Köpa prylar utan den nya kemikalieskatten?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av mange76, 8 jul 2017.

1. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 462
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Hur vet man om varan man köper är beskattad med denna nya konstiga skatt? Vissa saker har man sett redan direkt gått upp med flera hundra. Tänker framförallt på tv apparater och div vitvaror.

Tillverkarna kommer ju inte ändra på sina komponenter bara för att lilla Sverige beskattar oss till vansinne.

Att moms är pålagt vet man ju. Men hur ska man ta reda på kemskatten? Då kan man ju själv avgöra om eller vart man vill handla.

2. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 372
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Edge 50 Neo
    Platta:
    iPad
    Köper man mobiler och lite mindre elektronikprylar har ju sajter som GearBest, TomTop med flera EU lager. Så det kan ju vara ett sätt att komma undan denna skatt.
    Men det är klart en stor TV apparat eller tvättmaskin lär man väl köpa i närheten av där man bor kanske om man vill dra dem hem själv med bil och släp. Så det blir svårt att komma undan skatten så att säga.

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 793
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Mobiler påverkas knappt av skatten. De går på vikten: https://swedroid.se/skv-ny-skatt-pa...-och-elektronikprodukter-fran-och-med-1-juli/

Handlar om 10-20kr för en telefon.

Spelkonsoler och dylikt däremot....handla sådant utomlands, Tyskland är bra då de har låg moms (18%) vs Sveriges 25%. Garantivillkor och så vidare är densamma som om du köpt sakerna hemma. Den stora skillnaden är att reklamationsrätten är 2 år inom EU, medan vi i Sverige har 3 år.

Den här skatten är svår att förstå (rant-varning).
    A: Tjänar inte sitt syfte - dvs minska miljöpåverkan. Ingen tillverkare kommer ställa om sin produktion för att Sverige (1,15% av EU:s befolkning) tillämpar ännu en skatt. Inte en enda.
    B: Pengarna öronmärks inte för miljön.
    C: Hänsyn till vilken mängd som används tas inte, endast vikten på en vara räknas .
    D: Ingen informeras om hur stor del av priset på en vara som utgörs av miljöskatten (dold skatt)

Hur kan man klubba igenom något som är så ogenomtänkt? Jag har inget emot åtgärder som reducerar miljöpåverkan, men då måste åtgärderna också fylla en funktion och vara genomtänkta. Den enda funktion denna skatt fyller är möjligtvis A: minska konsumtionen B: flytta inrikeshandel -> utrikes.

http://www.kemikalieskatten.se/

Det är alltså inget fel på målsättningen. Frågan är bara vad den har att göra med skatten i fråga :)
    Ref: https://www.skatteverket.se/foretag...kemikalieskatt.4.3152d9ac158968eb8fd1f3c.html

Last edited: 8 jul 2017
    sydeu, kirkx10, Gorgeous och 7 andra gillar detta.
  4. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 462
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Nej på telefoner och annan "lättviktselektronik" blir påslaget litet. Men på en tv som tidigare kostat 4-5 tusen blir det ganska mycket i procent.

Det är inget vi kommer lösa i detta forum men tyckte det var intressant att diskutera.

Vet inte varför detta införts (jo det vet jag nog egentligen) för staten kommer inte inbringa speciellt mycket mer pengar.

Vissa butiker verkar ha höjt priserna som en följd av denna nya skatt. Tycker mig se att tex netonnet justerat upp på vissa prylat jag har bevakat en tid.

5. Jockmokk

Jockmokk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    895
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Ja, butikerna justerar upp priserna då det är de som betalar själva skatten på varor som köps in. Det är alltså inte vi konsumenter som direkt betalar skatten, så som det är med momsen. Varor som redan fanns på butikslager när skatten infördes 1:a juli påverkas inte av kemikalieskatten, handlaren har alltså inte betalat någon extra skatt när dom varorna inköptes. Därför kan vissa butiker avvakta ett par dagar/en vecka med att höja sina priser, innan en ny leverans med kemikalieskattade varor kommer in i lager :)

Självklart drabbar ju skatten oss konsumenter i form av höjda priser, men handlarna skulle i teorin kunna låta priserna ligga kvar på samma nivå som innan, och gå back på sålda produkter ;)

6. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 462
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Tycker bara att dessa skatter börjar gå upp i absurdum. Tyvärr är det svårt att värja sig.

kirkx10 gillar detta.
  7. Jockmokk

Jockmokk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    895
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Håller helt med, och elektronikbranschen gör detsamma! Att skatten ska hjälpa till med minskad miljöpåverkan är humbug, rent krasst är det en straffskatt på konsumtion av elektronik. Hade det vart en skatt som beslutats på EU-nivå hade det möjligtvis kunnat påverka miljön, om än ytterst lite.

Skatten ökar dessutom konkurrensen från elektronikåterförsäljare i utlandet, en tuff bransch får det alltså ännu tuffare. Med risk för nedskärningar och jobb som försvinner :) Hurra för våra politiker!

kirkx10 gillar detta.
  8. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Är inte detta jämförbart med Privatkopieringsersättningen? Att det höjdes röster, att folk importerade cd-skivor (jag gjorde det)? Att folk idag inte längre importerar lagringsmedia för att slippa ersättningen? Att det har två olika syften fattar jag såklart men det jag menar är att folk inte längre bryr sig?

Nyttan och effekten är en annan sak, eller avsaknaden av den. Sverige ska ju agera föredöme mest hela tiden och nån tror väl att det är rätt väg att gå antar jag. Att kunna kritisera andra länder genom att trumma sig för bröstet samtidigt som man infört en straff- smygskatt som i det fördolda kommer att finnas för evigt. Ingen regering kommer att ta bort den, alla vill ha in pengar, allra helst såna som inte medborgarna tänker på, sticker i ögonen. Vad tjänar man på att valfläska "om du röstar på oss sänker vi priset på din nästa tv med 195 kronor".

Ni insatta, får man betala för chassit på en dator? Om datorn är monterad kontra i delar?

9. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 651
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är bara i monterade som avgiften tas. Köper du hem delarna för sej, så är det ingen avgift, när du bygger en dator t.ex. "
    Vilka varor omfattas?
    Kortfattat allt som går under hemelektronik och vitvaror; datorer, skärmar, surfplattor, telefoner, routrar, TV-apparater, spelkonsoler, kylar, frysar, mikrovågsugnar, väckarklockor med radiofunktion, ljudanläggningar, förstärkare med tillhörande system, och mycket mer därtill.

Uppdatering 12:35: Datorkomponenter omfattas inte av kemikalieskatten."

Finns mycket mer o läsa om på Sweclockers.com t.ex denna nyhet: http://www.sweclockers.com/artikel/24051-kemikalieskatten-trader-i-kraft-1-juli

Avarell_Dalton gillar detta.
  10. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor