäler länken på tullverket.se, kommer att åtgärdas efter helgerna.

Detta gäller dock:

Startsida / Innehåll A-Ö / Tullproceduren / Passiv förädling / Reparation passiv förädling
    Reparation passiv förädling
    Om du skickar ut en vara för reparation kan du anmäla försändelsen till passiv förädling. Du betalar därmed mindre i avgifter. Aktiv förädling används när du tar in varan för reparation för att sedan återexportera den.

För att använda passiv förädling behöver du ha ett tillstånd som utfärdas av oss. Du gör på olika sätt när du ansöker om passiv förädling som företagare eller som privatperson.

-----------

För privatpersoner
    När du som privatperson skickar ut en vara för reparation, kan du ansöka om passiv förädling på importdeklarationen när varan kommer tillbaka. Du kan också lämna en exportdeklaration genom att uppsöka en tullklareringsexpedition och uppge ärendets tull-id till närmaste tullklareringsexpedition.

När varan kommer tillbaka måste du tala om för transportören (till exempel Posten) att detta är en import efter reparation. Du ska ge dem en kopia av inlämningskvittot eller exportdeklarationen du fick när du skickade varan. Du behöver en faktura eller liknande från företaget som reparerar som säger att det är en reparation. Med hjälp av dessa handlingar kan du göra en importdeklaration med ansökan om passiv förädling.

Är det en garantireparation behöver du varken betala tull eller moms. Om du måste betala för reparationen ska du betala tull på reparationskostnaden. Moms betalar du på summan av reparationskostnaden och tullen.

dt33 gillar detta.
  6. dt33

Mottagna gillanden:
    592

MINA ENHETER

Tack, detta är vad jag ville veta. Tycker det är konstigt att man ska tulla vid garantiärenden, då man inte betalar nåt ju och nu vet jag att det är tullfritt vid garantiärenden.

7. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Moms på tullen, jo man tackar.