köpa / sälja appar

Diskussion i 'Allmänt' startad av hpehpe, 6 jul 2010.

1. hpehpe

hpehpe Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

som det är nu så är jag en iPhone-ägare (inget flame war tack) och har tidigare nämnt här på formet att jag är minst sagt lite besviken över Apples ändrade licensmodell och tittar därför på att eventuellt gå över till Android.

Vad gäller att kunna uppgradera mjukvaran i telefonen, vilket hittills varit lite körigt på Androidlurar, verkar det bli bättre och bättre med den saken, i alla fall om man håller sig borta från HTC.

En käpphäst kvar, hoppas någon här i forumet kan vägleda mig:
    Som det är nu verkar det som att tillgången till de appar som kostar pengar, dvs att kunna köpa appar är starkt begränsat och bara tillgängligt i ca 16 länder. Ändras detta fort? Vad jag vet kan man inte köpa appar om man befinner sig i Sverige, vilket jag ser som en stark nackdel då många bra appar inte finns som gratis-versioner.
    Dessutom, verkar vara ännu mer begränsat om man utvecklar en egen app som man vill sälja, när jag kollade gick det bara i ca 10 länder. Samma sak här, händer det något på det här området? Jag är utveklare och om jag bygger en app vill jag ha möjlighet att kunna ta betalt för den. Någon med insikt?

Tack på förhand
    /hpe

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Till skillnad från iphone så är inte android-lurarna begränsade till en butik utan kan det går att köpa appar från andra ställen än googles market. Åtminstone teoretiskt, i praktiken är det förstås bekvämast med Googles market för kunden så säljaren vill helst finnas där.

3. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Officiellt får man inte ut något mer än 'Vi jobbar för fullt på det' från Google. Men rent krasst, nej, både sälja och köpa apps har stagnerat ordentligt. Kan inte minnas när de senast lade till ett enda land på någon av listorna.

Det går att få tag på betal-apps från market genom diverse omvägar. Ifall du är utvecklare kommer du ändå till slut att vilja roota din telefon (motsv. jailbreak), och då är det en enkel sak att fixa tillgång till betal-market.

Att sälja är betydligt krångligare. Som buzz säger finns det ju alternativa kanaler, men att det inte finns något smidigt sätt att sälja via officiella market är helt kasst.

4. cowsick

cowsick Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

kan han inte bara sälja/köpa med utländskt SIM ? så slipper du roota också.. och byta tillbaks när man använder telefonen?

5. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det räcker inte med utländskt SIM för att sälja, nej.

Det stämmer att det räcker med utländskt SIM för att köpa, men det förefaller mig en mycket mer omständig lösning, och roota ser jag över huvud taget inte som någonting man 'slipper' ifall man låter bli att göra det.

6. cowsick

cowsick Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

aha bara köpa ... nja, "slipper" kommer nog ifrån att jag inte ens provat att roota min telefon ännu, då jag inte får den förrän om en vecka :) ....

7. hpehpe

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

riktigt trist

Som utvecklare är det en deal-breaker för mig om jag inte kan ta betalt för mina appar. Kanske kommer det i så fall något annons-finansierat men det betyder att trots Apples risiga licensvillkor är inte Android ännu ett alternativ.

Vi får hoppas att Android kommer ikapp även vad gäller detta, det mesta annat har de ju lyckats fixa eller till och med slagit.

/hpe

8. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Som sagt, det finns omvägar. Sälja via andra kanaler, annonser, in-app purchase, eller helt enkelt snacka ihop sig med någon som bor i tyskland, t.ex... men nej... sälja själva på ett smidigt sätt ser det ut som att vi kommer att få vänta på.

Java > Objective C alla dagar, dock :)

9. hpehpe

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bara att hålla med att Java äger Objective-C ;)

I mitt fall är det dock nyttigt då jag behöver fräscha upp C++ om jag inte ska bli för låst i min framtida karriär och då finns det poänger med att lida sig igenom Objective C... tyvärr...