Köpa Transformer från USA, och sedan tangentbord i Sverige

Diskussion i 'ASUS' startad av noname.olsson, 13 aug 2011.

1. noname.olsson

noname.olsson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hej!
    Häromdagen provade jag en Transformer i butiken, och blev riktigt imponerad! Läste på om denna när jag kom hem, och insåg att den i butiken hade blivit uppdaterad till 3.2. Den flöt på väldigt bra, och kunde inte riktigt märka några problem som en del här har nämnt, men dessa kanske kan ha varit innan uppdateringen.

Plattan kostade ca 5000:- på SIBA, detta var 16GB med tangentbordet. Har kollat runt på nätet lite, men det verkar vara svårt att hitta mycket lägre pris. Har läst att en del har importerat från USA. Så jag kollade på Amazon och hittade denna platta utan tangentbord för $397.95. Om det stämmer i beräkning är detta cirka 2600:-.
    På Prisjakt finns tangentbordet för 1177:-. Kostnaden för dessa skulle då bli cirka 3800:-. Antar att det skulle komma på frakt, kanske moms och skatt från USA också?

Så mina funderingar vänder sig mest till er som har köpt/funderat på att köpa en platta från USA.

1) Får man med laddare med dockan här i Sverige, eller blir det att använda laddaren från USA med adapter?
    2) Kan man köra Honeycomb på engelska med svensk docka? Fungerar det bra med alla tecken?
    3) Läste att någon sa att man kan få Android på svenska även om den är köpt i USA. Stämmer detta? Går säkert att ordna med lite rootning och custom roms, vilket jag inte har hunnit läsa på något om än så länge.
    4) Hur vet man hur mycket skatt/moms/frakt det skulle kunna läggas på om jag skulle köpa plattan från USA?

Väldigt tacksam på svar på dessa frågor! Har läst lite på andra trådar men har inte hittat svar på allt detta vad jag vet. Hoppas på att snart kunna ta steget över till tabletvärlden!

//Andreas

2. gurral

gurral Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

1. Adaper är det som gäller.
    2. Honeycomb kommer med svenska och diverse andra språk även om du köper ifrån USA.Redan från start alltså, ingen moddning behövs.
    4. Någon annan har nog ett bättre svar än jag här.

Har gjort som du tänkt, bara det att jag köpte plattan i New York när jag var där.

3. CML

CML Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

1) Vet faktiskt inte om du får med laddare med bara dockan, tror dock inte det.
    2) Jag tror att det ska gå att byta till svensk honeycomb på en USA-platta, men annars ska det funka med tangentbordet.
    3) Se ovan.
    4) Ofta får du tillvalet, pre-pay tax and customs , då ser du direkt vad det handlar om för summa.

4. noname.olsson

noname.olsson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Tack för svaren!
    Jag hittade den här Amazon.com: ASUS Eee Pad Transformer TF101-A1 10.1-Inch Tablet Computer (Tablet Only): Computers & Accessories. När jag lägger till den och går till betalning står det:
    Order Summary
    Items: SEK 2 693,99
    Shipping & Handling: SEK 342,14
    Total Before Tax: SEK 3 036,13
    Estimated Tax To Be Collected:* SEK 0,00
    Order Total: SEK 3 036,13

Stämmer det att jag alltså inte kommer få betala någon skatt? Och att det totala priset ska bli 3000:-? Sedan plus 1200:- för tangentbordet och jag är uppe i 4200?
    Om det stämmer sparar jag ungefär 800:- jämfört med att köpa den på SIBA här. Tycker ni att det är värt det? Skulle ju bli svårare med garantier och problem än att ha köpt den här.

Ni som köpt i USA, ångrar ni det eller var det värt det?

5. alexm

alexm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    104

MINA ENHETER

Jag har köpt min TF i USA, är riktigt nöjd!

6. Foxy

Foxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

1. Adapter.
    2. Jag har hört ja, men ej testat sj.
    3. Vi får samma uppdateringar verkar det som i sverige typ, men fick uppdateringen ngn dag innan de svenska transformerarna
    4. Jag mailade den jag köpte från så dom skrev ner priset blev 150 kr för tull mm och jag betalade 3150 för den + 150 totalt men frakt och allt.

7. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Om tullen plockar ditt paket så blir det givetvis moms på varans pris + frakten. Eventuellt kan du åka på en tull också, beroende på exakt vad du köper. men i normala fall brukar tullen vara 0%, eller väldigt låg.

Momsen däremot är ju alltid på 25% för den här typen av varor. På det så tillkommer en "straffavgift" från speditören. Brukar vara cirka en hundralapp.

Du kan betala skatten i förskott i vissa fall. I så fall slipper du givetvis avgifterna vid ankomst. Det verkade dock inte vara aktuellt för dig i fallet ovan.

Momsen blir således 3000 * 0,25 = 750 kronor. Lägg sedan till säg 100 kronor i speditörsavgift. Alltså 850 kronor totalt, om paketet nu plockas av tullen.

-

Vissa företag kan deklarera ett lägre värde på försändelsen, och då blir det givetvis en lägre summa att betala om tullen tar paketet. Det brukar dock många företag inte göra, eftersom de kan råka illa ut om en order kontrolleras mot ordervärdet.

Likaså kan svenska tullen kräva dig på kvitto för att styrka ett värde på ett paket adresserat till dig, om de tror att paketets värde är inkorrekt deklarerat. Det är inget man själv råkar illa ut för, men det drar ut på leveranstiden med flera dagar, och du kommer givetvis att få betala den fulla avgiften isf.

Största problemet med lägre deklarering är dock försäkringen på transporten. Om man deklararar 10% av varans riktiga värde så kan man givetvis inte heller bli ersatt med mer än 10% av varans värde om Posten råkar tappa bort paketet, eller om det skadas i transporten.

Last edited: 14 aug 2011
  8. Gnopps

Gnopps Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Garanti

Jag funderar på att göra samma sak; platta i USA och docka i Sverige. DOck funderar jag på garantin. Är Asus USA-köpta garanti giltig även i Sverige och/eller kan man köpa till en tilläggsgaranti för att den ska gillas i Sverige?

9. noobs

noobs Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Apple Iphone 6
    Platta:
    Asus Nexus 7
    Övrigt:
    Nvidia Shield Android TV
    Jag köpte min transformer i USA när jag var där på semester och köpte tangentbordet här i Sverige. Man får ingen laddare med tangentbordet. En adapter kostar ca 5kr på ebay.

Själv tycker jag inte det är värt att köpa via USA när totalpriset med frakt och tull inte skiljer så mycket när man köper tangentbordet i Sverige.

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk

10. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Alltid smidigt att köpa denna typ av varor hemma i Sverige om något strular. Det ska vara en helvetisk skillnad i pris innan jag köper utomlands, alternativt internationell garanti utan strul.