Köpa telefon nu eller vänta?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Addeka, 22 jul 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Addeka

Addeka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som rubriken antyder så velar jag mellan att köpa en SGS2 eller en Sensation nu eller att vänta på den kommande Nexus-luren som ska släppas någon gång runt årsskiftet(enligt det jag har läst på swedroid iaf.).

Sitter i nuläget på en Magic med Ginger yoshi och det funkar väl skapligt, spel och annat roligt är det ju bara att glömma. Ifall jag köper en SGS2 så kommer det bli till att Roota och tanka ned CM7 direkt, är mer eller mindre allergisk mot alla tillverkares egna appar, widgets och liknande och vill helst av allt köra med Stock android med prestandaförbättringar(som jag har för mig att CM7 och en del andra ROMs ska erbjuda).

Börjar helt enkelt bli trött på att allt ska gå så segt och undrar därefter vad ni tror är mest värt att göra, Ice Cream Sandvich lär ju komma i nästa version av CM så det är inget problem i sig att inte få uppdateringen direkt via Samsung ifall det nu skulle bli en SGS2.

Såvitt jag vet så kommer det ingen revolutionerande ny hårdvara fram tills en bit in i 2012 så Nexusen lär väl inte få sig några extrema improvements från dagens senaste dubbelkärniga monster.

Rätta mig gärna om jag har fel på några punkter, ursäktar för eventuella grammatiska fel och skriv ned era synpunkter bäst ni vill!

Mvh Addeka

2. Reinhold

Reinhold Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Tycker du gott och väl kan vänta.
    Förhoppningsvis kommer en bättre skärm än den som SGS2 har.
    Förhoppningsvis kan du få HDMI till en liknande enhet som Sensation.
    Sen så tycker jag det är dags för tillverkarna att erbjuda högre hastigheter än 14.4 mbit/s nu när våra svenska operatörer erbjuder galet mycket högre hastigheter i 3G-nätet.

Addeka gillar detta.
  3. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Den kommande nexus-luren var väl inte sanning? Men om det blir en ny telefon för mig så tänker jag vänta. Vill inte ha en SGS2, Sensation eller Xperia så jag lär få vänta :)

Last edited: 22 jul 2011
  4. Djoa

Djoa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8
    ROM:
    Stock
    S2 har väl upp till 21?

5. moody

moody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Det kommer alltid finnas något bättre "nästa kvartal" så om du är i behov av en ny telefon är det ingen mening att vänta.

6. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Flyttar till köp råd.

Addeka gillar detta.
  7. Addeka

Addeka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för alla svar, jag kommer att välja ett abonnemang över 2 år så det är viktigt för mig att telefonen är "framtidssäker"(någonting jag inte kan säga om min magic). Den måste inte om 1,5 år kunna spela värstingspelen, men iaf köra de tyngre apparna och ge en bra användarupplevelse. Det ska ju komma ny hårdvara under 2012, dubbelkärniga processorer med 1,7-1,8 ghz utan att klocka upp dem om jag inte har läst fel, detta kommer såklart att ge prestandaförbättringar men tror ni att t.ex. 1,2 ghz som SGS2:an har kommer att vara för lite då eller kommer det att vara "okej"?

ursäkta om jag formulerar mig själv lite luddigt.

Mvh Addeka

8. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

I en annan tråd på forumet diskuteras huruvida det är så klokt att binda upp sig till ett högre pris under så lång tid. De flesta tycks vara av åsikten att det är bättre att slanta upp för telefonen direkt och sedan vara fri att byta operatör.

Mitt råd blir därför att köpa en ny telefon först när du tycker dig ha råd med den.

m v h Henrik

Addeka gillar detta.
  9. Addeka

Addeka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack! ska fundera på det :)

10. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Har inte läst på så noga om nya nexusen, men det verkar inte finnas något bekräftat ännu? Såklart lite svårt att göra annat än att spekulera i dagsläget, men precis som du säger så har jag fått för mig att det inte kommer att finnas någon banbrytande ny hårdvara att tillgå vid juletid om den nu släpps då. Nexus one var grym när den kom, Nexus S not so much, tycker snudd på att det var lite av en flopp i jämförelse av vad man förväntade sig. Förstå mig inte fel, det var fortfarande en riktigt bra lur och helt klart ett riktigt bra alternativ när den kom men förutom att få uppdateringar direkt från google stod den inte ut från mängden, man (eller iaf jag) ville förvänta sig mer.

Vi får se vad som händer med nästa i serien. Prioriterade uppdateringar i all ära, men precis som du så skulle jag troligtvis roota och flasha min lur iaf, så, för mig, så länge det finns ett stort community bakom den så behöver avsaknaden av det nödvändigtvis inte vara en dealbreaker.

Jag tror SGS2 kommer vara "okej" om två år, men sen är jag inte överdrivet kräsen heller. För övrigt köper jag precis som Henrik mina grejer kontant, men å andra sidan har jag inte, och vill inte ha, abonnemang heller.

11. Addeka

Addeka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Håller med om att Nexus S inte alls var såpass banbrytande som Nexus One. Jag var fram tills cirka 6-8 månader sedan helt inne på en nexus för jag inte ville riskera att bricka luren, men när jag väl körde in gingery yoshi på min magic blev jag mer eller mindre övertygad om att man för att få den bästa upplevelsen av android får ta saken i egna händer.

Därför öppnade jag nyligen ögonen för en SG2:a, tror nog att det blir den om jag ska skaffa en ny lur under de kommande veckorna, sensation lockar inte så jättemycket, men är fortfarande lite tveksam. En ROM som CM7 är ju så mycket mer än bara Stock Android, prestandaförbättringar och tweaks är ju minst 30% av det som gör en ROM bra, alltså kommer jag troligen att roota och köra in ROMs på min Nexus ifall den nu kommer och ifall jag nu väntar tills den kommer.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.