Köpa projektor istället för TV

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av pinnen91, 16 feb 2024.

1. pinnen91

pinnen91 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Tjena alla! Är ny här på sidan och vet inte riktigt hur jag ska navigera mig än MEN!

Jag och min sambo vill köpa en projektor för att ersätta TV:n men har inte jättehög budget. Tanken är att använda det för att se på film och emellanåt tv-serier. Alltså inget gaming.

Vad är viktigt att tänka på? Som jag har förstått det är ANSI-lumen bland det viktigaste?

Vilka märken ska man kika på? Benq, Epson? Sony är väl bland de dyrare.

Jag hade researchat fram någon BENQ/Epson som hade ett annat modellnamn här i Europa och var betyyyydligt dyrare här än i USA. Minns dock inte modellen. Vilka märken är bra här i Europa?

Har ni några bra tips på projektorer som man kan hålla utkik efter på second hand-trådar/platser? Eller bra fyndköp? Vi tänker runt en 10-12k för projektorn, gärna inte för dyr gardin-duk att ha ovanför bokhyllan.

Max 4 meters distans från väggen, kommer att hängas i taket. Ska kunna spelas i mörkare dagsljus.

Är det helt orimligt med denna budgeten?

Stort tack på förhand för svar!

Pinnen

2. Kimball

Kimball Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    421

MINA ENHETER

Jag hade i många år en Epson TW3200 på den tiden då den lanserades kombinerat med billig motordriven duk från Clash Olson på den tiden det såldes och det funkade utan några som helst problem på 90" sålänge man kunde mörklägga! Jag hade dock kompletterande TV de gånger jag ville titta på linjärtv eller liknande.

Jag hade nog generellt tittat på begmarknaden, man får alltid mer för pengarna, fa på duken kanske. Min hembioforumet har ju en marknadsplats, men blocket är nog det smidigaste ändå.

Sen beror det ju till stor del hur kräsen man är osv. Klart du KAN se skillnad på bilden från en duk för 2k och 10k OM du vill, men för mitt ändamål förr var det absolut inte värt det.

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 820
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag hade skippat den idén nu när stora TV-apparater är så billigt. Projektor är rätt drygt för vardagsbruk och bilden blir inte jämförbar med den på en TV (om man nu inte mörklägger helt och kanske går upp i prisklass). Dessutom är ju en hygglig duk dyr den med, så det sticker snabbt iväg i pris.

Projektor har ju också en fläkt som kan störa och om man inte har en LED- eller Laser-projektor får man ju också tänka på att glödlampan måste bytas med ett visst intervall.

Det är också i regel tråkigt att spela på en projektor, då latensen är hög. Har förvisso blivit bättre på senare tid om man väljer en projektor med game mode, men fortfarande inte jämförbart med en 120Hz TV.

Att ersätta en TV med en projektor är generellt sett ingen bra idé utan funkar bättre som ett komplement till enstaka tillfällen om man vill ha lite biokänsla. Beror dock på hur ofta man ser på TV osv förstås. Tittar man endast några enstaka gånger i veckan på någon film kan det för all del funka, men tittar man dagligen skulle jag säga att projektor bara blir jobbigt och opraktiskt i jämförelse med en TV.

Last edited: 16 feb 2024
    Ompan, R3b0rn, tswfootball och 4 andra gillar detta.
  4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 820
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kristy gillar detta.
  5. HaloGuilty

HaloGuilty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    212
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 4 12/256

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 4 12/256
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A55
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A16 5G
    Platta:
    Samsung S9 FE +
    Övrigt:
    Huawei GT5
    bernard gillar detta.
  6. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 335

MINA ENHETER

TV-apparater är billiga, framförallt då ni inte verkar ha några krav på bildkvalitét (ie. projektor).
    Köp den billigaste 85" ni kan hitta så blir det 100ggr bättre än en projektor i samma prisklass.

Kristy och bernard gillar detta.
  7. tswfootball

tswfootball Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    529
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Det bästa tipset du kan få är precis som alla andra skrivit- skrota idén.

8. R3b0rn

R3b0rn Impartial Droid Moderator

Mottagna gillanden:
    6 733
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max
    Det jag vet av egen erfarenhet som har haft det i närmare 10år är att ingen kommer att ändra din uppfattning förrän du testar själv. DLP vs LCD etc... I slutändan är det så små skillnader.

Skälet till att jag gick över till vanlig tv var/är OLED. Finns ingen anledning längre att mörka ner ett vardagsrum. en 70"+ är inte dyrare än en bra duk plus projektor.

Så skönt o slippa oroa sig för lamptimmar etc...

9. frpl

frpl Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    680

MINA ENHETER

Den största fördelen med en tv måste väl vara att man slipper ljudet från projektorns fläkt(ar).

10. LovelyLife

LovelyLife Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Jag har alltid haft projektor istället för TV, jag tycker TV är för fult på väggen när den är avstängd. Har en projektor Epson TW6600 som har gått 5500 timmar (bytte lampa vid 5000tim/ca 10 år), jag är nöjd med handhavandet, har den i vardagsrummet, den blir tyst och fin, bilden stor och ljusstark och jag kör långfilmer och dokumentärer samt barnprogram på den via "Google TV med Chromecast", även lite Xbox.

Idag har stora TV-apparater blivit såpass billiga så jag ska snart sätta upp min inköpta Samsung The Frame 55" i sommarstugan och se om jag står ut med den på väggen när den visar konst.

Alla som kommer över uppskattar att man har projektor, det blir liksom lite extra festligt med mello, sport och film och man kan titta många fler samtidigt. Barn som vuxna. Vad du väljer för projektor har också med kastavstånd att göra, helt enkelt vad som passar rummet. Jag rekommenderar att ni om möjligt struntar i takmontering (för det är jättefult) och köper ngt som har en kastlängd så att man kan ha projektorn på en hylla på motsatt vägg.

eastbound gillar detta.
  11. trjberg

trjberg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Det eviga problemet med projektor är ljusstyrkan. Dvs i jämförelse med tv i samma prisklass.
    Och att det är monterings och placeringsproblem.

12. mul

mul Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Någon som har tips på en billig projektor? :) Sitter och tittar lite på Amazon... Bild är inte super viktigt, sugen på o testa något nytt i rummet utan att borra i massa saker. Har ni några erfarenheter av de billiga? Ljuset kommer inte vara problem då detk ommer vara mörkt. Vill itne ha någon superhögljudd projektor heller vilket gör det svårt. Men recensionerna verkar ok?

Amazon.se

13. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

ett annat sätt att smidigt dölja tv är att "fälla in" den i väggen och ha ett automatiskt lock/skydd/konstverk som glider undan när man slår på tv. till exempel en stor vacker tavla som glider åt sidan och istället täcker bokhyllan när tv skall användas.

14. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 695
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Vilken budget har du?

vandahl9 gillar detta.
  15. mul

mul Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Tbh, har ej satt någon. Men funderar på lågt... typ 1k-2k någonstans. Har varit sugen på Freestyle 2 men vet ej vad jag tycker om projektor. Vill gärna testa och kände att det kanske varit bra o testa någon billig.

16. flipp

Mottagna gillanden:
    8 695
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Antar att det är bättre att köpa en lite större projektor om budgeten är så pass låg. T.ex. XNANO X1 Android 9.0 LCD Projector, 1080P Native Output, 12000LM, Dolby Audio, AC WiFi Bluetooth, HDR 10+, Keystone Correction, 8K Decoding, 2GB/16GB, UK Plug

17. flipp

Mottagna gillanden:
    8 695
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  18. mul

mul Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Den såg bra ut... Men jag vet inte om jag kommer gilla projektor, om något så köper man från svenska butiken.
    https://mistore.se/products/mi-smar...8URGRTwBfVcI4HVqiUyNMTRQOWQ7RCAxoCBpwQAvD_BwE

Tyckte den andra XNANO X1 såg bättre ut, men känner inte igen sidan alls. Vad är det för leveranstider osv? :) Den verar korrigera bilden själv, är lite orolig för ljudet av fläkten också.

Den jag själv kollade på var den nedan. Men verkar som sagt vara en djungel av billiga projektorer... Inte jättesugen på o slå till på något för 5000, men mi smart projektorn caught my attention iaf så tack för den. :) Hittar inte bara drivtiden på den...

Amazon.se

edit: det var 50 000 h enligt nätet.

Last edited: 12 jun 2024
  19. flipp

Mottagna gillanden:
    8 695
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Gshopper är en kinabutik som ska vara rätt bra och man ska slippa betala tull/moms när man importerar via den. Den tyska sidan chinahandys brukar ofta länka till dem och de länkar bara till butiker som är "pålitliga". Skulle definitivt importera en projektor från kina då prisskillnaden kan vara ganska rejäl på sådana prylar. Risken är att du bara får skit för pengarna om du köper en billig projektor från en svensk butik.

mul gillar detta.
  20. mul

mul Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Tack för tipsen. Blev den nedan till sist. Låg tvåa i topplistan på Amazon... Resonerar lite som att... Förlroar jag 1100 så får de va så, den billiga du skickade saknade stativ och hade blivit jobbig.

Återkommer med en ärlig review om den är urusel :P haha

Amazon.se