Köpa saker över internet som ni inte kan hämta!

Diskussion i 'Off Topic' startad av magngust, 21 jul 2009.

1. magngust

magngust Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Brukar ni köpa elektronik eller andra saker via blocket och tradera?

Om ni inte kan hämta dom brukar ni sätta in pengar på deras konto då?
    Känns ju så j*vla oseriöst och risken att bli lurad känns ju väldigt stor enligt mig?

Känns inte heller som att Internetgirot är något som egentligen är en säkerhet då jag har två polare som blivit blåsta trots att dom använt sig av deras tjänst.

Så min fråga är nu om någon känner till ett sätt man kan göra upp affären utan att behöva oroa sig för att bli blåst? (utan att åka 39 mil för att göra upp den face 2 face)

Tacksam för tips:rolleyes:

2. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Skicka med Bussgods med efterkrav. Tar lite tid att få fram kanske, men då betalar avsändaren frakten plus en avgift för efterkrav. När mottagaren ska hämta sitt paket får han lösa ut det till ett belopp som avsändaren valt. Alltså i princip som Postens postförskott förutom att man som avsändare kan få pengarna insatta på sitt vanlig bankkonto och inte bara postgiro. Dessutom är allt försäkrat upp till 20000 eller något liknande. Använde mig en del av det tidigare och det fungerade kanon.

3. magngust

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Låter som ett ganska bra alternativ, men man kan ju fortfarande bli blåst på det viset.

För om du betalar när du hämtar upp paketet och sen när du kommer hem och öppnar så är lådan full med något helt annat än det du betalde för?

Då blir det ord mot ord och den som är trovärdigast vinner ju en sådan tvist?

4. mrbowmore

mrbowmore Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

då öppnar man paketet vid överlämning

5. magngust

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Stoppas överföringen då?

6. eklund

eklund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

du kontrollerar ju godset innan du tar emot/betalar. om det uppenbart inte är rätt (typ en låda stenar) så kommer ju personalen på uthämtningsstället förstå att du inte kommer hämta ut paketet. tror att det skickas tillbaka till säljaren då och du betalar inget.

7. magngust

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det låter smidigt, ska kolla upp detta lite närmare..

Man måste väl kanske paketera lite extra för jag har själv sett hur dom kastar in paketet i bussarna här på centralen i Borås :rolleyes:

8. BenPool

BenPool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Har både köpt och sålt saker (Blocket & Tradera) med förskottsbetalning
    Dyraste köpet var en HTC Athena för 7000 spänn

Aldrig blivit blåst, men har kanske bara haft tur

På tradera kollar jag först omdöme på säljaren innan jag lägger bud
    Får väl erkänna att på blocket där omdömeskontrollen inte är en möjlighet så föredrar jag att shoppa f2f

Tycker inte att det känns oseriöst med förskottsbetalning till konto

9. magngust

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har inte heller blivit blåst men två vänner har blivit det och då föredrar jag att vara lite försiktigare :)

Vet du ungefär vad det kostar att skicka med bussgods?

10. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Olika priser beroende på vart du bor: http://bussgods.se/pages.asp?PageID=551&MenuID=530

Jag har handlat mängder med saker och aldrig blivit blåst trots förskottsbetalningar men finns det omdömen läser jag alltid på dem och då framförallt de negativa om det finns.

11. okänd

okänd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Sålde min förra mobil (en Sony Ericsson Xperia X1, helt värdelös telefon) på blocket. Dock fick jag en köpare som var uppväxt och hade släkt nära där jag bor (och efterssom det var runt jul så var han där på besök) så det slutade med att han dök upp hemma hos mig och betalade kontant.

12. Miklan

Miklan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Last edited: 23 jul 2009
  13. magngust

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men man kan ju fortfarande bli lurad?
    Mina polare skcikade iväg sin telefon, men köparen sa att lådan var tom och han hade ett "vittne" som intygade att lådan var tom när den kom fram.
    Pengarna gick då tillbaka till köparen PLUS att han ju faktiskt fick telefonen!

Så jag tycker inte att det företaget erbjuder någon säkerhet överhuvudtaget?

Skulle det vara så att man tar emot en vara och inte vill ha den så ska man ju skcika tillbaka den och så tar det massa dagar och säljaren ska godkänna den innan jag får tillbaka min pengar?
    Detta innebär ju att jag inte kan köpa någon ny vara under tiden som jag väntar på mina pengar från firman jag köpt tjänsten av?

14. norrgrd

norrgrd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vad ligger 39 mil från Borås? Du kanske känner någon som bor i den delen av Sverige?

15. magngust

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Strax ovanför Eskilstuna var det och jag känner tyvärr ingen där :rolleyes:
    Men jag löste det ändå, hittade en sida som garanterar leverans och att ingen blir lurad.
    Får väl prova den och se om det fungerar.. Alltid lite nervöst med nya firmor :)
    www.tradesafe.se

Last edited: 12 aug 2009
  16. SwedBear

SwedBear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Jag vet inte hur det är med bussgods men på posten är det normalt inte ok att öppna ett paket innan du betalar postförskottet utan du får ut det först efter du betalat. Om du har tur och känner kassörskan så kanske det går men det är egentligen inte tillåtet.

Jag använder normalt Payson med betalgaranti när jag säljer saker och hittills har jag aldrig haft några problem.

Sen ang. dina kompisars problem. Försökte de bestrida detta? Om de skickade iväg ett paket så har de ju vikten på paketet som i sig är en klar indikation ifall paketet är tomt eller inte. I värsta fall kan du ju också ta kort på när paketet klistras igen på posten när du skickar så att du har bildbevis.

Tradesafe .... registrerat i år .. de har en intressant modell men jag undrar lite hur de ska klarar av det om de får en någorlunda anstormning av kunder. De måste ju själva öppna varje paket och godkänna att varan är i rätt skick .... känns som det kommer lägga på massor av tid på köpet. Men om det funkar så ... själv kör jag vidare med Payson/Internetgiro. Har funkat bra hittills.

Last edited: 12 aug 2009
  17. magngust

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har iaf lagt in en beställning där och satt in pengar till dom som jag blev uppmanad att göra, får väl se vad som händer!
    Kan ju posta i tråden hur det går om någon är intreserad.

18. akn78

akn78 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Please do...

19. LoneDog

LoneDog Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jodå det händer. Mest för gammal optik osv.
    Men blocket exempelviss har en betalt funktion som hette payson eller något som tar emot dina pengar och väntar på att du bekräftar att du fått varan av säljarn. Bara begär det så är det lugnt, vill dom inte köra med den så är dom oseriösa eller lurrendrejare.

20. magngust

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som jag skrev i ett tidigare inlägg:
    Men man kan ju fortfarande bli lurad?
    Mina polare skcikade iväg sin telefon, men köparen sa att lådan var tom och han hade ett "vittne" som intygade att lådan var tom när den kom fram.
    Pengarna gick då tillbaka till köparen PLUS att han ju faktiskt fick telefonen!

så du kan fortfarande bli lurad - säg att du inte godkänner saken som lgger i lådan. Men säljaren har ett vittne som säger att han skcikat rätt sak.

Det blir då en tvist och det är 2 mot 1. I regel vinner väl den som har en till att hänvisa till.