Köpa telefon från kina?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av stayhard, 27 jun 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. stayhard

stayhard Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tjena!

Har nu tyvärr lyckats förstöra min Galaxy S3 med över ett år kvar på abonnemanget, och har inte råd att köpa en ny dyr telefon så tänkte köpa en från kina och skulle gärna ta emot tips!

Kraven är:
    3G nät ska fungera i Sverige (Gärna 4G) för Telenors nät.
    1-2Gb RAM
    Quad-core eller mer
    8Gb minne eller mer
    3000mAh batteri eller mer

Max pris 1500:-

Har kollat på Jiayu G4S, dock har den inte 4G och en för mig okänd GPU, även kikat lite på några Xiamoi lurar.

Vill gärna ha tips på telefoner som ni faktiskt haft/har själva, så tipsen inte bara kommer utöver det man läst :)

Oerhört tacksam för svar!

Last edited: 27 jun 2014
  2. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Du kan börja med att glömma 4G, antingen finns det på dyrare modeller eller på budgetlurar där man snålat på både det ena och det andra.

Om du inte ska gräva i träsket med andra klassens tillverkare så är det nog Xiaomi Hongmi Note som gäller, den finns för drygt 1500 kr.

Lenovo S860 uppfyller nog också kraven med 4000 mAh för ca 1300 kr, dock har den bara 1GB RAM. Det finns en tråd om den på forumet.

Utbudet med "vanliga" telefoner med 3000+ mAh är också väldigt begränsat, det är nästan bara nyare 5,5"-phablets som har det. Sen är det dumt att stirra sig blind på mAh, det bestämmer inte batteritiden utan det gör hela hårdvaran och mjukvaran tillsammans.

3. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 695
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Du vill ha ett stort batteri och det begränsar alternativen ganska rejält. Som mfm är inne på är Lenovo S860 ett bra val. Jag har använt den i över en månad och är väldigt nöjd. Om jag skulle köpa en ny idag skulle jag dock väga den mot Xiaomi Redmi Note. Redmi Note har 2GB ram och en snabbare processor. Utan att ha testat den tror jag Redmi Note är lite bättre. Har testat Redmi 1S som var riktigt bra, jag gillar MIUI bättre än Lenovos system (som iofs är helt okej).

Om du vill ha en smidigare telefon med mindre skärm ska THL T11 var ett bra val. Har läst en del om den på nätet och den verkar inte ha några direkta nackdelar.
    http://www.aliexpress.com/store/pro...am-16GB-Rom-IPS-Screen/103919_1780975368.html

4. flipp

Mottagna gillanden:
    8 695
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kan tillägga att Huawei 3C har bra batteritid trots att batteriet "bara" är på 2300 mah.

5. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Huawei Honor 3X är bättre än Redmi Note på typ allt inkl batteritiden, men den är dyrare också.

Tror skärmen på S860 är bättre än på Redmi Note också (den på Redmi Note ska vara väldigt lika den på Redmi 1S).

6. flipp

Mottagna gillanden:
    8 695
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ok, det kan stämma. Skärmen på S860 är väldigt bra. Enda nackdelen med S860 är att den laggar lite. kitkat-uppdateringen sägs förbättra flytet. Har dock inte orkat uppdatera ännu.

WCDMA-versionen av 3X har stått still i pris rätt länge (runt $300). Går den ner till $250 blir den riktigt prisvärd. 3X har nästan identiska mått som S860 plus att den är tunnare. Redmi Note är lite större och tyngre än båda dessa (speciellt 3X).

7. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Jag tror tyvärr att största anledningen till lagget är RAM-minnet. I ett test mellan 3X och 1GB-versionen av Redmi Note så tog någon app hela fem sekunder längre att ladda på Noten och det kan ju inte vara så stor skillnad på MIUI vs EMUI eller på flashminnet. Man tyckte att 6592 var "bortkastad" med 1GB RAM (dvs exakt min föraning om S939...).

3X blir nog inte så mycket billigare i Kina, de har ju redan en billigare version som säljs för 998 yuan som funkar med China Mobile och har 1.4 GHz istället för 1.7 GHz. Egentligen är 3X ersatt av 3X Pro så man säljer bara ut gamla enheter som är kvar (och 3X Pro har stor efterfrågan och liten tillgång så priset går nog inte ner på ett tag).

8. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Ligger inte THL T200 runt 1500 kr? Det vore något att fundera på, kanske?

9. flipp

Mottagna gillanden:
    8 695
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fast lagget är ungefär likvärdigt med Huawei 3C som har 2GB ram (men samma cpu som S860), och Hongmi 1S (med snapdragon 400) har bättre flyt med 1 GB ram. Jag är rätt säker på att processorn påverkar. Nu ska man iofs överdriva, S860 flyter oftast bra men är man petig vill man kanske välja en telefon med bättre prestanda.

10. flipp

Mottagna gillanden:
    8 695
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Vet du om 3X Pro har sämre batteritid än 3X? Den borde ha det p g a den högre upplösningen men vore intressant om det fanns något test eller användarrapporter att ta del av.

11. stayhard

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tack för alla tips, de uppskattas verkligen.

Jag fastnade först för Lenovon S860, men så kika ja mer på Redmi Note och den verkar i mina ögon bäst för det priset. Har inte kollat dom andra tipsen än men..

Men nu läste ja dock på xiamois hemsida att de kretsar många kopior på tex ebay som är fullt fungerande men jag vill ju ha en äkta.
    Är det xiaomishop som gäller då eller vart beställer man? Nån som vet av egen erfarenhet?

Batteritid är väl egentligen det viktigaste av allt men klarar mobilen sig med användning ända till "läggdags" så är jag nöjd.

Tack!

EDIT! THL T11 ser ju absolut inte äcklig ut den heller, de som överväger den lite är att den är 5" istället för redmi som är 5.5". Dock känns redmi säkrare med uppdateringar och större batteri. Eller är det ett renodlat android på T11 kanske?

12. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Verkar vara Android 4.2.2 med THL's skin.

13. flipp

Mottagna gillanden:
    8 695
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag tror THL T11 har en ren android. Dock är det tryggare att välja Lenovo eller Xiaomi för framtida uppdateringar, men jag tror att du blir nöjd med vilken som.

Jag beställer alltid från Eternal Team på Aliexpress. Du hittar alla tre telefoner nedan. Om du tar Singapore post så slipper du troligen tull men det kommer ta 2-3 veckor innan paketet är framme. Du kanskse iofs kan hitta Redmi Note billigare på något annat ställe. Men säljaren nedan är pålitlig och brukar ofta vara billigast också.

http://www.aliexpress.com/store/pro...-HD-1280x720-Android-4/103919_1689312114.html
    http://www.aliexpress.com/store/pro...-Phone-2GB-RAM-5-5-IPS/103919_1896817539.html
    http://www.aliexpress.com/store/pro...am-16GB-Rom-IPS-Screen/103919_1780975368.html

14. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Kan vara processorn också, men även RAM gör en del skillnad.

Det ironiska är ju att när 3X skulle släppas så sa en hög chef på Huawei att enda skillnaden med Full HD skulle vara att batteritiden var 20% sämre och att man ändå inte skulle se någon skillnad. Så du får kanske ta hans ord för det ;)

Jag har inte sett någon jämföra batteritiden mellan 3X och 3X pro men den ska vara klart godkänd på 3X Pro ändå. Att 3X Pro har LTPS-skärm kanske uppväger en del av skillnaden.

Ser är det ju frågan hur stor försämring av prestandan FHD ger också...

15. hawah

hawah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Köpte precis en Xiaomi Redmi Note från www.minideal.net.
    Ville ha en större skärm på semestern utan att behöva ta med sig en separat device (t.ex. tablet).
    De hade det bästa priset (199 USD). Leveransen tog 10 dagar totalt (inte arbetsdagar) med vanlig skeppning via Singapore Post. Ingen tull eller moms.
    Har testat mobilen nu i ca. en vecka -
    - Snabb, inget lagg eller annat knas
    - Batteritiden riktigt bra. Kör iofs inga spel men använder Google music, e-mail, SMS och telefon ganska mycket och batteriet räcker nästan två dagar innan laddning behövs.
    - Bra skärm
    - Bra telefonljud, både den som lyssnar på mig och det jag hör.
    - Nästan alla appar som jag har i min HTC One (M7) funkar utan problem. Hitills är det endast två appar som inte fungerar helt OK. Får inte Swisch att verifieras och Cash Droid som jag inte får att hämta en backup-databas på Dropbox

Så hitills så kan verkligen rekommendera Xioami och även minideal.net

16. Pienso

Pienso Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    164

MINA ENHETER

Funkar xiaomi mi3 med telia nät, funderar på att köpa den åt tjejen. Telia har ju 2100 och telefonen har både 1900/2100, menas det att det växlar mellan dom två frekvenserna?

17. flipp

Mottagna gillanden:
    8 695
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Hur är skärmen i solljus? Skärmen på Hongmi 1S är lite ljussvag och ganksa glansig.

Om du jämför den mot andra telefoner du haft, hur är batteritid och byggkvalitet?

Last edited: 28 jun 2014
  18. stayhard

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har bestämt mig helt för Xiaomi Redmi Note nu, ja tänker beställa den från ibuygou, då ja hittat mycket recensioner om den sidan och det är många i eu (speciellt tyskar) som beställer där. Dom är officiell återförsäljare åt Xiaomi och garanterar ORIGINAL telefon.

Telefon 209,99 US
    Frakt DHL 24 US
    Frakt försäkring 2 US

Totalt 235,99 US (ca 1592 SEK)

19. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Du tittar på någon skruttsite med felaktiga specs. Det rikiga är

Frequencies
    2G:GSM 850/900/1800/1900MHz
    3G:WCDMA 850/900/1900/2100MHz

Det finns inga officiella återförsäljare till Xiaomi som kränger kinesiska telefoner på export. De säljs bara från xiaomi.com och antagligen via JD.com. Du får en original-mobil om du köper från aliexpress-säljaren som flipp rekommenderade.

Tänk på att det kommer till 25% moms om du skickar med DHL, särskilt om du har extra försäkring...

20. stayhard

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Då har jag fattat helt fel, men då får de väl bli via aliexpress och den långa leveransen med Singapore för att slippa moms/tull. Men de blev ungefär samma pris iaf :) De viktigaste nu är som sagt att jag får en 100% original telefon.

Nu när ja kollar han på aliexpress så står det såhär under payment & shipping:
    Our Buyer Protection ONLY protects Payment Methods on AliExpress as below:
    Visa Mastercard Maestro m.m.

Men paypal står inte med som ja gärna betalar med. Men för att få "Buyer Protection" ska ja då betala direkt med mitt bankkort?

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.