Köpes: Köpa/sälja allmäna regler

Diskussion i 'Arkiverade annonser' startad av lasslax, 18 feb 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. lasslax

lasslax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Jag säljer inget, vill bara veta vad ni tycker, inklusive moderatorn.

Har sett flera gånger, att någon utanonserar en vara (sälj) eller sitt intresse för en vara (köp), och det uppstår märkliga diskussioner om priset.
    Oftast dyker någon upp - eller också den ursprungliga köparen -, som ifrågasätter säljarens prissättning. Jag menar inte att han prutar, ger ett bud eller så, utan påstår att han kan köpa det billigare någon annanstans. Men han gör inte det, utan vill att säljaren skall gå ner i pris, för säljaren inte godtagbara nivåer. "Budet" också stöds med påstått lägre pris på Nätet, tull, moms, frakt utelämnad i beräkningen, och även med felaktig valutakurs.

Så vad tycker ni?
    1. Skall det gå till så här?
    2. Får man som utomstående påpeka om man ser räknefel eller fel uppgifter till beräkningen?

Som i alla diskussioner kan ena eller båda parter försvara sina synpunkter till absurdum, den andra försöker väderlägga det nya försvaret som genererar ytterligare diskussioner osv. Sen kommer personangrepp som brev på posten.

Är det inte bättre om köparen säger: Det är värt för mig X kronor, sälj eller behåll? Om man nu verkligen har avsikt att köpa den och inte bara förstöra för säljaren?

Sen en följdfråga:
    3. Äger den som startade tråden rätten att bestämma vad som får skrivas där? Är det hans tråd? Skräpar man ner tråden om man påpekar eventuella sakfel i tråden?

Så vad säger ni? Vad säger moderatorn?

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 229

MINA ENHETER

Jag tycker säljaren helt enkelt ska ignorera sådana kommentarer, om någon säger att den går att hitta billigare på annat ställe så låt dem köpa där då.

Om man är på andra sidan och funderar på att köpa så ska man fundera över om kommentaren är rimlig eller bara det vanliga spam/brus-problemet.

3. lasslax

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Ja, det är nog enklast. Men det stoppar inte att det upprepas gång på gång, t.o.m. kan kännas som en bekräftelse för de som "prutar" på det sättet, att de gör rätt.

Sen försöker jag se framför mig någon på ICA med en megafon i handen som ropar högt ut: "Köp inte brödet här, det är billigare på Willys". :-)
    Speciellt om det inte är det.

Last edited: 18 feb 2013
  4. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 229

MINA ENHETER

Det är en av skillnaderna mellan forum på nätet och verkligheten så att säga.
    Så jag tror du får jämföra mer med en bazar i sydligare länder. :-)

Man kan se det från andra hållet också: Om det är korrekt att det är billigare på andra stället så är nog andra spekulanter glada över varningen. Sedan gäller det förstås som köpare att se igenom när det är lögn, precis som allt annat här på nätet.

Last edited: 18 feb 2013
  5. stayfrosty

stayfrosty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Moderatorerna har totalt gett upp detta forumet. Ingen ser till att reglerna följs. Är priset några hundralappar för högt kommer x antal att skriva att säljaren aldrig kommer få varan såld, eller på andra sätt påtala att priset är alldeles för högt.

Alla har dessutom egna definitioner på ocker trots att reglerna specifikt säger vad som är det.

6. Talvathir

Talvathir Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Säljaren bör få sköta sin annons som han vill. Är priset helt åt skogen blir det ingen försäljning, det är inte svårare än så. Att lägga ett bud och samtidigt säga "jag bjuder inte högre eftersom jag kan få den för X hos AB" är givetvis helt ok men i övrigt bör tråden hållas ren.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

7. SHM

SHM Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 367
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Det finns redan en regel om det här:
    Dessutom så är den här tråden startad i fel del av forumet. Sådana här saker ska tillåtas att diskuteras men inte i fel sektion av forumet.

8. lasslax

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Jag skulle gärna ha startat i rätt del, om jag fick klura ut vilken del är den rätta?
    Kan du berätta det för mig? Finns det bättre ställe, flytta gärna den här tråden!

För övrigt var det just punkt 8. som fick mig att fundera, varför efterlevs inte det? Uppfattas det av många som fel regel? Eller de bara struntar i? Är det fel att påminna om det? ("Skräpa ner någons tråd")

Last edited: 19 feb 2013
  9. SHM

SHM Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 367
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Antingen "Off Topic" eller "Sajt - hjälp och förslag" skulle vara den rätta för den här tråden. Nu är jag ingen MOD så jag kan tyvärr inte flytta din tråd.

Jag gillar det du tar upp. Tycker att det har varit lite för stökigt senaste tiden. Ibland har jag dock sett MOD:s som gått in och rensat vissa trådar från OT.

10. fotbollerik

fotbollerik Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

instämmer, pajkastandet kan undanbes, Sen tycker jag inte det handlar om prutning när folk kritiserar priser utan snarare över att endel priser är i överkant. Pruta får folk göra för all del om det sker på gott sätt tycker jag. På samma sätt som säljare använder sig av budgivning?

11. Ruotria

Ruotria Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8
    Antar att tråden kommer flyttas till rätt kategori så det blir ok att skriva här...

Men jag tycker väl att säljare ska kunna sätta ett visst det pris de vill ha på en vara. Om det sedan är högt eller lågt spelar ingen roll. Samma sak med köpare som vill köpa, de kan erbjuda ett högt eller lågt pris.

Jag antar att majoriteten här kan tänka självkritiskt och lär ta reda på vad produkter är värda innan de slår till och undviker på så sätt bli lurade. Om man sedan beslutar för att skaka hand för en affär så är det upp till var och en. I slutändan är man ju inte tvungen att köpa eller sälja.

Men en bra regel om den redan inte tillämpas är väl att stoppa trakasserier. Att starta tjafs pga pris med TS borde förbjudas. Man kan helt enkelt ge sitt bud och TS svarar ja eller nej. I slutändan får man ju respektera TS om denne inte vill genomgå en affär....

12. lasslax

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Jag kanske inte var tillräckligt tydlig i min fråga. Försöker justera det litet.
    Det är inte prutning i sig som jag ser som problem, utan prutning på ett sätt som sen förstör för säljaren.
    Exempel:
    1. Köparen påstår att ha kan köpa varan billigare annanstans - men gör inte det, utan vill att säljaren sänker sitt pris
    2. Som understöd till ovanstående presenterar köparen felaktiga priser, fel valutakurs, utelämnar andra kostnader som tillkommer (tull, moms, frakt)

På det sättet får alla "veta" att det går att köpa varan billigare - bara att det inte är sant. Så säljaren hamnar i en situation där antingen säljer han till den fiffiga köparen, eller inte säljer alls.

Så var går gränsen för acceptans för ovanstående beteende? Strunta i och se det som en bazar någonstans i söder, eller skall man utkräva ansvar av köpare också?
    Och i så fall hur?

(Jag måste tillägga att jag har aldrig sålt eller försökt sälja något här.)

13. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 229

MINA ENHETER

Uppenbar lögn skulle iofs kunna anmälas till moderator men jag tror inte de har tid med sånt. Att försöka argumentera emot är förmodligen lönlöst. I gamla BBS-er kunde man skicka iväg sådan diskussioner till ett annat möte, det tror jag är en funktion som webforumen borde ta efter.

14. lasslax

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Så sant, så sant.

Men vad göra? De flesta verkar anse att det inte finns nå´t man kan göra, negativa fenomen hör till ett öppet system.

Tack, ni som tog er tid för att svara.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.