Köpa tablet i Kina, tips och egna erfarenheter?

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Kaubau, 22 jun 2011.

1. Kaubau

Kaubau Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hejsan

Jag befinner mig nu i Kina och det florerar här en uppsjö av enklare Androidtablets. En del jag har kollat på är inte alls intressanta då de har kassa skärmar som inte har multitouch osv.

Jag har dock på en elektronikmarknad i Shanghai hittat en tablet som är intressant. Konstruktionen och formatet kändes gediget. Den hade HDMI, eller i alla fall en HDMI-utgång. Skärmen såg helt OK ut och den svarade snabbt när man förde fingret över skärmen och den hade multi touch.
    Jag minns det som att tableten hette SmartPad. Jag har dock på andra ställen i Kina sett andra tablets som också heter SmartPad men som inte har gett samma goda intryck, så i samma förpackning verkar det kunna förkomma olika tablets.
    Dessvärre så glömde jag att kolla vilken androidversion som tableten hade.

Jag har nu lite frågor som jag tänkte att kanske någon kan svara, då kommer jag att bli mycket glad.

1. Är det någon här som har köpt någon annan generisk tablet ifrån Kina och vad har ni för uppfattning om ert köp? Vad fick ni betala för dem?
    2. Kan Androidversionen på Kinatables ha problem som måste årgärdas?
    3. Hur är det med uppdateringar till dessa androidtablets?
    4. Finns det några bra mods eller andra lösningar som gör att man kan få nya versioner av Android om det är svårt/omöjligt att få det genom tillverkarens försorg?
    5. Vad är det man bör se till att testa och undersöka på den tablet som man köper?

Hoppas på svar! :)

2. woundead

woundead Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Kan inte bidra med så mycket, men viktigt att du testar exakt det exemplar som ligger i förpackningen du köper och inte bara deras DEMO-ex.

Men viktigast för mig att testa är nog just att allt flyter på bra och skärmen svarar bra. Testa att surfa och att du kan komma åt market.
    Kamera går ju snabbt att testa också.

3. drnashlenin

drnashlenin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Kolla vilket chipset som den bygger på och försök verifiera det. Försäljaren på den där marknaden vill sälja och är i allmänhet inte så noga med en siffra hit eller dit. Alltså kan något som han säger är Rockchip 2918 vara RK2818 och det gör rätt stor skillnad. Det kan vara värt att välja en tablet som har en stor community bakom sig på något av de större forumen tex slatedroid.

Om du handlar på en marknad så ta med dig en Kinesisk vän eller kollega som kan pruta åt dig, be honom säga till försäljaren att han skall köpa den åt dig som present då blir det oftast bra pris eftersom de gärna luggar västerläningar men inte kan med att ta pengar från en landsman.

Du måste vara medveten om att det är en chansning. Lägg inte mer pengar än du kan "spela bort" så se det inte som din livs investering. Det kan vara hur bra som helst och hur dåligt som helst.

4. Kaubau

Kaubau Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack så mycket för tipsen.

Jag tror att säljarna inte alls har koll på vilket chipset som finns i produkterna som de säljer. Finns det något sätt att kontrollera vad för chip som sitter i genom t.ex. en meny i android?
    Vilja chip är det som är att rekommendera och vilka är det som man skall hålla sig borta ifrån.

När det gäller ROM, fungerar en ROM för alla tablets av en viss chipset?

Min vän som bor här är inte kines men har lärt sig tricksen så han får pruta åt mig. Kan tänka mig att betala 6-700 för en tablet iom risken.

5. drnashlenin

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

6-700 RMB är alltså ca 100 USD... Det får du inte mycket tablet för såvida det inte är stöldgods.

lasslax gillar detta.
  6. drnashlenin

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Jag använder ett program som heter ELIXIR som ger all systeminfo. Även "phone tester" är bra, skriver ut chip info mm, kan även kolla hur många fingrar multi touch som stöds. Om du vill kolla döda pixlar så ladda ner "dead pixel test" - alla är gratis på market. Lägg på ett sd kort och testa innan köp.

lasslax gillar detta.
  7. lasslax

lasslax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Jag finner dina råd i hela tråden mycket bra och vettiga. Önskar att man kunde använda dem i "online" köp också - vilket är naturligtvis omöjligt.

Men det var intressant att läsa dina inlägg, tack för dem!

8. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

1. Är det någon här som har köpt någon annan generisk tablet ifrån Kina och vad har ni för uppfattning om ert köp? Vad fick ni betala för dem?
      Har en 10" ZT-180 med EasyPix branding köpt från netonnet, kostade ca 1000kr. Omdömet är väl kort sagt att man får vad man betalar för. Konkret så är (den resistive) touch-skärmen rätt jobbig att använda, batteritiden är helt värdelös, ca. 4h i standby och den är väl inte direkt något fartmonster heller. Men den duger hursomhelst om man som jag använder den för att läsa lite serier/böcker och skriva tablet-anpassade Android program.
    2. Kan Androidversionen på Kinatables ha problem som måste årgärdas?
      Kort sagt, ja. Det är rätt uppenbart med min ZT-180 att mjukvaran inte direkt haft någon rigorös testning. Det mest uppenbara är dock att den kör en "ful-version" av market. D.v.s. Google har inte godkännt att market körs på den modellen eftersom det inte finns en chans att den går igenom Googles conformancy-krav, tillverkaren har därför fulat in en version av market istället. Det gör att saker lätt går sönder om man pillar lite för mycket.
    3. Hur är det med uppdateringar till dessa androidtablets?
      Det beror helt på tillverkaren. Bästa tipset är nog att kika på t.ex. slatedroid forumet och kolla om det finns trådar om uppdateringer för aktuella modeller.
    4. Finns det några bra mods eller andra lösningar som gör att man kan få nya versioner av Android om det är svårt/omöjligt att få det genom tillverkarens försorg?
      Beror som sagt helt på tillverkaren. På en del kina-plattor är boot-loadern upplåst, på andra är den det inte. Största problemet med ROM-ar för kina-plattor är att för att kunna göra en riktig custom-ROM måste man ha tillgång till de tillägg till Linux-kärnan som gjorts för att den ska köra på just den designen, vilket ganska sällan finns tillgängligt (vilket egentligen är olagligt eftersom GPL-licensen som Linux är släppt under kräver att alla modifikationer släpps publikt, men jag tror inte att Shenzhen-tillverkarna direkt bryr sig så mycket om det). Android tablet GPL compliance har en lista över vilka chipset som har källkod tillgänglig.

För övrigt kan jag med ganska hög säkerhet säga namn/modell på plattan inte betyder särskilt mycket alls. Som jag förstått det så köper många olika fabriker in referens-designer som de sedan tillverkar och säljer i bulk under sina egna namn. Sen köps de oftast in av återförsäljare och brandas med ett annan namn och märke, som t.ex. min ZT-180 som såldes under namnet EasyPad 1000 av EasyPix.

Effekten av den röran är att det finns en ganska liten mängd olika modeller under en uppsjö av olika namn. Som drnashlenin sa så är det bästa att försöka ta reda på vilket chipset plattan använder, eftersom det oftast bara finns en referensdesign för varje chipset. Det är nog det enda någorlunda säkra sättat att gå till väga för att veta vad man får.

lasslax gillar detta.
  9. Kaubau

Kaubau Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Återigen tack för alla svar. Kan meddela att jag inte köpta någon Kina tablett. Kändes som att risken för att få problem med mera var för stor. Jag vill dock ändå fortfarande köpa mig en tablett och få mycket till bra pris. Jag har sett tråden om Nook Color så det kan mycket väl bli en sådan. Vill ha en tablett med bra stöd i nördsvängen. Kanske någon har fler tips på sådana?